گروه تجسمی هنرآنلاین: دادستان ناحیه‌ای منهتن در نیویورک روز سه‌شنبه از تحویل دادن این آثار هنری و باستانی به سفارت افغانستان خبر داد و به مناسبت بازگرداندن اشیای ارزشمند تاریخی به سرزمین اصلی، جشنی کوچک با حضور رویا رحمانی، سفیر کابل در واشنگتن در سفارتخانه افغانستان در واشنگتن برگزار شد.

ماموران آمریکایی بیشتر این اشیای باستانی و آثار هنری را از فردی به نام سوبهاش کاپور به دست آورده‌اند. به گفته دادستان ناحیه‌ای منهتن، کاپور مدت‌ها به اتهام دست داشتن در غارت آثار هنری و باستانی از کشورهایی چون افغانستان، هند، سریلانکا، نپال، تایلند، کامبوج، اندونزی، میانمار و پاکستان و قاچاق به دیگر مناطق دنیا زیر نظر داشت و دریافت که او این آثار غارت‌شده را در گالری هنر گذشته در خیابان مدیسن منهتن به فروش می‌رساند.

دادستان ناحیه‌ای منهتن سال گذشته درخواست استرداد آثار را در حالی تسلیم کاپور کرد که او در حال حاضر در هند زندانی است. ماموران آمریکایی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بیش از ۲۵۰۰ قطعه اثر هنری را به ارزش ۱۴۳ میلیون دلار از کاپور و همکارانش کشف کردند.

Looted-Artifacts1

از جمله آثاری که قرار است به موزه ملی افغانستان تحویل داده شود می‌توان به یک تندیس شیست مربوط به قرن سوم، یک نقاب برنزی سیلنوس مربوط به قرن دوم و تندیس برنزی ایستاده بودا مربوط به قرون سوم یا چهارم اشاره کرد.