گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار تکتم صابری اشرفی با عنوان «خیال مرتفع» در گالری سو برگزار شد. صابری در گفت و گو با هنرآنلاین درباره آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمد گفت: در این مجموعه ۱۷ عکس، یک ویدئو اینستالیشن و ۲۴ کار با تکنیک مداد و مداد رنگی روی کاغذ و چاپ روی کاغذ به نمایش درآمد. 

او درباره نحوه شکل گیری این مجموعه و موضوعی که مد نظر داشته است، گفت: این مجموعه در پی توهمی خداگونه شکل گرفت، اما به مرور هر چه کارها پیش رفتند از جایگاه خالق به جستجوگر تبدیل شدم. خط به‌عنوان عنصری که فضای درون و بیرون را در بردارد مورد توجهم قرار گرفت. جستجو از لابه لای خطوط برای یافتن اَشکال یا در اساس شکل‌گیری چیزها از خود خطوط، خیالاتی بود که منجر به «خیال مرتفع» شد. رفته‌رفته میل به ساختن جهانی از دل نادیدنی‌های جایی که در آن زیست می‌کنم، اصلی‌ترین مقصودم در شکل‌گیری این مجموعه شد. ممکن است میان وهم و خیال یکی بر دیگری ارجح باشد، اما شاید همان‌طور که در زبان عامیانه به کار می‌بریم تفاوتی میان خیال و توهم نباشد.

او درباره نقش هندسه در آثار خود گفت: در این مجموعه بیشتر هندسه اقلیدسی به کار رفته است که اصول بسیار ساده و بدیهی دارد. اصل اول این است که هر دو نقطه یک خط منحصر به فرد را مشخص می‌سازد. اصل دوم این که هر پاره‌خط را می‌توان تا بینهایت روی خط راست امتداد داد. البته در برخی کارها گریزی هم داشته‌ام یا به این تصویر حاصل از هندسه، چیزی اضافه کرده ام.

صابری ادامه داد: نمی‌توانم بگویم در این مجموعه دقیقا از اشکال و فرم‌های هندسه اسلامی استفاده کردم، اما با توجه به تأثیری که از بناهای اسلامی مخصوصا مسجد عتیق اصفهان گرفتم و بهره‌گیری از نقطه و خط، در این مجموعه چند کار را متأثر از این بنا کشیدم.

او با بیان اینکه نقطه و خط مهمترین اجزای این آثار هستند گفت: در خیال من جهان از این نقاط ریز کنار هم تشکیل شده‌ که با وصل کردن این نقاط به یکدیگر خطوط شکل می‌یابند، بی‌نهایت خط از بی‌نهایت نقطه. من با کنار زدن برخی از این خطوط، جهان تصویری خود را پیدا و بازآفرینی می‌کنم و در برخی از کارها از چاپ برای به تصویر کشیدن دنیای درونی و آنچه هست استفاده کرده‌ام.