گروه تجسمی هنرآنلاین: دهمین فصل جایزه بین‌المللی عکاسی هیپا امسال با موضوع محوری «انسان بودن» برگزار شد و جایزه بزرگ و ۱۲۰ هزار دلاری آن به یک عکاس برزیلی رسید. آری باسوس با دوربین خود تصویری از چهره خانم دکتر خولیانا ریبیرو پس از هشت سال کار پیاپی و خستگی‌ناپذیر در بخش ویژه بیماران کرونا ثبت کرد که در تمام پیکسل‌های آن خستگی چند ماه مبارزه بی‌امان با ویروس مرگبار به چشم می‌خورد.

جایزه موسوم به هیپا که نخستین بار در 2011 بنیان نهاده شده، ایده شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم است. ولی‌عهد امیرنشین دبی که جایزه ۱۲۰ هزار دلاری ویژه هم به نام او به عکاس برگزیده اهدا می‌شود. این جایزه که چند بخش و موضوع اصلی و فرعی دارد، تلاشی است برای معرفی بیشتر پروژه‌های فرهنگی و هنری شهر دبی و ترغیب هنرمندان عکاس به ثبت تصاویر ماندگار در جامعه امارات.

در یک دهه گذشته بیش از 500 هزار قطعه عکس از 203 کشور برای حضور و رقابت در جایزه بین‌المللی عکاسی هیپا به دست سازمان‌دهندگان آن رسیده است. امسال برنت استیرتن عکاس گتی و نشنال جئوگرافیک از آفریقای جنوبی،  کاتالین مارین از رومانی، هنا ترکستانی از عربستان سعودی، زیاه گافیچ عکاس تحسین‌شده و برنده جایزه بوسنیایی، اریک بووه عکاس فرانسوی و گری نایت عکاس آمریکایی داوری بخش‌های مختلف را بر عهده داشتند.

EF64C3A4-70FE-46FE-AC95-A563F0E3AECF

علاوه بر جایزه بزرگ ۱۲۰ هزار دلاری که به عکاس برزیلی رسید، در بخش انسان بودن مدس نیسن از دانمارک با عکس معروف دیدار و آغوش در زمانه کرونا جایزه اول را به دست آورد و عکاسان ترکیه، لبنان، ایتالیا و هند دوم تا چهارم شدند. در دو بخش عمومی (عکس‌های رنگی و سیاه و سفید) شش نفر جایزه بردند و جایزه اول بخش معماری را عکاس اندونزیایی از آن خود کرد.