گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار گلنار دشتی در گالری ثالث برپاست. دشتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۴ نقاشی اکریلیک روی بوم و یک ویدئوآرت در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: این آثار در دوره قرنطینه و شیوع کرونا شکل گرفت. من پیش از آن اهل ورزش نبودم اما در این دوران شروع به کوهنوردی کردم و کم‌کم به این کار علاقه‌مند شدم. بر همین اساس سوژه کارهایم نیز تغییر کرد و به سمت نقاشی از کوهستان گرایش پیدا کردم.

دشتی ادامه داد: سال‌هاست که در زمینه گرافیک مشغول به کار هستم و حتی وقتی که با موضوع حشرات به نقاشی می‌پرداختم از عکس، کلاژ و... به شکل میکس مدیا استفاده می‌کردم. اما این بار با اکریلیک روی بوم کار کردم و این نقاشی‌ها برایم دقیقا مانند کوهنوردی بود که قدم به قدم پیش رفتم و پایان کار برایم مشخص نبود.

دشتی افزود: جرقه شکل‌گیری مجموعه زمانی خورد که یک نایلون حباب‌دار در کنار استودیو دیدم و احساس کردم دایره‌های آن همانند پیکسل است. با سرنگ داخل این حباب‌ها رنگ گذاشتم و توسط این پیکسل‌های رنگی طرحی را ایجاد کردم. بااین‌حال چون به پلاستیک علاقه‌ای ندارم تصمیم گرفتم چنین کاری را بر روی بوم انجام دهم. پس از آن شروع کردم تصاویر موردنظر خود را به صورت نقشه درآوردم و رنگ‌های کار را به ۶ تا ۸ رنگ محدود کردم. محل قرارگیری رنگ‌ها را بر روی نقشه مشخص می‌کردم و بر اساس شماره‌ها به رنگ گذاری روی بوم پرداختم تا منظره موردنظر شکل بگیرد.

او با بیان اینکه مناظر را دقیقا از روی عکس و پیکسل‌های آن‌ها کار کرده است، افزود: پس از محدود کردن تعداد رنگ‌ها، برای هر پیکسل عکس آن رنگی که به رنگ اصلی نزدیک‌تر بود را به کار ‌بردم. این کار بسیار زمان‌بر است اما برایم بسیار آرام‌بخش بود.

دشتی درباره شیوه رنگ گذاری آثارش گفت: من دوره‌ای طولانی در ایتالیا به نقاشی صنعتی برای مجموعه‌های خاص برندهای مطرح می‌پرداختم. طرحی که باید روی محصولات نقاشی می‌شد باید در همه کارها یک شکل می‌بود و به همین دلیل پنتون سازی می‌کردیم تا تصاویر یکدست شوند. برای این کار به هر رنگ یک کد داده می‌شد و نقشه‌هایی کشیده می‌شد که محل قرارگیری هر رنگ را مشخص می‌کرد. این شیوه کار از همان زمان در من باقی مانده در این مجموعه نیز به کار رفت.

دشتی افزود: با توجه به اینکه تابلوها از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده‌اند، هر چه مخاطب از آن‌ها فاصله بیشتری بگیرد تصویر بهتری دیده می‌شود. این مسئله از سویی اشاره به فرآیند دیجیتال است که در زندگی ما نقش مهمی دارد و از سوی دیگر نوعی اشاره به دوران کرونا و تاکیدی که بر فاصله گرفتن از یکدیگر می‌شود داشت.

او درباره انتخاب عکس‌ها گفت: بعضی از این مناظر را خودم عکاسی کردم اما تعدادی از آن‌ها را به عمد از اینترنت برداشته‌ام، زیرا اعتقاد دارم زمانی که من و بسیاری دیگر از افراد مقابل کامپیوتر یا در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم بخش عمده زندگی و تجربیات ما است که شاید این زمان بسیار بیشتر از آن مدتی باشد که به ارتباط با طبیعت اختصاص می‌دهیم. این ثانیه‌های زندگی ماست که در اینترنت می‌گذرد و به همین دلیل من با انتخاب عکس‌ها از اینترنت خواستم تاکید کنم که اینترنت و سرچ گوگل هم بخشی از زندگی ماست.

دشتی درباره ویدئوآرتی که در این نمایشگاه دیده می‌شود گفت: این مجموعه به طور کلی درباره تاثیرات قرنطینه و کرونا بر زندگی من شکل گرفته است. در این مدت مجبور بودم سفرهایی به ایتالیا داشته باشم و پس از ورود به آن کشور باید دو هفته در یک خانه قرنطینه می‌شدم. بخشی از این خانه با منظره سرسبز، یک صندلی و صدای بسیار بلند جیرجیرک‌ها، در ویدئوآرت من دیده می‌شود و نشانه‌ای از آن تنهایی و همچنین حضور طبیعت در پس‌زمینه زندگی من است که برایم نجات‌بخش بوده است.

نمایشگاه آثار گلنار دشتی تا ۵ مرداد در گالری ثالث واقع در کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.