گروه تجسمی هنرآنلاین: این نمایشگاه تاریخی و بی‌همتا با نام «خودنگاره‌های ونگوگ» سوم فوریه سال آینده در گالری کورتولد در منطقه خانه سامرست مرکز لندن افتتاح می‌شود و تا هشتم می ۲۰۲۲ میزبان علاقه‌مندان و دوستداران هنر خواهد بود. این نخستین بار در تاریخ است که سلف‌پرتره‌ها یا خودنگاره‌های استاد سرشناس هلندی در یک مجموعه در معرض دید قرار می‌گیرد.

از جمله خودنگاره‌هایی که به نمایش درمی‌آید می‌توان به تصویر ونگوگ با گوش باندپیچی‌شده اشاره کرد؛ یکی از مشهورترین سلف‌پرتره‌های این هنرمند که آن را پس از کندن تقریبا تمام گوش خود در سال ۱۸۸۹ کشید. «خودنگاره با کلاه مشکی» در ۱۸۸۶ و «خودنگاره با تخته رنگ» از دیگر آثار حاضر در نمایشگاه خواهد بود. ونگوگ این تابلو آخر را در سپتامبر ۱۸۸۹ در دوران زندگی در سن-رمی در جنوب فرانسه خلق کرد و یک سال بعد از دنیا رفت.

گالری کورتولد لندن که مدت‌هاست برای بازسازی و بهسازی بسته است، نوامبر امسال درهای خود را به روی هنردوستان باز می‌کند. مدیران گالری در بیانیه مربوط به نمایشگاه «خودنگاره‌های ونگوگ» چنین آورده‌اند: «این نخستین بار است که مجموع بیش از ۱۵ خودنگاره ونسان ونگوگ در یک نمایشگاه گرد هم آورده می‌شود و برخی از آنها فقط در آتلیه این هنرمند کنار هم قرار گرفته بودند و حالا قرار است با هم در این نمایشگاه به نمایش درآیند.»

گفته می‌شود ونسان ونگوگ در مجموع حدود ۳۰ نقاشی از چهره خودش کشید که برخی از آنها بیشتر دیده و معروف‌تر شده‌اند. از جمله همان «خودنگاره با گوش باندپیچی‌شده» که در ماه‌های پایانی عمر استاد نقاش هلندی خلق شد. ونگوگ که از مشهورترین نقاشان پست‌امپرسیونیستی تاریخ است، ۲۹ ژوئیه ۱۸۹۰ در ۳۷ سالگی از دنیا رفت یا به روایتی به زندگی خود پایان داد.