به گزارش هنرآنلاین، این نمایشگاه با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی، مهندس مرتضی کاظمی، و هنرمندانی از جمله حسین محجوبی، عباس مشهدی زاده، محمدرضا اصلانی، فرح اصولی، گیزلا سینایی، احمد وکیلی، رضوان صادق زاده، سید حمید نورکیهانی، محمدرضا جوادی،محمدحسین عماد، معصومه مظفری، منیژه آرمین، کامبیز صبری، عباس مجیدی زاده، منوچهر موغاری، مصطفی آقامیری،محمدرضا قربانی، عبدالله محرمی، رضا لواسانی، فریده تطهیری مقدم، پریسا پهلوان، مژده طباطبایی، حسین نوروزی،کامبیز صبری،جواد نوبهار،ایمان صفایی، کیاوش صاحب نسق و ... آغاز شد. سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد علی مرادخانی، معاون سابق امور هنری گفت: درگذشت دوست عزیز، علی مرادخانی را تسلیت می‌گویم و به یاد ایشان یک دقیقه سکوت می‌کنیم و فاتحه‌ای می‌خوانیم.

حسینی در ادامه درباره نمایشگاه نهان بر عیان گفت: بسیاری از رازها از فرط ظهور پنهان هستند و در نگارگری ما هم این قضیه وجود دارد. نگارگری ایران در چند لایه بودنش دستمایه ارزشمندی برای شناخت است و نمایشگاه نهان بر عیان فرصت مغتنمی است و می‌تواند آغاز نهضتی برای بازشناسی داشته‌های خودمان باشد، نمایشگاهی که برای عیان شدن نهانی برگزار شده است.

احسان آقایی؛ رییس موزه هنرهای معاصر تهران در آیین گشایش این نمایشگاه شعر "میراث" مهدی اخوان ثالث را خواند و گفت: شعر میراث اخوان ثالث با نمایشگاه نهان بر عیان ارتباط معنایی دارد. از میراثی می‌گوید که با طوفان، جنگ و ظلم و .. از بین رفته است. جامعه ما جامعه کوتاه مدت است و گذشته را هم به صورت کوتاه مدت در اختیار داریم. در دانش بصری با نیاکان قطع ارتباط کرده‌ایم در صورتی که باید این دانش بصری به صورت پیوستار ادامه می یافت. در این نمایشگاه می‌توان ریشه‌های هنر نگارگری را که تصور می‌شود بی پشتوانه است، مشاهده کرد.

شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان گفت: نمایشگاه نهان بر عیان پژوهشی را درباره نگارگری ایران در موزه هنرهای معاصر تهران نشان می‌دهد. پژوهش‌ها درباره نگارگری ایران به زحمت به ۱۰۰ سال می‌رسد و نگارگری هنری است که توسط مستشرقین برای ما تعریف شده است. این نمایشگاه مساله تاریخ دیدن در نقاشی ایران است و اینکه هنر ایران از چه ریشه گرفته است که ریشه اصلی هنر ایران از علم است. نقاشی ایران ریشه عمیقی در علم هندسه و ریاضی دارد. این پژوهش بر آرای ریاضی‌دانان ایرانی متکی است و تشریحی بر ۱۲۰ نسخه مصور در دوره زمانی ۳۰۰ سال نقاشی ایران است که با نگاره‌های نسخه جامع التواریخ رشیدی(۷۰۷ ه.ق) آغاز می شود و با شاهنامه مشهور به شاه عباسی (۶..۱) پایان می‌یابد. حاتمی در ادامه گفت: مهندسی تصویر در ایران را در شش لایه یا مرحله می‌بینیم که این نمایشگاه به آن پرداخته است و پژوهش از بیرون به درون اثر می‌رود. نقاشی ایران تاریخ دیدن مختص خود را دارد و این پژوهش نشان می‌دهد تاریخ نقاشی ایران چیست و چرا اینگونه طراحی و نقاشی می‌شود.

در ادامه، نمایشگاه نهان برعیان با حضور مسوولان و هنرمندان گشایش یافت و حاضران از نمایشگاه دیدن کردند. علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۷ شهریور ماه،همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.