گروه تجسمی هنرآنلاین: این روزها کمتر کسی را می‌توان یافت که در چشم بر هم زدن «آفتابگردان‌ها» را نشناسد و نداند کار کدام هنرمند است. ونگوگ چهار تابلو آفتابگردان را در ۱۸۸۸ در خانه زرد در ارل کشید که اولی با سه گل آفتابگردان تقریبا همیشه در دست مجموعه‌داران خصوصی بوده و دیده نشده است. دومی هم با شش شاخه آفتابگردان در حمله‌های هوایی به ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم از بین رفت و نابود شد.

ونسان در ادامه بار دیگر سراغ گل‌های آفتابگردان رفت و دو نسخه مشهور کشید؛ یکی با ۱۴ شاخه گل در پسزمینه فیروزه‌ای که در مونیخ نگهداری می‌شود و دیگری با ۱۵ شاخه گل آفتابگردان که در نشنال گالری لندن است. نقاش نامدار هلندی این دو تابلو را برای تزئین اتاق‌های خانه زرد هنگام ورود پل گوگن کشیده بود. اوت ماه شکفتن گل‌های آفتابگردان و البته سالگرد خلق تابلوهای ونسان ونگوگ است. به همین بهانه سراغ ۹ نکته شگفت از شاهکارهای استاد نامدار رفته‌ایم.

۱. یک هفته پیش از آغاز کردن کار روی چهار تابلو «آفتابگردان‌ها»، ونگوگ نقاشی گل‌های آفتابگردان را در باغچه یک حمام عمومی کشیده بود و گفته می‌شود گل‌ها را از همان باغچه با خود چیده و برای تابلوها آورده است.

۲. ونگوگ فقط به دلیل بادهای شدید و هوای بارانی ترجیح داد تابلوهای گل‌های آفتابگردان طبیعت بی‌جان باشند نه در فضای طبیعی. ۱۸ اوت ۱۸۸۸ درست دو روز پیش از آغاز کشیدن تابلوها بادهایی شدید در منطقه وزیدن گرفته و هوا بارانی بود. از این رو، گل‌ها را با خودش به خانه زرد و پر از آرامش خود آورد.

Van

۳. ونسان معمولا دوست داشت چیزی را بکشد که می‌بیند. به همین دلیل، خیلی‌ها گمان می‌کنند او آفتابگردان‌ها را درون گلدان گذاشته و کشیده است. این در حالی است که گلدان ونگوگ نمی‌توانست حتی چهار یا پنچ آفتابگردان بزرگ را در خود نگه دارد. حتی تابلویی که گوگن از ونسان در حال نقاشی کردن کشیده، تا حدودی خیالی است.

۴. ونسان کار کشیدن تابلوها را روز دوشنبه ۲۰ اوت ۱۸۸۸ آغاز کرد و روز جمعه به پایان رساند. بعد درهای کارگاهش را بست و برای جشن گرفتن به خرید رفت. او یک ژاکت مشکی شیک به بهای ۲۰ فرانک خرید که در گرمای تابستان عجیب بود و یک کلاه بزرگ زردرنگ. هر دو خرید ونگوگ در نقاشی دو ماه بعد او از اتاق خوابش دیده می‌شود.

۵. دکتر پل گاشت که پس از خودکشی و در روزهای منتهی به مرگ ونگوگ در ۲۷ جولای ۱۸۹۰ پیش نقاش نامدار هلندی بود، سه هفته بعد به دیدار تئو برادر ونسان در پاریس رفت و طرح ساده یک گل آفتابگردان را به او هدیه داد. دکتر گاشت یک هنرمند آماتور هم بود.

The Yellow House

۶. نامه‌ای که ونگوگ درباره تابلوهای آفتابگردان نوشته بود، لای کتابی پیدا شد که او آن را به بهای چند فرانک از بساط یک کتابفروشی کنار رود سن خریده بود. ونسان این نامه را به دوستش گوگن نوشته و آن را در کتابی دسته‌دوم درباره زندگینامه گوگن پنهان کرده بود.

۷. گوگن که در ۱۹۰۱ در تاهیتی اقامت داشت، تابلویی از چهار گل آفتابگردان کشید که روی میز قرار دارند. نقاش نامدار فرانسوی دانه‌ها و بذر آفتابگردان را از فرانسه با خودش به تاهیتی آورده و آنها را به یاد دوست فقیدش ونگوگ در باغچه خود کاشته و پرورش داده بود.

۸. یوهانا بونگر، بیوه ونسان ونگوگ در میانه‌های دهه ۱۸۹۰ روابط عاشقانه با ایزاک ایزرئیل، نقاش هلندی داشت و رابطه دوستانه آنها سال‌ها ادامه داشت. یوهانا در ۱۹۱۸ یک تابلو «آفتابگردان‌ها» را با پسزمینه زرد برای ایزاک فرستاد.

Bedroom

۹. هرمان گورینگ، یکی از رهبران حزب نازی و قائم‌مقام آدولف هیتلر یک نسخه از تابلوهای آفتابگردان ونگوگ داشت که البته بعدها آشکار شد جعلی و تقلبی است. نازی‌ها ونگوگ را هنرمند فاسد می‌دانستند و موزه‌های آلمان را مجبور کردند پنج نقاشی او را بفروشند. گورینگ پنهانی بسیار خوشحال بود که یک نسخه غارت‌شده «آفتابگردان‌ها» را به دست آورده و آن را در کریسمس ۱۹۴۲ به همسر بازیگرش امی سونمان هدیه داد. او در ۱۹۴۶ چند ساعت پیش از آنکه به دار آویخته شود خودکشی کرد و هرگز نفهمید تابلو ونگوگ جعلی بوده است.