گروه تجسمی هنرآنلاین: آرت دوبی پس از یک دوره تعطیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا، سرانجام چهاردهمین دوره خود را با وجود ادامه همه‌گیری این بیماری برگزار کرد. پیش‌ازاین قرار بود چهاردهمین دوره‌ آرت دوبی فروردین‌ماه ۹۹ برگزار شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری این رویداد یک سال به تأخیر افتاد.

آرت دوبی از مهم‌ترین رویداد‌های هنری خاورمیانه است که هر سال میزبان گالری‌های مختلفی از سراسر دنیاست و منتخبی از آثار هنرمندان کشورهای مختلف در آن به نمایش درمی‌آید. اما این رویداد نیز مانند بسیاری از رخدادهای مهم هنری به شدت تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفت و در سال ۲۰۲۰ به برگزاری برنامه‌ها و نشست‌هایی به صورت مجازی، و همچنین انتشار کاتالوگ آنلاین آرت‌فر ۲۰۲۰ از آثاری‌ که قرار بود در این رویداد برای عموم به نمایش در‌آیند، اکتفا کرد.

حال چهاردهمین دوره‌ آرت دبی با شرکت ۵۱ گالری از لندن، استانبول، فرانکفورت، بیروت، ابوظبی، نیویورک، مادرید، جده، پاریس، هنگ کنگ و... شکل گرفته است که تمرکز آن‌ها بر هنر مدرن و معاصر در خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیای جنوبی است.

از ایران نیز چهار گالری خاک، سرادی‌پور، زیرزمین دستان و دستان+۲ در چهاردهمین دوره‌ آرت دوبی حضور دارند. گالری زیرزمین دستان آثاری از یوشا بشیر، ایمان راد، مملی شفاهی، تابا فجرک، شکوفه خرم‌ رودی و فرخ مهدوی را نمایش می‌دهد. در غرفه گالری خاک آثاری از مسعود اخوان جم، مجتبی رمزی، ماندانا مقدم، کوروش شیشه‌گران، گلناز فتحی و نرگس هاشمی به نمایش درمی‌آید و گالری دستان+۲ با آثاری از فریدون آو، اندیشه آوینی، رضا درخشانی، بیتا فیاضی و استودیو شیزارو حضور دارد. گالری سرادی‌پور نیز غرفه خود را به یک هنرمند اختصاص داده و آثاری از مسلم خضری را نمایش می‌دهد.

علاوه بر نمایش آثار هنرمندان در غرفه‌های گالری‌های مختلف، برنامه‌های دیگری نیز در چهاردهمین دوره آرت دوبی وجود دارد که ازجمله آن‌ها پارک مجسمه است. در این پارک مجسمه آثاری در ابعاد بزرگ از ۱۰ هنرمند در مسیر آبی اطراف ساختمان محل برگزاری آرت فر به نمایش درآمده است.

برنامه ویدئو آرت این رویداد نیز شامل ده ایستگاه نمایش فیلم‌های تولید شده توسط بیش از ۲۰ هنرمند منطقه‌ای و بین‌المللی است. هر ایستگاه ویدئویی به صورت موضوعی طبقه‌بندی‌شده تا بیننده تجربه خاصی درباره طبیعت، سفر، انیمیشن، مکالمات و... در هرکدام از آن‌ها داشته باشد.

هم‌زمان با این آرت فر، هفته هنر نیز در سراسر امارات برگزار می‌شود و مجموعه‌ای از رویدادها و نمایشگاه‌های ویژه در گالری‌ها و فضاهای عمومی به مخاطبان ارائه می‌شود.‌

‌ چهاردهمین دوره‌ آرت دوبی از ۹ فروردین در ساختمان ورودی مرکز مالی بین‌المللی دوبی آغاز شده و بازدید عمومی آن ۱۲ تا ۱۴ فروردین خواهد بود.