گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه ناهید ضامنی با عنوان «همین چند روز» در گالری نگاه برگزار شد. ضامنی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این مجموعه ۲۱ اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم به نمایش درآمد، گفت: ۲۵ سال است که به صورت جدی نقاشی می‌کنم و کارهای من در سال‌های اول فیگوراتیو بود. اما سال‌هاست که به طبیعت روی آورده‌ام زیرا طبیعت برایم حس بهتری دارد و رنگ‌های آن برایم آرام‌بخش است. ممکن است در کارم چیزی از گل یا منظره مشخص نباشد اما حس آن‌ها را در نقاشی منتقل می‌کنم.

ضامنی ادامه داد: روند گذار از کارهای فیگوراتیو به طبیعت به مرور طی شد. ابتدا با آبرنگ و آب مرکب کار می‌کردم و هم‌زمان به دلیل علاقه شخصی به عکاسی نیز می‌پرداختم. عکس‌هایی که از طبیعت می‌گرفتم بسیار برایم جذاب بود و جزئیاتی را می‌دیدم که شاید کسی به آن‌ها توجه نمی‌کرد. کم‌کم رنگ‌ها و فرم‌های طبیعت وارد کارم شدند. ابتدا فضاهایی که از طبیعت می‌کشیدم بسیار پر و شلوغ بود اما کم‌کم کارهایم خلوت‌تر شد و به فضای هنر معاصر نزدیک‌تر شدم.

این هنرمند درباره میزان پایبندی خود به طبیعت گفت: زمانی که آبرنگ کار می‌کردم کارهایم به واقعیت نزدیک‌تر بود، بااین‌حال رئال کار نمی‌کردم و همیشه تلاش می‌کردم آزادانه کار کنم. اما در کارهای اخیر بسیار خلاصه‌تر کار کردم و با رنگ و لکه‌ها و قلم‌های آزاد کار کردم.

ضامنی ادامه داد: برای نقاشی کردن بیشتر از ذهنم استفاده می‌کنم و حتی اگر عکسی را ببینم و توجهم را جلب کند، در زمان کار کردن به آن نگاه نمی‌کنم، بلکه اجازه می‌دهم تصویری که در ذهنم ثبت شده است پرورش پیدا کند و همه چیز خود به خود پیش رود. سال‌ها تجربه نقاشی باعث شده است که هر حرکت قلم تبدیل به گل و ساقه و برگ شود.

او درباره استفاده از خاکستری‌های رنگی گفت: همیشه خاکستری‌های رنگی را دوست داشتم و در مجموعه‌های قبلی نیز آن‌ها را به کار می‌بردم، اما در مجموعه اخیر بسیار بیشتر از آن‌ها استفاده کردم و در کنار آن‌ها رنگ‌هایی قرار دادم که تضاد ایجاد کنم. همچنین رنگ‌های سبز و آبی همیشه در آثارم وجود داشته و ناخودآگاه به این سمت رفته‌ام که این رنگ‌ها در کارم تکرار شود.

ضامنی ادامه داد: به نظر من حتما لازم نیست که اثر هنری بیان و مفهوم مشخصی داشته باشد، اما آثار این مجموعه ناخودآگاه به این سمت رفته است و عنوانی که برای نمایشگاه انتخاب کرده‌ام اشاره به این است که طبیعت همیشه برقرار است و در هر شرایطی روند طبیعی خود را ادامه می‌دهد. این گل‌ها تمام می‌شوند اما دوباره به وجود می‌آیند و این نماد امید و زندگی است.