گروه تجسمی هنرآنلاین: نقاشی ۱۳۰ سال پیش هنرمند نامدار فرانسوی که با نام «عمل جراحی دکتر پیان در بیمارستان بین‌المللی» شناخته می‌شود، با قیمت پایه و پیشنهادی ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار یورو به بازار می‌آید و روز ۲۹ ژوئن در حراجی آثار مدرن آرتکوریال در پاریس حراج خوهد شد.

تولوز-لوترک که این تابلو را با دیدن صحنه واقعی یک عمل جراحی در بیمارستانی در پاریس نقاشی کرد، بعدها آن را به دوستش دکتر فردریک بومگارتن هدیه داد. او در تابلو «عمل جراحی دکتر پیان در بیمارستان بین‌المللی» در مرکز تصویر ایستاده و در حال نگاه کردن به فرآیند عمل است. نقاشی حدود ۱۳۰ سال در اختیار خاندان بومگارتن بود و انتظار می‌رود بسیار فراتر از قیمت پایه چکش بخورد و به فروش برسد.

کسی که همان سال ۱۸۹۱ عمل جراحی را در بیمارستانی در پاریس انجام داد، دکتر امیل پیان است و با لباس تیره در نقاشی پیداست. کنار او یک پرستار و یک دستیار حضور دارند و چند پزشک دیگر هم برای دیدن فرآیند جراحی دور و بر بیمار را گرفته‌اند.

تولوز-لوترک که بیشتر برای به تصویر کشیدن کاباره‌ها و خانه‌های فساد در فرانسه قرن نوزدهم شهرت دارد، فقط دو تصویر دیگر با موضوع بیمارستان کشیده است. ضمن اینکه خود او به دلیل مبتلا بودن به برخی بیماری‌ها سال‌ها بیمار دو پزشک حاضر در این نقاشی یعنی بومگارتن و پیان بود.

قیمت حدود یک میلیون دلاری که برای نقاشی «عمل جراحی دکتر پیان در بیمارستان بین‌المللی» گذاشته شده، نسبت به رکورد خود تولوز-لوترک بسیار پایین است. نقاشی «رختشوی» این هنرمند نامدار فرانسوی مربوط به سال ۱۸۸۷ در کریستیز ۲۲ میلیون دلار چکش خورد.