گروه تجسمی هنرآنلاین: عاشقان هنر در سراسر دنیا سال گذشته به لطف بسته شدن اجباری موزه‌ها و گالری‌ها در زمانه کرونا بیشتر با نوک انگشتان دست‌ها روی صفحه کلید رایانه و گوشی درگیر بودند و کاری به پاهایشان نداشتند.

مهندسان و متخصصان تحلیل داده‌های جستجو در گوگل با گردآوری داده‌ها از جستجوهای کاربران در ۱۹۹ کشور به این نتیجه رسیدند که لئوناردو داوینچی همچنان و هنوز محبوب‌ترین هنرمند دنیاست. استاد نقاش ایتالیایی در ۸۴ کشور (۴۲ درصد) در صدر جستجوها بوده است؛ از جمله در بخش زیادی از شرق اروپا، جنوب آسیا و شرق و جنوب آفریقا. برگزار شدن نمایشگاه‌های واقعی و مجازی در ۲۰۱۹ به مناسبت ۵۰۰ سالگی مرگ داوینچی و داستان‌های عجیب درباره تابلو «سالواتور موندی»، گران‌ترین نقاشی دنیا از دلایل علاقه مردم به داوینچی است.

در همین حال، بریتانیایی‌ها به هنرمند هموطن خود وفادار ماندند و بنکسی را بیش از دیگر هنرمندان در گوگل جستجو کردند. اهدای یک کشتی برای نجات دادن پناهجویان و آواره‌ها و رونمایی از نقاشی‌های دیواری تازه او را به نفر اول جستجوها در روسیه و ژاپن هم تبدیل کرد. هر چند به دلیل محدود بودن استفاده از گوگل در روسیه و چین نمی‌توان آماری دقیق از این دو کشور ارائه داد. از جستجوهای گوگلی در ۴۷ کشور هم آمار کافی برای تجزیه و تحلیل به دست نیامده است.

در میان هنرمندان پرجستجو فقط نام دو زن به چشم می‌خورد؛ فریدا کالو که در سرزمین مادری‌اش مکزیک، آمریکا و برزیل صدرنشین است و البته یک نام گمنام‌تر و شگفت‌انگیزتر. آرتمیزیا جنتیلسکی، نقاش ایتالیایی بالاتر از پیکاسو ایستاد و نشان داد بین زنان چهره‌ای محبوب است. هر چند خود گوگل هم در شناساندن این نقاش قرن هفدهم به مردم بی‌تاثیر نبود و به مناسبت ۴۲۷ سالگی او در جولای ۲۰۲۰ یک گوگل دودل برایش در نظر کرفت.