گروه تجسمی هنرآنلاین: جایزه تغییردهنده بازی هنر آسیا چهارشنبه ۵ می‌ ۲۰۲۱ (۱۵ اردیبهشت) به افراد برگزیده اهدا می‌شود. در این جشن که به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ در ایالات متحده برای دومین سال پیاپی مجازی برگزار می‌شود، دکتر اولی سیگ، پرویز تناولی، زرینا و ژانگ هوان مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

Asia Arts Game Changer Awards یک جشن بزرگ است که از فعالان حوزه هنر که در جهان تأثیر می‌گذارند، تجلیل می‌کند. بزرگترین مجموعه‌داران هنری، هنرمندان، گالری‌ها، بزرگانی از دنیای هنر و معتمدین انجمن آسیا گرد هم می‌آیند تا برای هنرهای معاصر آسیا جشن بگیرند.

این جایزه سالانه برای به رسمیت شناختن افراد و سازمان‌های درونی یا وابسته به جامعه آسیایی برگزار می‌شود که سهم مثبتی در توسعه و پیشرفت آسیا داشته‌اند. اولین مراسم در سال ۲۰۱۴ توسط جامعه آسیا Asia Society، سازمان غیرانتفاعی مستقر در نیویورک، در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک برگزار شد و تا به حال در مجموع سیزده نشان افتخار اعطا شده است. نامزدها از میان افراد و موسساتی که از سوی شبکه جهانی انجمن آسیا معرفی شده‌اند، انتخاب می‌شوند. سپس یک فرآیند رأی گیری سه ماهه آغاز می‌شود که منجر به معرفی دریافت‌کنندگان نهایی این جایزه می‌شود. در سال‌های گذشته عده‌ای از هنرمندان و افراد تاثیرگذار در هنر آسیا مورد تقدیر قرار گرفتند و امسال نیز چهار شخصیت شناخته شده هنری این جایزه را دریافت می‌کنند

منتخبین جایزه تغییردهنده بازی هنر آسیا در سال ۲۰۲۱ به این شرح معرفی شده‌اند:

Dr. Uli Sigg

دکتر اولی سیگ Uli Sigg یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌داران هنر معاصر چین است. او دکترای خود را از دانشکده حقوق دانشگاه زوریخ دریافت کرد و از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ سفیر سوئیس در چین، کره شمالی و مغولستان بود. در این دوره، دکتر سیگ شروع به جمع‌آوری هنرهای معاصر چین کرد و در نهایت آثار فراوانی را که در سطح بین المللی به نمایش گذاشته شده‌اند، جمع آوری کرد. در سال ۲۰۱۲ او بیش از نیمی از مجموعه خود را به موزه M +هنگ کنگ هدیه داد. از جمله اقدامات قابل توجه وی در این زمینه می‌توان به تاسیس جایزه هنر معاصر چین در سال ۱۹۹۷ (معروف به جایزه زیگ از سال ۲۰۲۰) و جایزه منتقد هنری CCAA اشاره کرد. دکتر سیگ عضو شورای بین المللی موزه هنرهای مدرن نیویورک و شورای مشورتی بین‌المللی موزه تیت لندن است.

پرویز تناولی

پرویز تناولی یک نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر ایرانی است که به دلیل مجسمه‌های برجسته «هیچ» شناخته شده است. این هنرمند در سال ۱۹۵۹ از آکادمی Brera در میلان فارغ‌التحصیل شد. تناولی یکی از اعضای بنیانگذار مکتب سقاخانه، اولین جنبش هنری مدرن در ایران بود. آثار او دربرگیرنده زیبایی‌شناسی مدرنیستی همراه با نقوش سنتی از جمله صنایع دستی و ادبیات فارسی است. آثار تناولی در موزه هنرهای معاصر تهران (۲۰۱۷ و ۲۰۰۳)، تیت مدرن لندن (۲۰۱۵)؛ موزه انجمن آسیا، نیویورک (۲۰۱۳)؛ موزه هنر متروپولیتن نیویورک (۲۰۱۲)؛ موزه بریتانیا، لندن (۲۰۱۱)؛ موسسه هنر مینیاپولیس (۱۹۶۲)؛ و بینال ونیز (۱۹۵۸) به نمایش گذاشته شده است. همچنین آثاری از او در مجموعه موزه هنر متروپولیتن، موزه تیت مدرن بریتانیا؛ موزه هنر مدرن وین؛ موزه هنرهای معاصر تهران؛ موزه ملی قطر و… نگهداری می‌شود. او به عنوان استاد در دانشکده هنرهای تزئینی تهران و دانشکده هنر و طراحی مینیاپولیس و به عنوان رئیس گروه مجسمه‌سازی در دانشگاه تهران خدمت کرد.

Zarina

زرینا هاشمی که در سال ۲۰۲۰ درگذشت هنرمند و چاپگر هندی مستقر در شهر نیویورک بود. کارهای او شامل طراحی، چاپ و مجسمه‌سازی است. ترکیب‌بندی‌های مینیمال او منعکس کننده ریاضیات و علاقه او به معماری است. کار او به مفاهیم خانه، مرزها، جابه جایی و حافظه اشاره دارد، در حالی که استفاده از کتیبه‌های خوشنویسی به زبان اردو نقش حیاتی زبان را در کارهایش نشان می‌دهد. زرینا قبل از اقامت در نیویورک در رشته چاپ در بانکوک، توکیو و پاریس تحصیل کرد. نمایشگاه مرور آثار او در موزه هَمر، لس آنجلس (۲۰۱۲) و پس از آن در موزه سالومون آر. گوگنهایم، نیویورک و موسسه هنر شیکاگو (۲۰۱۳) برگزار شد. او در دوسالانه ونیز (۲۰۱۱) شرکت کرد و کارهایش در مجموعه‌های تیت مدرن لندن، موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو؛ موزه هنرهای ویتنی نیویورک؛ موزه هنر متروپولیتن نیویورک؛ موزه هنر مدرن نیویورک و… نگهداری می‌شود.

Zhang Huan

ژانگ هوان بیشتر به خاطر پرفورمنس‌های تکان‌دهنده ماندگار و به عنوان بنیانگذار گروه دهکده شرقی پکن شناخته شده است. وی در سال ۱۹۹۳ کارشناسی ارشد را از آکادمی مرکزی هنرهای زیبا پکن دریافت کرد. کارهای او شامل اجرای مشارکتی، مجسمه‌سازی، چیدمان و نقاشی در مقیاس بزرگ است که اغلب به فرهنگ و تاریخ چین می‌پردازد. نمایشگاه مروری بر آثار او در موزه انجمن آسیا، نیویورک (۲۰۰۷) و گالری هنری ونکوور (۲۰۰۸) برگزار شد. کارهای او در مجموعه‌های موزه هنر متروپولیتن نیویورک، موزه هنر مدرن نیویورک؛ مرکز پمپیدو پاریس؛ لوور ابوظبی؛ گالری ملی استرالیا و موزه هنر شانگهای نگهداری می‌شود.