گروه تجسمی هنرآنلاین: دومین سالانه هنرهای تجسمی ساتین پاییز ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. هادی آذری ازغندی دبیر این رویداد در گفت و گو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه در این دوره موضوع مشخصی برای هنرمندان در نظر گرفته نشده است، افزود: سال گذشته انگیزه برگزاری اولین جشنواره ساتین، شیوع کرونا بود، زیرا احساس می‌کردیم جامعه هنری ضربه زیادی خورد و با توجه به تعطیل شدن رویدادهای هنری بسیاری از هنرمندان بی‌انگیزه شدند. در آن زمان جشنواره موضوع محور بود و با توجه به شرایطی که وجود داشت، انتخاب موضوع تجربه زیسته هنرمند در مواجهه با آن شرایط می‌توانست جذاب باشد.

آذری ادامه داد: پس از پایان دوره اول و استقبال خوبی که از آن شد، تصمیم گرفته شد این رویداد ادامه پیدا کند و جشنواره به سالانه تبدیل شود. سالانه‌ها نیز معمولا فاقد موضوع هستند زیرا سالانه‌های هنری جایی هستند برای ارائه و عرضه آثار نوآورانه یا آثاری که  نگرش جدیدی به هنر دارند. با توجه به این مسئله ترجیح دادیم موضوع سالانه آزاد باشد اما برای اینکه کارها خیلی پراکنده نباشند شعار «نگرش تازه، بیان نو» را مطرح کردیم.

این عکاس ادامه داد: جای خالی این مسئله در هنر تجسمی ما نیز احساس می‌شود. ما با تحولاتی که در چهار دهه اخیر در دنیای هنر رخ داده است آشنایی پیدا کرده‌ایم، اما شاید درک عمیقی از آن‌ها نداشته باشیم. بنابراین تصمیم گرفتیم فضایی را به وجود آوریم تا ببینیم هنرمندان جوان در مواجهه با تحولاتی که در این چند دهه در هنرهای تجسمی رخ داده است چه حرف تازه‌ای دارند.

او با اشاره به اینکه سالانه ساتین در پنج رشته عکاسی، مجسمه‌سازی، چاپ دستی، نقاشی و رسانه‌های جدید برگزار می‌شود، گفت: بخش رسانه‌های جدید ذاتاً هماهنگی بیشتری با این مسئله دارد و از دل همین تحولات چند دهه اخیر بیرون آمده است. رسانه‌هایی مانند اینستالیشن، پرفورمنس آرت و... در تاریخ هنر جایگاهی ندارند و همگی هنرهای جدید محسوب می‌شوند. ولی این به آن معنا نیست که رشته‌هایی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی و... از این نگاه مستثنا باشند، بلکه در این رسانه‌ها بیشتر نحوه پرداخت موضوع را در نظر گرفتیم. ممکن است یک هنرمند از رسانه جا افتاده‌ای مثل نقاشی استفاده کند اما موضوع به شکلی بیان شود که تابه‌حال از این زاویه به آن پرداخته نشده است. در واقع ما نوآوری را در دو سطح در نظر گرفتیم یکی نحوه مواجهه با موضوع و دیگری نوآوری در فرم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان این سالانه جوانان هستند، افزود: سالانه ساتین شرایط سنی ندارد اما از آنجایی که هنرمندان جاافتاده و شناخته شده معمولاً علاقه‌ای به شرکت در سالانه‌ها ندارند، هنرمندان جوان بیشتری در سالانه‌ها دیده می‌شوند. سالانه ساتین نیز جنبه حمایتی دارد و خواستیم کسانی که تازه در حال تبدیل شدن به هنرمند هستند و پتانسیل این کار را دارند، مورد حمایت قرار بگیرند. اگر آثار آن‌ها به نمایش درآید و نقد و بررسی شود، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و مسیر برای آن‌ها مهیاتر می‌شود.

آذری درباره غیر رقابتی بودن این دوره از سالانه گفت: سال گذشته در هر رشته سه نفر به عنوان رتبه‌های اول تا سوم انتخاب شدند و جوایز متفاوتی دریافت کردند. اما امسال در هر رشته دو نفر توسط داوران انتخاب می‌شوند و بدون اولویت‌بندی جوایز یکسانی دریافت می‌کنند.