به گزارش هنرآنلاین، موضوع پژوهش وی بررسی تاثیر هنر شهری بر کیفیت فضاهای عمومی از منظر چندفرهنگی در شهر هلسینکی است. با توجه به تغییرات جدید شهری و وارد شدن مردمانی با فرهنگ‌های مختلف به شهر هلسینکی، مطلایی به دنبال آن است تا از طریق هنر عمومی حس تعلق ساکنان جدید به شهر را افزایش دهد. این جایزه در 22 خرداد در مراسم روز هلسینکی از طرف شهردار و رئیس شورای شهر اهدا شد. شهرداری هلسینکی در ارزیابی خود پروژه‌هایی را در اولویت قرار داده که به موضوعاتی همچون اقتصاد شهری، بهبود کیفیت زندگی شهری و فرهنگ شهری پرداخته‌اند. پژوهش دکترای مطلایی ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد و از نقطه‌نظر تلفیق موضوع هنر و شهرسازی، پژوهشی خلاقانه محسوب می‌شود.

پیشتر نیز پژوهش دکترای نجمه مطلایی برنده جایزه معتبر بنیاد فرهنگی فنلاند ( Finnish Cultural Foundation) شده بود. بنیاد فرهنگی فنلاند در سال ۱۳۹۸ از میان حدود ۹۰۰۰ طرح پژوهش ارسال شده از سراسر دنیا، پروژه دکترای مطلایی را انتخاب کرد. این جایزه به پژوهش‌هایی اعطا می‌شود که فعالیت‌هایی خلاقانه در زمینه تولید، آموزش، سلامت و هنر انجام می‌دهند. 

در میان موسسات مختلف ذیل بنیاد فرهنگی فنلاند، جایزه مطلایی از طرف موسسه ترزیا لونستروم (Teresia Lönnström) حمایت شده که به نام خانم لونستروم به عنوان یکی از بانوان کارآفرین معاصر در فنلاند شناخته می‌شود. 

نجمه مطلایی دارای تحصیلات کارشناسی در معماری و کارشناسی ارشد در طراحی شهری از تهران است. او سال ۱۳۹۲ در خانه هنرمندان ایران نمایشگاهی با همکاری سفارت فنلاند در ایران برگزار کرد. این نمایشگاه به معرفی زندگی روزمره و فضاهای عمومی در شهرهای مختلف فنلاند همچون هلسینکی، تامپره و تورکو می‌پرداخت.