گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجازی نقاشی‌های شهریار صمصام در سایت گالری گلستان برپاست. صمصام در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره آثار این مجموعه گفت: ۳۹ اثر در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است که تعدادی از آن‌ها کارهای کوچک ۱۰ در ۱۰ سانتی‌متر بر روی چوب هستند و تعدادی دیگر در ابعاد ۵۰ در ۷۰ بر روی بوم کار شده‌اند و تکنیک همه آن‌ها اکریلیک است.

او درباره نقش انسان در آثارش و نحوه پرداختن به آن گفت: کارهای اولیه من به شیوه رئال بود اما ۳۰ سال است که انتزاعی کار می‌کنم و اصولا نقاش فیگوراتیو انتزاعی هستم. انسان‌ها از ابتدا در آثارم نقش داشتند و همیشه آدم‌های شادی را نمایش می‌دهم که دور هم جمع شده و مشغول کار یا جشن هستند. به نظرم این وضعیت دارای کنتراست با شرایطی است که ما در جامعه با آن درگیر هستیم.

صمصام با اشاره به اصالت بختیاری خود گفت: بسیاری از سوژه‌هایم مرتبط با فرهنگ و ویژگی‌های مردم بختیاری است. از فرم لباس‌ها و کارهای روزمره تا چادرهای عشایری و عروسی‌های عشایری و قالی‌های بختیاری در کارهایم دیده می‌شود. من همه آن چیزهایی را که در دوره کودکی و نوجوانی خود شاهد بودم در آثارم وارد می‌کنم تا علاوه بر کار هنری، یک اقدام فرهنگی نیز انجام دهم و کسانی را که آشنایی چندانی با ویژگی‌های اقوام ایرانی ندارند با این مسائل آشنا کنم.

او درباره اینکه تنها بخش شاد و پر انرژی زندگی آدم‌ها را به تصویر می‌کشد گفت: من آدم شادی هستم و همیشه جنبه‌های مثبت زندگی را نگاه می‌کنم. عقیده دارم که نکات منفی به فراوانی در اطراف ما هست و اگر بخواهم باز هم آن‌ها را به تصویر بکشم در آن چند دقیقه‌ای که مخاطب به نقاشی من نگاه می‌کند باز هم افسرده می‌شود. بنابراین ترجیح می‌دهم لحظات شادی را برای او فراهم کنم و انرژی مثبت را به مخاطب انتقال دهم. این رسالتی است که از ابتدای کارم برای خود تعیین کرده‌ام.

صمصام ادامه داد: وقتی می‌خواهم نقاشی کنم با انرژی زیادی این کار را انجام می‌دهم. کارهای من با موسیقی آمیخته است و همیشه قطعات ریتمیک را گوش می‌کنم تا حرکات قلمم با آن هماهنگ شود. از ابتدا هیچ پیش زمینه و طرحی برای یک تابلو ندارم و فقط رنگ‌های شاد و خالص را انتخاب می‌کنم و بعد با ریتم موسیقی قلم را حرکت می‌دهم تا نقوش بر صفحه بوم شکل بگیرد. به این ترتیب یک مجموعه شاد تولید می‌شود.

او درباره ویژگی‌های نمایشگاه مجازی گفت: من سال‌ها است که با گالری گلستان همکاری می‌کنم و زمانی که خانم گلستان به دلیل شیوع کرونا به من پیشنهاد برگزاری نمایشگاه مجازی را داد پذیرفتم، زیرا احساس می‌کردم که این کار تجربه‌ای متناسب با زمان است. نمایشگاه مجازی مزایایی دارد از جمله اینکه اگر یک نمایشگاه حقیقی صد نفر مراجعه کننده داشته باشد در نمایشگاه آنلاین تعداد بازدید کننده بسیار بیشتر است. من حتی پیام‌هایی از سراسر جهان داشتم که افراد مختلف کارهایم را در این نمایشگاه دیده بودند و نظرات خود را اعلام می‌کردند. اگرچه نمایشگاه‌های مجازی هنوز خیلی جا نیفتاده است اما قطعاً رو به رشد هستند. آینده متعلق به فعالیت‌های آنلاین است به مرور نمایشگاه‌های مجازی نیز میان مخاطبان جا می‌افتد.

صمصام افزود: بااین‌حال معایبی نیز در این نمایشگاه‌ها وجود دارد. مخاطب وقتی مقابل تابلو می‌ایستد انرژی مستقیم و بدون واسطه از آن دریافت می‌کند و این چیزی است که از طریق عکس به دست نمی‌آید. بنابراین مخاطبانی که بر اساس این عکس‌ها آثار هنری را می‌خرند پس از آنکه تابلو را روی دیوار خانه خود نصب می‌کنند تازه می‌توانند انرژی و حس و حال آن را درک کنند.

این هنرمند ساکن اصفهان در پایان گفت: در جامعه ما به هنر اهمیت کمی داده می‌شود. ما هنرمندان کار خودمان را می‌کنیم اما در نهایت باید کارمان دیده شود. این در حالی است که توجه چندانی به کار ما نمی‌شود و متولیان جدی در زمینه هنر وجود ندارد. گروه اندکی مانند گالری داران و رسانه‌های محدودی هستند که به مسائل هنری می‌پردازند. در حالی که هنر نجات‌بخش بشریت و مُسکن جامعه است. هنر به روح انسان تعالی می‌دهد و باید خیلی بیش از این‌ها به آن توجه شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۲۲ اردیبهشت به وب سایت گالری گلستان به نشانی www.golestangallery.com مراجعه کنند.