به گزارش هنرآنلاین، خانه عکاسان جوان با همیاری و مشارکت جمعی از عاشقان و دلدادگان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و به منظور شناخت هر چه بیشتر واقعه بزرگ و جان‌سوز کربلا و شناساندن زوایای گوناگون و پنهان آن به جامعه ‌بشری و گردآوری آثار هنرمندان عکاس سراسر جهان و به منظور تهیه آرشیوی غنی برای آیندگان ، نخستین ‌مسابقه بین‌المللی عکس قاب سرخ را برگزار می‌کند و روزشمار دریافت آثار رو به پایان است.‌

همه آثار عکاسی که مستقیم و یا غیرمستقیم به مراسم ماه‌های محرم و صفر مانند روضه‌خوانی ، عزاداری ، شبیه‌خوانی ، نماز ظهر عاشورا و تاسوعای حسینی ، توزیع نذری و ... می‌پردازد، می‌تواند در این مسابقه شرکت داده شود .

از علاقه‌مندان درخواست شده تا ارسال آثار را به روز آخر نگذارند و در روزهای باقیمانده از فراخوان نسبت به ارسال آثار اقدام کنند.

علیرضا عطاریانی کارشناس ارشد پژوهش هنر و مدرس دانشگاه و عضو فدراسیون جهانی عکاسی (  Afiap) دبیری این مسابقه را به عهده دارد و شورای سیاست گزاری نیز شامل رسول اولیازاده، علی پاکباز خسروشاهی، رضا افشار، حامد نیرومند قوچانی، عمار رحمانی، حمیده جعفری، مهدی یمینی، داود سیاری، محمد بابایی، داود یاراحمدی، ناصر محمدی، مجتبی محمودی، سیدجلیل حسینی زهرایی، تقی بخشی راد، محمد پهلوان، قدیر وقاری، شرمین نصیری، علی جعفری، علیرضا عطاریانی، معصومه کریمی، رضا جلالی، محسن اسلام زاده، مهدی خوش نژاد هستند.

داورانی که این مسابقه را داوری خواهند کرد نیز رسول اولیازاده  دکتری هنرهای تجسمی و مدرس دانشگاه و  مدیر خانه عکاسان جوان، حمیده جعفری دکتری فلسفه هنر و  مدرس و دانشگاه، محمد بابایی دانشجوی دکتری علوم ارتباطات  و  مدرس دانشگاه، داود یاراحمدی  کارشناس ارشد اقتصاد هنر و  مدرس دانشگاه، ناصر محمدی کارشناس ارشد عکاسی و  مدرس دانشگاه، هستند.                                                                                                       

در متن این فراخوان آمده است: « عاشورا ، نقطه اوج است و تبلور ارزش‌های اسلامی و انسانی که در چشمان بارانی بزرگ بانوی کربلا حضرت زینب کبری (س) جز زیبایی نیست و هنوز و همیشه منشأ زیبا بینی و شکوه و شکوفایی بزرگ‌ترین فضایل در ضمیر انسان‌هاست . از سوی دیگر راز مانایی هر تفکر  به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ، این است که با هنر آمیخته شود و چه هنری والاتر از زمانی که ترنم زلال اشک از دریچه نگاه هنرمند عکاس مسلمان ، تصویر و تصور تراژدی عظیم  عصر عاشورا را جاودانه می‌کند و بهار را به دل‌ها می‌بخشد. مسابقه عکس قاب سرخ  ادای دین و تکلیف هنرمندان است به باور عاشورا و نذر نگاهی است که دل‌ها را تا ابد بیدار می‌کند و قلب‌ها را به تپش وا‌می‌دارد و بصیرت می‌بخشد ، برای شناخت لشگریان حسینی و ابوالفضلی از یک‌سو و از سوی دیگر بازنمایی نقش شمر و عمر سعد و یزید و اشقیایی که همواره در کمین نور نشسته‌اند.»

گفتنی است، شرکت در مسابقه برای تمام عکاسان جهان با هر ملیت ، حرفه‌ای و آماتور و در هر سطح و شرایط سنی آزاد است و محدودیتی در سال تولید عکس‌ها نیست و عکاسان می‌توانند عکس‌های سال‌های گذشته خود را نیز ارسال کنند.

همچنین هر‌ شرکت‌کننده می‌تواند با حداکثر 14  قطعه عکس رنگی و یا تک‌رنگ در مسابقه شرکت کند..

تک عکس‌ها و مجموعه عکس‌ها در کنار هم و در قالب تک عکس داوری خواهند شد.

عکس‌ها می‌تواند با دوربین حرفه‌ای و یا تلفن همراه تهیه شده باشد ولی در نهایت در کنار هم داوری خواهند شد.

عکس‌ها می‌بایست متعلق به شرکت‌کننده باشد. در صورت اثبات خلاف این نظریه ، مسئولیت حقوقی و قضایی با شخص شرکت‌کننده است و برگزارکننده مسابقه ، هیچ‌گونه مسئولیتی در این رابطه ندارد.

بنا به این فراخوان اندازه بزرگ‌ترین ضلع عکس‌ها می‌بایست 2000 پیکسل و با حجم حداکثر 2 مگابایت ارسال گردد و فرمت عکس‌ها باید  Jpeg  و با مود Rgb  باشد . همچنین فایل عکس‌های ارسالی می‌بایست به شکل زیر از شماره 1 تا 14 و با حروف انگلیسی نام گزاری شده باشند :

Alireza Attariani 09126038004 (1)   و تا آخر .

از دیگر مقررات ذکر شده در این مسابقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عکس‌های ارسالی ، نباید دارای امضای عکاس ، پاسپارتو ، قاب ، واتر مارک و لوگو یا هر علامت شناسایی دیگری باشد .

عکس‌ها می‌تواند در هر نقطه‌ای از جهان ثبت شده باشند ولی باید مطابق با شرایط فراخوان و هم‌چنین قوانین شرعی ، اداری ، عرفی و اخلاقی کشور جمهوری اسلامی ایران باشد ، در غیر این صورت داوری نشده و از دور مسابقه و حضور در نمایشگاه خارج خواهد شد .

ارسال عکس‌ها صرفاً می‌بایست از طریق نشانی الکترونیک مسابقه انجام گردد .

پس از پذیرش اثر ، با عکاس تماس گرفته خواهد شد تا فایل با کیفیت آن را در اندازه بزرگ ارسال نماید .

کلیه هزینه‌های مسابقه به عهده برگزارکننده ، بانیان و حامیان آن است و از شرکت‌کنندگان هیچ هزینه‌ای دریافت نخواهد شد .

شرکت‌کنندگان به برگزارکننده اجازه می‌دهند تا تمام یا برشی از عکس‌های ارسالی به جشنواره را ، بدون پرداخت هزینه در انتشارات مربوط به مسابقه استفاده کرده و یا در رسانه‌های مرتبط منتشر کند .

مسابقه با رویکرد مستند برگزار می‌شود و عکس‌های دست‌کاری شده با سیستم‌های نرم‌افزاری ، به شرطی که به اصالت عکس لطمه‌ای وارد نکند ، پذیرفته می‌شود .

تمامی پیام‌ها و تماس‌ها ، صرفا از طریق نشانی الکترونیکی که دریافت عکس از آن انجام شده و شماره تلفنی که در عکس‌ها زیرنویس شده و از طریق شبکه مجازی واتساپ ، انجام خواهد شد .

دبیرخانه مسابقه حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی را برای صاحب اثر محفوظ می‌داند .

پس از ارسال اثر ، امکان انصراف و خروج از مسابقه وجود ندارد .

آثار راه‌یافته در صورت برگزاری نمایشگاه فیزیکی ، ابتدا در تهران و در صورت درخواست ، در دیگر شهرهای کشور به نمایش عمومی درخواهند آمد .

شرکت در مسابقه به منزله پذیرش تمامی شرایط مندرج در فراخوان است .

تصمیم‌گیری درباره موارد پیش‌بینی نشده در مقررات ، بر عهده برگزارکننده مسابقه خواهد بود .

جوایز این مسابقه:

این مسابقه حرکتی مردمی و خودجوش است که به شکل خصوصی و بدون وابستگی به سازمان و یا نهادی برگزار شده و هزینه‌های این مسابقه صرفا توسط ارادتمندان و عاشقان حضرت اباعبدلله الحسین علیه‌السلام در قالب " نذر هنری " تأمین می‌گردد و چنان چه در زمان برگزاری مسابقه ، مبالغ دیگری از این طریق دریافت شد ، به جوایز و کیفیت برگزاری مسابقه اضافه خواهد شد .

این مسابقه جایزه نقدی ندارد ولی برگزارکننده ، به جهت تشکر ، تکریم و قدردانی از همکاری هنرمندان شیفته اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ، به نام پاک و مطهر پنج تن آل عبا علیهما سلام ، به طور هم سطح به هر نفر از برگزیدگان اول تا پنجم به رسم تبرک ،  علاوه بر تقدیرنامه ، حق استفاده از فضای گالری خانه عکاسان جوان در تهران را به مدت یک هفته ، برای برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی ، اهدا می‌کند . بدیهی است هزینه‌های چاپ و قاب و غیره بر عهده شخص استفاده کننده است .

به عکس‌های پذیرفته شده در نمایشگاه ، گواهی حضور و به تمامی شرکت‌کنندگان ، گواهی شرکت تقدیم خواهد شد .

آخرین مهلت دریافت آثار 31 تیرماه خواهد بود و 4 مرداد گزینش و داوری انجام خواهد شد.

همچنین نمایشگاه برگزیدگان نیز 19 مردادماه مصادف با اول محرم‌الحرام گشایش خواهد یافت.

دبیرخانه

خانه عکاسان جوان: تهران -  خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی ( یوسف آباد ) -  خیابان چهارم - شماره سوم -  طبقه دوم                                                                                

پاسخ‌گویی صرفاً توسط دبیر مسابقه ( علیرضا عطاریانی ) و از طریق شماره همراه متصل به واتساپ :                                                               09126038004

نشانی الکترونیک برای ارسال عکس :                                                                                                                                             ghabesorkh1400@gmail.com

نشانی پایگاه اطلاع‌رسانی :                                                                                                                                                                www.phjavan.com