گروه تجسمی هنرآنلاین: پنجمین اکسپو هنری تبریز ۱۱ تیر در هتل لاله پارک تبریز آغاز به کار کرده و تا ۱۳ تیرماه ادامه دارد. محمد محمودی دبیر اجرایی اکسپو تبریز و مدیر عامل موسسه شمس تبریزی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ویژگی‌های این دوره اکسپو گفت: از سال گذشته اکسپو تبریز به صورت سراسری برگزار می‌شود و آثار هنرمندانی از شهرهای مختلف کشور گردآوری شده است. در سه دوره نخست اکسپو فقط به آثار هنرمندان تبریزی اختصاص داشت اما از دوره چهارم آثار هنرمندانی از شهرهای دیگر نیز به آن اضافه شد.

محمودی ادامه داد: تفاوت دیگر این دوره آن است که سعی کردیم با کم کردن از تعداد آثار، سطح کیفی اکسپو را بالا ببریم و با انتخاب آثار هنرمندان طراز اول، کیفیت آن را ارتقا دهیم. به همین دلیل امسال ۷۹ اثر در نمایشگاه وجود دارد در حالی که سال قبل ۲۳۱ اثر در اکسپو شرکت داشت. در نحوه چیدمان و پلان بندی نمایشگاه نیز تغییراتی دادیم تا به شرایط استاندارد نزدیک‌تر شود.

او درباره نحوه انتخاب آثار هنرمندان گفت: ما از دوره گذشته دیگر به طور مستقیم با هنرمندان در ارتباط نیستیم، بلکه آثار را از گالری داران، مجموعه‌داران و کارگزاران هنری دریافت می‌کنیم که به آنها اطمینان داریم و می‌توانند آثار مناسب را برای اکسپو جمع‌آوری کنند. پس از انتخاب اولیه آثار توسط این سه گروه، بررسی‌های اولیه توسط تیم کارشناسی انجام می‌شود و تعدادی از آثار بر اساس تصاویر آن‌ها انتخاب می‌شوند. پس از آن ارزیابی حضوری بر اساس چهار شاخص اصلی انجام می‌شود که شامل برندینگ، قابلیت‌های هنری، قابلیت قیمت‌گذاری و قابلیت عرضه و نمایش اثر هستند.

او با بیان اینکه آثار نقاشی، نقاشی‌خط، حجم و عکس در این اکسپو به نمایش درآمده است، درباره استقبال بازدیدکنندگان و خریداران گفت:  تعداد علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان اکسپو بسیار زیاد است و در زمینه خرید آثار هنری نیز شاهد پیشرفت تدریجی  بودیم و در هر دوره اکسپو فروش آثار بیشتر شده و تعداد خریداران افزایش یافته است. بااین‌حال همچنان فروش آثار هنری چندان رضایت‌بخش نیست و اگر اسپانسرها و حمایت آنها نبود نمی‌توانستیم برگزاری اکسپو را ادامه دهیم.

محمودی ادامه داد: امسال برای اولین بار یک دوره آموزشی در کنار اکسپو برگزار می‌کنیم و نخستین بار است که تبریز شاهد چنین رویدادی است. این دوره با عنوان «شناخت ساختار بازار هنر» در دو روز با حضور دکتر سجاد باغبان ماهر و دکتر فواد نجم‌الدین  برگزار می‌شود. این اتفاق با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و علاقه‌مندان زیادی برای شرکت در آن ثبت‌نام کردند.

محمودی ادامه داد: موسسه شمس تبریزی برای برگزاری این اکسپو تلاش زیادی کرد و توانستیم این نوزاد را به پنج سالگی برسانیم، با این حال باید این رویداد حمایت شود تا معرفی شده و پیشرفت کند. هر کسی در جایگاه خود می‌تواند این کار را انجام دهد زیرا حمایت‌ها صرفاً مالی نیستند.

او با بیان اینکه رویدادهای هنری نباید صرفا متمرکز در تهران باشند، گفت: ما نمی‌توانیم با تهران رقابت کنیم اما می‌خواهیم یک بازار جدید ایجاد کنیم. برای اینکه هنر در کل کشور ارتقا پیدا کند باید هنرمندان، گالری داران و مجموعه‌داران با چنین رویدادهایی همکاری کنند و گمان نکنند رویدادی که در شهرستان برگزار می‌شود بی‌کیفیت است.