گروه تجسمی هنرآنلاین: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برای دومین سال پیاپی تجربه‌ای متفاوت را از سر می‌گذراند. شیوع بیماری کرونا و تأثیرات آن بر فعالیت‌های گروهی و اجتماعی باعث شد این جشنواره که ۲۶ دوره از آن در شهرهای مختلف ایران برگزار شده و هر سال میزبان جمع کثیری از هنرمندان بود، در دو سال اخیر به صورت مجازی برگزار شود تا ارتباط میان اساتید و هنرجویان شرکت‌کننده در جشنواره از طریق نرم‌افزارها و دستگاه‌های الکترونیکی برقرار شود.

کارگاه‌های سه‌روزه بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از ۱۰ مردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران که این روزها به دلیل اوج‌گیری کرونا به روی مخاطبان بسته است، آغاز شد تا استادان کارگاه‌ها به همراه یک دستیار که خود از برگزیدگان دوره‌های قبلی این جشنواره است، از پشت مانیتورها با ۱۵۰ شرکت‌کننده در شهرهای مختلف ایران در ارتباط باشند و روند شکل‌گیری آثار آن‌ها را هدایت کنند. 

هرکدام از اساتید در یک سالن خالی پشت میزی نشست تا به وسیله لپ‌تاپ، تلفن و اپلیکشین‌های مختلف، نظارت دقیقی بر کار شرکت‌کنندگان داشته باشد و در هرلحظه بتواند راهنمایی‌های لازم را نه‌تنها به‌صورت گفتاری که حتی با رسم کردن نکات لازم روی کاغذ، به هنرمندان جوان منتقل کند.

افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در موزه هنرهای معاصر تهران

اگرچه بعضی از اساتید برای اولین بار در این جشنواره حضور دارند، اما کسانی که قبلا چنین تجربه‌ای را داشته‌اند با اشتیاق از زمانی یاد می‌کنند که جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به صورت حضوری برگزار می‌شد و گرد هم آمدن تعداد زیادی از هنرمندان جوان و نوجوان، شور و انرژی فراوانی را در آن چند روز به وجود می‌آورد که به اساتید و داوران و برگزارکنندگان نیز منتقل می‌شد. 

صدیقه احمدی باصیری، استاد کارگاه نگارگری که سال ۹۸ در ایلام نیز به عنوان استاد کارگاه حضور داشت، به نیکی از این تجربه یاد می‌کند و امیدوار است که سال آینده بار دیگر جشنواره به صورت حضوری برگزار شود تا بار دیگر هنرمندان جوان و اساتید آن فضای جذاب را تجربه کنند.

 سعید روانبخش استاد کارگاه نقاشی نیز از جمله افرادی است که پیش از این سابقه حضور در این رویداد را داشته است، اما سال‌ها پیش و به عنوان یک هنرمند جوان شرکت‌کننده در جشنواره. روانبخش نیز با مرور خاطرات آن دوران از تاثیرات مثبت حضور در جشنواره و دوستی‌هایی که میان جوانان شکل گرفته و در آینده ادامه پیدا کرده است صحبت می‌کند.

افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در موزه هنرهای معاصر تهران

مانند بیشتر رویدادهای تجسمی، رشته نقاشی بیشترین شرکت کننده را در این جشنواره دارد و ۲۱ نفر از متقاضیان توانستند به جشنواره راه پیدا کنند. آن‌ها در طول سه روز بر روی آثاری کار می‌کنند که سوژه آن‌ها بر اساس صحبت‌های اولیه میان شرکت‌کنندگان و استاد کارگاه شکل گرفته است. «جهان غیرقابل بیان، اما مرئی شده» و «انسان در جایگاه زندگی تخریب پذیر» تم‌هایی هستند که در نقاشی‌های این هنرمندان جوان دیده خواهد شد. 

در رتبه بعدی رشته عکاسی با ۱۹ شرکت کننده قرار دارد که بهنام صدیقی برای شکل‌گیری آثار آن‌ها دو فضا را مطرح کرده است. «خانه من» و «محله من» فضاهایی هستند که عکاسان جوان با دقت در آن‌ها این امکان را دارند که عکس‌هایی تهیه کرده و آن‌ها را به داوری بگذارند.

در کارگاه ارتباطات تصویری (گرافیک) ۱۸ نفر با هدایت مریم کهوند مشغول طراحی پوستر هستند و کارگاه‌های طراحی با حضور محمد خلیلی، تصویرسازی با مدرسی مانلی منوچهری و خوشنویسی با حضور احمد مازادی هرکدام ۱۶ شرکت کننده دارند. 

در کارگاه نگارگری ۱۴ نفر زیر نظر صدیقه احمدی باصیری آثاری را در زمینه تذهیب، گل و مرغ و نگارگری به وجود می‌آورند و در کارگاه مجسمه روح‌الله شمسی‌زاده ۱۲ شرکت کننده را راهنمایی می‌کند تا بر اساس تجربیات قبلی خود و توجه به امکانات متریالهای مختلف، بتوانند در مدت محدود سه روز یک اثر حجمی را بسازند. در کارگاه کاریکاتور ۱۰ شرکت کننده زیر نظر محمدرضا دوست محمدی مشغول کار هستند و در کارگاه هنرهای جدید که کمترین شرکت کننده را دارد، ۸ نفر با راهنمایی‌های آزاده گنجه آثاری را با کانسپت «تغییر» در مدیوم‌های اینستالیشن، پرفورمنس آرت و ویدئوآرت به وجود می‌آورند.

چهارشنبه ۱۲ مرداد آخرین روز کارگاه‌ها است و هنرجویان تا پایان روز فرصت دارند که در تعامل با اساتید، کارهای خود را به پایان رسانده و تصویر آن‌ها را برای داوری نهایی ارسال کنند تا درنهایت روز ۱۵ مرداد اسامی منتخبان رشته‌های ده‌گانه بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان اعلام شود.