گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار جواد بوربور با عنوان «سرخوشی تا سرحد مرگ» در گالری عصر برپاست. بوربور در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه این مجموعه از سال ۹۵ تا ۹۸ شکل گرفته و از تکنیک رنگ‌روغن روی بوم استفاده کرده است، گفت: ابتدا قصد داشتم این مجموعه پیرامون طبیعت بی‌جان باشد و دو کار اولی هم که انجام دادم در تبعیت از این ایده بود. اما هرچه پیش رفتم با توجه به اتفاقاتی که برایم رخ داد و بهای بیشتری که به ناخودآگاه خود دادم باعث شد عناصر دیگری استفاده کنم و کارها از نظر فرمی دچار تغییر شوند. در روندی که طی شد کارها تغییرات محسوسی کردند.

بوربور ادامه داد: من به چند روش مختلف کار می‌کنم. گاه ایده را روی کاغذ طراحی می‌کنم و بعد آن را روی بوم اجرا می‌کنم. شیوه دوم آن است که تصویری که به صورت شهودی در ذهنم ثبت شده و مانند یک رویا است را روی بوم می‌آورم و در جریان کار تغییراتی در آن ایجاد می‌کنم. موقع اجرا روی بوم ذهن خود را آزاد می‌گذارم تا هر فرآیندی که با موضوع و فرم کار هم‌خوانی دارد به آن اضافه شود.

او درباره موضوع آثار این مجموعه گفت: از نظر محتوایی ۵ اثر نخست این مجموعه کاملا شخصی هستند و بیشتر جنبه عاطفی دارند. تابلوهای بعدی اجتماعی‌تر هستند و بعضی از آن‌ها آرزو محور هستند، یعنی بر اساس خواسته‌ها، احساس نیازها و کمبودها کشیده شده‌اند. مثلاً در تابلوی «مراقب باش چه آرزویی می‌کنی» یک چراغ جادو کشیده‌ام که قرار است همه آرزوها را برآورده کند، اما خودش دچار محدودیت‌های فراوان است و امکان این کار را ندارد. در تابلوی «پادشاه همه‌چیز» یک کلید در قامت شاه‌کلید قرار گرفته است اما این کلید که می‌تواند رهایی‌بخش باشد و قفل‌ها را باز کند خودش در بند است و نمی‌تواند کاری انجام دهد.

بوربور درباره اینکه همه آثار این مجموعه دارای عنوان هستند گفت: من در خلق آثارم بسیار به ادبیات وابسته هستم و علاقه زیادی هم به شعر دارم. همین‌طور موسیقی که در حین شکل‌گیری کارها گوش می‌کردم و ترانه‌های آن‌ها در کارهایم تأثیر زیادی داشته است. فکر می‌کنم نام تابلوها کامل کننده کارهایم بود و اگر عنوان آثار را در کنار آن‌ها نمی‌گذاشتم باید کنار کارها می‌ایستادم و درباره آن‌ها به مخاطبان توضیح می‌دادم.

او درباره اینکه عده‌ای از هنرمندان عقیده دارند استفاده از عنوان برای اثر هنری باعث جهت‌دهی به ذهن مخاطب می‌شود گفت: من تحصیلات آکادمیک نقاشی ندارم و همین مسئله باعث شده است با دست بازتری با اثر، عنوان و مفهوم برخورد کنم. همین مسئله باعث شده است که هیچ تعصب و خط قرمز و بایدی را در کارهایم رعایت نکنم. قطعاً هر اثر هنری باید دارای زیبایی‌شناسی بوده و مسائل تکنیکی و استانداردهای لازم در آن رعایت شده باشد، اما درباره نام اثر اگر هنرمندی احساس می‌کند استفاده از نام به بهتر شدن کارش کمک می‌کند باید این کار را انجام دهد و اگر فکر می‌کند این کار باعث محدود شدن اثرش می‌شود می‌تواند این کار را انجام ندهد. به شخصه فکر می‌کنم کارهای فرم محور بهتر است که عنوان داشته باشند.

بوبور با اشاره به پالت رنگی آثارش گفت: در دو اثر اول رنگ‌های خاکستری در کارهایم هست اما در سایر آثار این‌طور نیست و رنگ‌ها خیلی زنده هستند. حتی گاه رنگ را به شکل مستقیم از تیوپ روی بوم گذاشتم و بدون اینکه با هیچ رنگ دیگری ترکیب کنم از آن‌ها استفاده کردم. اما در دو اثر آخر سعی کردم نورپردازی باروک را ایجاد کنم و فضای رنگی و حتی نوع قلم گذاری نیز به آن سمت رفته است.

نمایشگاه آثار جواد بوربور تا ۲۱ تیر در گالری عصر به نشانی ‎خیابان میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برپاست.