گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فرانک فریدونی با عنوان «کرانه‌های حضور دیگری» در گالری شیدایی برپاست. فریدونی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این مجموعه بیش از ۲۵ اثر با تکنیک میکس مدیا به نمایش درآمده است، گفت: این نوع کارهای آبستره را از حدود شش سال پیش آغاز کردم. پیش از آن نقاشی فیگوراتیو، منظره، طبیعت بیجان و به طور کلی کارهای بازنمایانه انجام می‌دادم اما نمی‌توانستم آنچه می‌خواهم را در این نوع کارها پیدا کنم. اگرچه تکنیک من در آن کارها قوی بود اما از نظر محتوایی ارتباطی با آن آثار برقرار نمی‌کردم.

فریدونی افزود: کم‌کم متوجه شدم با چیزهای قابل دیدن کمتر ارتباط می‌گیرم، بنابراین به سمت آبستره رفتم. مدتی از نقاشی فاصله گرفتم و پس از آن شروع به کار کردم و تعداد زیادی طراحی اتوماتیسم به شیوه دادائیست‌ها کار کردم. من هیچ اثری خلق نمی‌کردم بلکه فقط کار می‌کردم و فرم‌های هندسی می‌کشیدم. البته نه فرم‌های زاویه‌دار، که به هندسه عالی توجه داشتم و با فرم‌های منحنی ارتباط زیادی برقرار کردم. به سراغ فرم‌های زنده و در حال گسترش و تبدیل شدن رفتم و احساس کردم که این فرم‌ها با همه اجزای جهان ارتباط دارد، زیرا همه‌چیز در حال تبدیل شدن و زوال است. البته مفهوم کارهای من زوال نیست بلکه تغییر کردن و ثابت نبودن را مدنظر داشتم. تنها چیز قطعی در زندگی، تولد و مرگ است و در میان این دو قطعیت هر چیزی که اتفاق می‌افتد شامل تغییر و زوال است.

فریدونی ادامه داد: پروسه کار برایم اهمیت زیادی دارد و در کار هنری عقیده ندارم که کاری تمام شود و محصول نهایی را شکل دهد، بلکه آن اتفاقاتی که در حین انجام کار می‌افتد برایم مهم است. این کارها بسیار کند پیش رفتند و پس از خشک شدن یک لایه، لایه بعدی را کار می‌کردم. این کار برایم مانند زندگی کردن است و این روند برایم اهمیت دارد. کارها تا حدود زیادی بداهه هستند اما چون می‌خواستم آن‌ها را به نمایش بگذارم باید حس وحدتی در آن‌ها ایجاد می‌شد. به همین دلیل پس از مرحله اول که بداهه بود، اصول عقلانی را نیز در نظر گرفتم، زیرا به عنوان هنرمند تجسمی نتیجه نهایی نیز برایم اهمیت دارد.

این هنرمند افزود: تلاشی نداشتم که این فرم‌ها شبیه چیزی در دنیای خارج باشد زیرا می‌دانم که خود به خود این اتفاق می‌افتد. من ارتباط خیلی عمیقی با طبیعت دارم و این موضوع تاثیر زیادی بر کارهایم دارد. به جزئیات طبیعت خیلی دقت می‌کنم و برایم جذابیت زیادی دارند. ما در زندگی با دنیای خارج در ارتباط هستیم، بنابراین نمی‌توان گفت این کارها با دنیای خارج ارتباط ندارند. آن‌ها شکل‌های بنیادینی هستند که از نظر فرمی به همه چیز مربوط هستند و ناخودآگاه برای بیننده آشنا به نظر می‌رسند.

فریدونی در پایان گفت: تمدن و تکنولوژی ما را وارد جزئیات کرده است و کلیات را فراموش کرده‌ایم. بااین‌حال می‌توان آدم‌ها را در چیزهایی مشترک کرد. همه ما اصول اولیه مشترک داریم که با آن‌ها می‌شود ارتباط با جهان، طبیعت و انسانیت خودمان را حفظ کنیم و این تفرقه‌ای که بین آدم‌ها به وجود آمده است را کم کنیم.

نمایشگاه آثار فرانک فریدونی تا ۱۵ مرداد در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز، روبروی موزه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹، واحد ۱ برپاست.