گروه تجسمی هنرآنلاین: در این نمایشگاه هشت هنرمند با محوریت قرار دادن «دونالد ترامپ» در قالب هنر دیجیتال‌ به تولید اثر پرداختند و مسائلی مانند رفتار و شخصیت فردی ترامپ، جمهوریت و دموکراسی، شبکه‌های اجتماعی، تیترهای مطبوعاتی مرتبط با ترامپ و... را دست‌مایه کار خود قرار دادند.

اونیش امین‌الهی، حمید جانی‌پور، مهردخت دارابی، زروان روح‌بخشان، محمد شمس، صبا طبخی، نرگس مرندی و سینا یعقوبی هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند که آثار آن‌ها برای اولین بار در پلتفرم اوپن‌سی به صورت ان‌اف‌تی به نمایش درآمده است.

NFT  یا توکن غیرقابل معاوضه Non-Fungible Token نوعی خاص از توکن‌های رمزنگاری است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، گونه‌ای دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که قابل تکثیر نیست و محصولات از طریق ارز رمزنگاری شده به صورت آنلاین خریداری و فروخته می‌شوند. اگرچه استفاده از NFT در حوزه‌های مختلف رواج دارد اما در هنر و کلکسیون دیجیتال رونق بسیار زیادی پیدا کرده و در سال‌های اخیر آثار هنرمندانی مانند بنکسی و بیپل توانسته است با قیمت بالا به فروش رفته و رکوردهای شگفت‌انگیزی در میان گران‌ترین NFT ها به دست آورد.

از سوی دیگر شرکت‌هایی وجود دارند که شاهکارهای تاریخ هنر متعلق به میکل‌آنژ، رافائل، بوتیچلی و... و آثار هنرمندانی مانند اندی وارهول، سالوادور دالی و... را به NFT تبدیل می‌کنند. این آثار دیجیتال که در ابعاد اصلی اثر تولید می‌شوند و ویژگی منحصربه‌فرد بودن و ضد سرقت دارند، توانسته‌اند به کلکسیون‌های دیجیتال راه پیدا کنند. علاوه بر اینها گالری‌های هنری فیزیکی NFT نیز گامی قابل توجه در صنعت رمزارز هستند و نمایشگاه‌هایی در بعضی از نقاط دنیا برگزار شده است که NFT ها به صورت چاپ شده و یا قابل تماشا در نمایشگرهای خاص خودشان، به نمایش درآمده‌اند.

در ایران نیز عده‌ای از هنرمندان که از ابزارهای دیجیتال برای به وجود آوردن آثار هنری استفاده می‌کنند گه گاه آثاری را به شکل NFT به وجود آورده‌اند که تعدادی از آن‌ها در سایت‌های خارجی عرضه شده بود، اما پیش از این فرصتی برای معرفی و نمایش این نوع آثار در ایران فراهم نشده بود. حال در روزگاری که شیوع کرونا باعث شده است مردم از حضور در فضاهای عمومی فاصله گرفته و بیش‌ازپیش به اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال وابسته شوند، گالری دنا با همکاری گروهی از هنرمندان نمایشگاهی را به وجود آورده است که هم آثار آن با استفاده از امکانات دیجیتال به وجود آمده و هم نمایش آن‌ها تنها در این فضا امکان‌پذیر است.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «دونالد جان ترامپ را کمتر کسی در جهان نمی‌شناسد! از منظر ما، او که چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا است، حاصل نوعی از تفکر بشر و زاییده شکلی از دموکراسی است که در ترکیب با رسانه‌های‌ اجتماعی‌ مجازی، توان به وجود آوردن چنین پدیده‌ای را دارند.»

هنرمندان حاضر در این نمایشگاه از زوایای مختلف به این شخصیت پرداخته و آثار متنوعی را به وجود آورده‌اند. حمید جانی‌پور با الهام از آثار اندی وارهول، شاخصه هنر پاپ، اثری به وجود آورده است. وارهول با استفاده از چاپ سیلک اسکرین، پرتره‌هایی از شخصیت‌هایی مشهور را در رنگ‌های مختلف تکثیر می‌کرد، و جانی پور چهار تصویر از چهره ترامپ را با رویکردی به آثار وارهول، در کنار هم قرار داده است.

مهردخت دارابی صفحه اول یک روزنامه را نشان می‌دهد که کاریکاتوری از ترامپ روی آن وجود دارد و لکه‌های رنگ به آن پاشیده می‌شود. دارابی در این اثر به توییت های توهین‌آمیز و نژادپرستانه ترامپ توجه داشته و حذف این سیاستمدار با خواست مردم را به تصویر کشیده است.

زروان روح‌بخشان در اثر «بن‌بست ترامپ» تصاویری از مجسمه آزادی نیویورک و برج آزادی تهران را نشان می‌دهد و به از بین رفتن امید به گسترش روابط بین‌المللی ایران در دوران ترامپ اشاره می‌کند.

محمد شمس با قرار دادن گریم دلقک روی چهره ترامپ، به اختلال شخصیت ضد اجتماعی او و احساس برتری و استبداد شدیدش اشاره کرده و یادآوری می‌کند که توهم خود بزرگ‌بینی یا از نیاز دفاعی برای غلبه بر عقده حقارت و یا از حس برتری دائم نسبت به دیگران رشد می‌یابد و شخصیتی مانند جوکر یا دونالد ترامپ را به وجود می‌آورد.

صبا طبخی که نوازنده تار است، در اثری با عنوان Trump's date of birth یک کاغذ نت را نشان داده که اعداد تاریخ تولد ترامپ روی آن تبدیل به نت و آهنگی کوتاه شده است.

نرگس مرندی در اثر "به درک!" یک جعبه پستی را نشان می‌دهد که درون آن تصویری از ترامپ قابل مشاهده است و به دشواری‌هایی که او برای مهاجران به وجود آورد اشاره دارد.

سینا یعقوبی در ویدئویی نحوه ساخت اثر خود را مرحله‌به‌مرحله به مخاطب نشان داده و در نهایت تصویری از ترامپ و رئیس‌جمهور کره شمالی را در کنار هم قرار می‌دهد.

اونیش امین الهی، ترامپ را به موهای زرد و کراوات قرمز او که نشان به رخ کشیدن قدرت است، تقلیل داده و تنها به نمایش این دو المان از او بسنده کرده است. او به این نکته اشاره کرده است که ترامپ جنگی را شروع نکرد اما جنگ‌های اقتصادی بزرگی را با کشورهای دیگر از جمله ایران رقم زد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این آثار می‌توانند با روشن کردن فیلترشکن به لینک زیر مراجعه کنند:  https://opensea.io/DenaGallery