به گزارش هنرآنلاین، این نشست با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورا، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی، برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، اسماعیل زیارتی نصرآبادی رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی به عنوان نماینده وزارت کشور، دکتر مسعود فکری مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی به عنوان نماینده وزارت علوم و طاهر شیخ‌الحکمایی مجسمه‌ساز به عنوان نماینده فرهنگستان هنر تشکیل شد.

حسینی در ابتدا با اشاره به معطل ماندن بیست ساله دستورالعمل و اهمیت نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری گفت: یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساماندهی مجوزهای اعطایی بوده است. مجسمه‌سازی به قدری که باید مورد توجه قرار نگرفته بود و طبق پیمایش‌های کشوری دریافتیم که خانواده مجسمه‌سازی با توجه به فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار گسترده است و از سوی دیگر گسترش شهرها و شهرداری نیاز به ساخت و نصب مجسمه‌های شهری را ایجاد کرده است.

رئیس شورای نظارت بر مجسمه‌های شهری افزود: یکی از اصلی‌ترین وظایف این شورا تائید صلاحیت اعضای شورای نظارت استان‌ها است که می‌خواهیم با این کار بخشی از کاستی‌ها را در این زمینه جبران کنیم.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در آغاز به تاریخچه این مصوبه و دستورالعمل اشاره کرد و افزود: دستورالعمل نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری، سند بالادستی و لازم‌الاجراست. استان‌ها موظف شده‌اند تا در ترکیب شورا که شامل نمایندگانی از دستگاه‌های متناظر است، 3 هنرمند متخصص در مجسمه‌سازی و هنرهای تجسمی را در اعضای شورای قرار دهند تا به شکل تخصصی و هنری در تقاضاهای ساخت و نصب مجسمه اظهارنظر کنند.

طاهر شیخ الحکمایی هنرمند مجسمه‌ساز و نماینده فرهنگستان هنر در شورا نیز گفت: کار عمل‌گرا نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد و حضور مجسمه‌سازان و متخصصان هنرهای تجسمی برای مشاوره و اظهارنظر لازم است.

این مجسمه‌ساز افزود: شورای نظارت بر ساخت مجسمه‌های شهری قرار است به استان‌هایی که واجد صلاحیت هستند تفویض اختیار کند تا با همراهی هنرمندان مجسمه‌ساز و متخصصان هنرهای تجسمی درباره مجسمه‌های شهری که قرار است در اماکن عمومی نصب شود، اظهارنظر کنند. این شورا با حضور متخصصان و مجسمه‌سازان درجه یک که هم فکر آفرین هستند و هم شناخته شده‌اند در کنار نهادهای دیگر نتایج خوبی را رقم خواهد زد. ما هنرمندان مجسمه خوبی داریم که هم می‌توانند مجسمه خوبی بسازند و هم سیاست‌گذاری کنند.

جلسه بعدی این شورا در اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد و دستور جلسه آن، بررسی پرونده‌های استانی برای تفویض اختیار در زمینه تصمیم‌گیری بر نحوه ساخت و نصب مجسمه‌های شهری است.