گروه تجسمی هنرآنلاین: نخست‌وزیر بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم پنج دهه پیش تابلو موسوم به «خندق در برکلس» را به ارسطو اوناسیس، دومین شوهر ژاکلین کندی هدیه داد؛ سرمایه‌دار یونانی و غول کشتیرانی جهان. اوناسیس این تابلو را در کشتی تفریحی خود به نمایش گذاشته بود و حالا قرار است بازماندگان این یونانی سرشناس تابلو چرچیل را روز ۲۳ ژوئن در حراج آثار مدرن و معاصر فیلیپس در نیویورک به فروش بگذارند. انتظار می‌رود این نقاشی رنگ روغن ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار فروخته شود.

چرچیل و اوناسیس با واسطه رندالف پسر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا با یکدیگر آشنا شدند و دوستی‌شان سال‌ها ادامه یافت. غول کشتیرانی جهان یکی از چند چهره پرنفوذ و قدرتمند دنیا بود که چرچیل نقاشی‌هایش را به آنها هدیه داده بود. او که به کشیدن طبیعت بی‌جان و چشم‌اندازهای طبیعی علاقه داشت، نخستین بار در مقاله «نقاشی به مثابه سرگرمی» (منتشرشده در نشریه استرند در دسامبر ۱۹۲۱) به تابلو «خندق در برکلس» اشاره کرده بود.

بازار آثار هنری بازمانده از چرچیل در سال‌های اخیر بسیار گرم و پررونق بوده است. همین ماه مارس گذشته سه تابلو از این سیاستمدار نامدار در حراجی کریستیز لندن در مجموع ۱۶ میلیون دلار چکش خورد. یکی از این نقاشی‌ها مربوط به مسجدی در شمال آفریقا بود که گفته می‌شد آنجلینا جولی آن را زمانی از برد پیت هدیه گرفته بود و با رکورد ۱۱.۶ میلیون دلار به فروش رسید. رکورد پیشین چرچیل تابلو سال ۱۹۳۲ «برکه ماهی قرمز در چارت‌ول» با ۲.۷ میلیون دلار بود که در حراجی ساثبیز ۲۰۱۴ لندن ثبت شده بود.

Churchill1
چرچیل و اوناسیس (دو نفر وسط) در ۱۹۵۹

مدیران حراج‌خانه فیلیپس در نیویورک می‌خواهند تابلو چرچیل را در ماکت کشتی تفریحی اوناسیس به نمایش بگذارند؛ جایی که سرمایه‌دار یونانی میزبان ستاره‌ها و چهره‌هایی چون جان راکفلر، ایوا پرون، ریچارد برتن، الیزابت تیلر و مریلین مونرو بود. این چیدمان روز ۱۵ ژوئن در ساختمان مرکزی حراجی فیلیپس در نیویورک افتتاح می‌شود. تصویر اصلی این خبر تابلو چرچیل را در سالن کشتی کریستینا نشان می‌دهد.