گروه تجسمی هنرآنلاین: مجموعه‌ای از آثار بهداد لاهوتی به عنوان بخش نخست نمایشگاه گروهی «پیش درآمد» در گالری والی به نمایش درآمده است. لاهوتی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: رویداد «پیش درآمد» با چهار نمایش انفرادی پیاپی در هر هفته، اولین همکاری گروه چ با گالری والی است. گروه چ برآمده از تجربیات و تفکر سه مجسمه‌ساز است که با ساختاری سیال و منعطف به عنوان مفصلی تسهیلگر در اتصال هنرمندان به موقعیت‌های عرضه و نمایش، ایفای نقش می‌کند.

لاهوتی ادامه داد: شرکت چیدمان هنر معاصر که با عنوان گروه چ شناخته می‌شود قرار است رابطی باشد میان گالری‌ها، هنرمندان، ارگان‌ها، انجمن‌های هنری و... و قصد دارد فضاهای خالی را پوشش دهد. قصد داریم رویدادهای مختلف را برگزار کنیم و هدف دیگر ما این است که میان هنرمندان و گالری‌ها قرار بگیریم و به صورت قانونمند ارتباط آن‌ها را شکل دهیم. معمولاً گالری‌ها با هنرمندان خود قراردادهایی به صورت مکتوب و یا عرفی دارند و هنرمند نمی‌تواند آثار خود را در گالری دیگری نمایش دهد و این یک کار غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود. هنرمندان برای شرکت در دوسالانه‌ها، نمایشگاه‌های گروهی و... نیز معمولاً با گالری خود هماهنگ می‌کنند، یا حتی گالری خودش کمک می‌کند آثار هنرمند در این رویدادها به نمایش درآید.

این هنرمند افزود: کاری که ما در این پروژه انجام دادیم این بود که از چند هنرمند خواستیم  در یک نمایشگاه گروهی شرکت کنند و هر هفته آثار یکی از آن‌ها بدون هیچ محدودیت موضوعی به نمایش در می‌آید. هرکدام از این چهار هنرمند که در نمایشگاه پیش درآمد حضور دارند، با یک گالری همکاری می‌کنند، اما در این پروژه که یک برنامه گروهی است توانستند با ما همکاری کنند و در گالری دیگری آثار خود را نمایش دهند. این یکی از فعالیت‌هایی است که گروه چ قصد انجام آن را دارد و نمایشگاه پیش درآمد را برای معرفی خود و امکاناتی که دارد تعریف کرده است.

 لاهوتی ادامه داد: ما نقشی در انتخاب آثار نداشتیم بلکه هنرمندان را انتخاب کردیم و از آن‌ها خواستیم بخشی از مجموعه‌ای را به نمایش بگذارند که مدتی است بر روی آن کار می‌کنند و هم اینک در حال شکل‌گیری است. این مجموعه‌ها در آینده به شکلی مفصل‌تری نمایش داده خواهد شد و در واقع این نمایشگاه‌ گوشه‌ای از نمایش انفرادی بعدی هنرمندان خواهد بود.

او درباره آثاری که خود در این مجموعه به نمایش گذاشته است گفت: من سال‌ها در مجسمه‌های خود فرم قاب را استفاده می‌کردم و منظورم این بود که هرکدام از آدم‌ها برای خود قابی ارائه می‌دهند که آن را به شکل پول، سواد و... نشان می‌دهند. از سال گذشته این آثار تکامل پیدا کرد و بیشتر به سمت آینه رفتم. در واقع قاب‌ها تبدیل به آینه شده‌اند و ذهنیت من این بود که ما آدم‌ها انعکاس آنچه از اطراف خود می‌گیریم را ارائه می‌دهیم و در واقع قاب‌هایمان را با آن‌ها می‌سازیم. آینه اندکى حالت جادویى دارد و در آن همه اشیا و انسان‌ها معکوس می‌شوند. خوانش دیگرى که از آینه وجود دارد این است که وقتی انسان در آینه می‌نگرد نمی‌تواند جسم آینه و حقیقت آن را مشاهده کند.

لاهوتی ادامه داد: عنوان این مجموعه «معکوس» است و در واقع پیش درآمدی برای دوره جدید کاری من است. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده‌اند به دو بخش تقسیم می‌شوند، یک دسته از آثار کارهای برنزی کوچک هستند و دسته دیگر کارهای بزرگی هستند که از آلومینیوم، فایبرگلاس و استیل ساخته شده‌اند. در بیشتر کارهای قبلی من پاهای انسان وجود داشت و در این مجموعه نیز همچنان پاها وجود دارد اما مکعب‌های آینه‌ای که بر روی آن‌ها قرار گرفته‌اند محیط اطراف خود را انعکاس می‌دهند و مخاطب زمانی که جلوی کار بایستد با آن کاملاً درگیر می‌شود.

نمایشگاه «پیش درآمد» در هفته‌های آینده با نمایش آثاری از مجتبی امینی، فرزانه حسینی و ایمان صفایی در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ ادامه دارد.