به گزارش هنرآنلاین، مهدی شادی‌زاده دبیر جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس۵» گفت: تک‌درخت روستای آرو دو سال پیش به نام عباس کیارستمی ثبت شد که تصمیم گرفتیم هر سال نماد این جشنواره را که تک‌درخت است با متریال‌های مختلف توسط هنرمندان سرشناس حوزه تجسمی بسازیم و به یکی از نمایندگان سفارت‌ها بدهیم. در دوره دوم رضا بانگیز نقاشی این درخت را کشید و با ذهنیت خود آن را ساخت که جنس آن مفتولی و فلزی بود و دلیل اینکه امسال این نماد را به نماینده سفارت فرانسه دادیم این بود که کشور فرانسه سه ماه تمامی آثار عباس کیارستمی در تمامی حوزه‌ها تجسمی، فیلم، مستند، نقاشی و...را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

دبیر جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس۵» در ادامه بیان کرد: این اتفاق برای اولین بار است که توسط پمپیدو و ام کاتو رقم خورده است زیرا برای اولین بار کل مجموعه را به آثار یک هنرمند اختصاص می‌دهند در نتیجه طی صحبت‌هایی که در شورای سیاست‌گذاری انجام شد تصمیم گرفتیم برای قدردانی از این اقدام سمبل این دوره از جشنواره را به سفارت فرانسه اهدا کنیم.

این هنرمند عنوان کرد: همچنین ژان میشل فرودون امسال خیلی با ما همکاری کرد و برای اولین بار بود که در یک جشنواره ایرانی حضور پیدا کرد که به دلیل بیماری کرونا این حضور به صورت مجازی اتفاق افتاد. همچنین با راهنمایی ایشان جشنواره شکل دیگری به خود گرفت در نتیجه موضوع دیگری که سبب شد امسال این نماد را به فرانسه بدهیم این همکاری بود که از سال‌های دیگر این سمبل به سفارت‌های دیگر اهدا می‌شود یعنی هر دوره این نماد را به یک سفارت می‌دهیم.

وی افزود: خیلی‌ها درباره عنوان این جشنواره پرسیدند که چرا جایزه «عکس۵» انتخاب کردیم زیرا فیلم ۵ ساخته عباس کیارستمی یک فیلم مدرن و ویدیوآرت بود که دریچه تازه‌ای را برای ویدئو آرت باز کرد و ما تصمیم گرفتیم این عنوان را برای جشنواره انتخاب کنیم. موضوع دیگر این است که در برخی رسانه‌ها ذکر شده بود که بزرگداشت عباس کیارستمی در موزه سینما برگزار شد در حالی که بخشی از این جشنواره به بزرگداشت این هنرمند اختصاص دارد. این جشنواره با نام عباس کیارستمی است و ما هر سال یک بخش را به یادبود و بزرگداشتی این کارگردان بزرگ اختصاص می‌دهیم زیرا دوست داریم درباره نوع نگاه و اندیشه این هنرمند صحبت شود ولی اینکه فقط بزرگداشت باشد اصلا این‌طور نیست زیرا این جشنواره با این نیت شکل گرفت که جشنواره‌ای در حوزه عکاسی و ویدیو آرت با نوع دیدگاه عباس کیارستمی باشد.

این مستندساز در ادامه خاطرنشان کرد: ما خیلی دوست داشتیم که بخشی این جشنواره به گفتمان درباره عباس کیارستمی اختصاص داشته باشد و هنرمندان برجسته درباره هنر و نوع اندیشه این هنرمند گران‌قدر صحبت کنند و هر سال در سالروز تولد ایشان یاد و خاطره این هنرمند زنده شود.