گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمدرضا شیروانی زاده با عنوان «سطح خواب» در گالری ایده برگزار شد. شیروانی زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۰ اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم و مقوا در این مجموعه به نمایش درآمد، گفت: پدر من نقاش فرش است و از زمانی که کودک بودم با او به کارگاه می‌رفتم و آنجا با نقاشی‌ها و طرح‌های مختلف آشنا ‌شدم. از همان دوران از بسیاری چیزها وحشت داشتم و کابوس‌های زیادی می‌دیدم. موجودات ترسناکی در ذهنم بودند و عالمی از وهم و خیال داشتم. مجموعه این عوامل باعث شد در سنین بالاتر آن فضا وارد نقاشی‌هایم شود.

شیروانی زاده ادامه داد: از ابتدای دهه ۹۰ به مطالعه مکاتب هنری نقاشی و تاریخ هنر پرداختم. با مجموعه این مطالعات و تجربیاتی که نزد اساتید مختلف کسب کردم به سمتی رفتم که می‌توانست درونیات مرا بیان کند. من به چیزی نیاز داشتم که آن تصورات و موجوداتی که در ذهنم بودند را بیرون بریزم و سبک اکسپرسیونیسم بیان خوبی برای این کار بود. کارهایی که حدود ده سال پیش انجام دادم آن قدر اغراق داشتند و چنان ترس شدیدی در آن‌ها بود که احساس کردم باید آن‌ها را کنترل کنم. از سال ۹۶ پروژه خواب را آغاز کردم و خواستم دنیای رویا و کابوس را نشان دهم. هرچه جلوتر رفتم فکر کردم می‌توانم مسائل اجتماعی و فرهنگی را هم به‌طور استعاری در این خواب‌ها نشان دهم.

او با اشاره به عنوان نمایشگاه گفت: سطح خواب به این معنا است که نخواستم صرفاً خواب را نشان دهم بلکه مخاطب باید در کارها تعمق کند تا لایه‌های دیگری را کشف کند.

او درباره المان‌هایی که در آثارش وجود دارد گفت: اسب یکی از المان‌های مورد علاقه من است که از دوران کهن به عنوان عنصر نجابت شناخته می‌شده است. پیر و مراد یکی دیگر از المان‌هایی است که در کارهایم دیده می‌شود. همچنین پرتره‌هایی را کشیدم که سعی کردم هرکدام جنبه‌هایی از دنیای معاصر را داشته باشد و خواستم چالش‌هایی را در ذهن بیننده ایجاد کنم تا به‌طور غیرمستقیم وسعت دید در ذهن مخاطب ایجاد کنم.

شیروانی زاده درباره رنگ‌هایی که در آثارش به‌کار برده است گفت: دو دلیل برای انتخاب این رنگ‌ها وجود داشت. از یک طرف علاقه زیادی به کارهای اکسپرسیونیسم انتزاعی، فضای رنگی، کنتراست‌ها و آن فضای وهم‌آلود و تیره آن‌ها داشتم. از طرفی در مطالعات خود به نگارگری مکتب تیموری و هرات علاقه زیادی پیدا کردم و این مطالعات باعث شد تلفیقی از رنگ‌های ایرانی و اکسپرسیونیستی را استفاده کنم.

او با اشاره به اینکه در این مجموعه سه دوره از کارهایش دیده ‌شد، افزود: بخشی از آثار مربوط به زمانی است که تازه اکسپرسیونیسم را شروع کرده بودم و کارهایم هیجانی‌تر است. در آن زمان سعی کردم انتزاعی کار کنم اما این کار مرا راضی نکرد و خواستم انسان امروزی و معاصر را وارد این فضا کنم. در دوره دوم با دقت بیشتری به کارهای آبستره نگاه کردم و فضاهایی که در ذهنم داشتم و المان‌های ترسناک و فیگورهایی که سال‌ها در ذهنم بود را وارد این کارها کردم. دوره سوم مربوط به زمانی است که در دانشگاه با اساتید بزرگی کار کردم و آن‌ها هم از نظر شیوه کار و هم از نظر موضوعی بر من تاثیر زیادی داشتند. در این آثار فضاهای درون و بیرون ساختمان وارد کارهایم شدند. در این تابلوها هم فضای آبستره وجود دارد و هم فضاسازی داخلی و خارجی در آن‌ها دیده می‌شود.