به گزارش هنرآنلاین، الهام خسروی، مربی هنر کودک مجموعه بادبادک که کیوریتوری نمایشگاه قصه فرش من را به عهده دارد در این باره گفت: این نمایشگاه حاصل تلاش دو ساله کودکان هفت تا ۱۲ سال است که باز آفرینی نقوش فرش به مثابه تجربه خوانش کودکان از میراثی ملموس است.

او گفت: شکل‌گیری این پروژه از بازدید بچه‌ها از نمایشگاه آقای پرویز تناولی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد. بچه‌ها با نقوش شیر در فرهنگ و هنر ایرانی به خصوص در قالی‌های بختیاری‌ها و قشقایی‌ها آشنا شدند که هر کدام در هنگام بافته شدن قصه و داستان‌هایی از اقلیم آن منطقه دارد. در حین پروژه چندین کتاب از آقای تناولی را باهم دیدیم که یکی از آن‌ کتاب‌ها توجه بچه‌ها را به خودش جلب کرد که قالیچه‌های شیری استان فارس بود. این کتاب به هنر اصیل بافندگی عشایری و سنت‌های زیبایی‌شناسانه و ارزش‌های فرهنگی ملی توجه دارد.

خسروی خاطر نشان کرد: در ادامه کتاب گبه پلاس (سلمان گورکی) با کودکان مرور شد و در حین تکمیل پروژه نمایشگاهی با عنوان رد پای اسب در هنر صناعی ایران، مجموعه‌ای نفیس از قالی‌های تصویری از  آقای علی گلشن در گالری جاوید نیز دیده شد که فرش‌هایی از هنر دستان زنان و مردان  سیستان و بلوچستان ، بختیاری ، قشقایی ، ترکمن.....بودند. پس از این دوره مطالعاتی میدانی، هر کدام از بچه‌ها فرش‌های خودشان را انتخاب کردند و به تصویر کشیدند و هر کدام داستانی از نقوش فرش خودشان را روایت کردند که در کاخ موزه نیاوران به نمایش درآمده‌اند.

زهرا فرمانی، مدیر آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی بادبادک، برگزار کننده این رویداد نیز گفت:این چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ما برای ارائه آثار کودکان در موزه‌ها و مراکز هنری معتبر است. از سال ۱۳۸۶ «هنرکده کودک بادبادک» را بنیان‌گذاری کرده‌ایم که در امتداد آن دبستان پسرانه‌ و دبستان دخترانه را با همین رویکرد هنری تاسیس کردیم. تاسیس موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک، کتابخانه و کارگاه‌های حسی-لمسی از تازه‌ترین دستاوردهای ما به شمار می‌آید. ایده موزه مجازی هنر کودک سال‌ها پیش در ذهن ما بود تا این که در سال ۹۵ با یاری حسین فرمانی و فریده فرمانی این ایده به عمل انجامید و امروز گروه بزرگی از مربیان، استادان و متخصصین هنر کودک با این موزه همکاری می‌کنند. 

فرمانی گفت: اکنون آثار موجود در موزه‌ مجازی هنر کودک به بیش از هزار اثر رسیده است، و امیدواریم به زودی نسخه انگلیسی این موزه نیز در دسترس قرار گیرد. 

او خاطر نشان کرد : موزه مجازی هنر کودک فرصتی است برای هر کودک در هر جای دنیا تا بتواند صفحه‌ اختصاصی برای خود داشته باشد. علاوه بر این موزه در بخش پژوهش به معرفی کتاب، مقاله و پایان‌نامه‌هایی در ارتباط با هنر کودک می‌پردازد. بزرگداشت و قدردانی از پیشکسوتان آموزش هنر به کودکان، مصاحبه با استادان و متخصصین نیز بخش‌های دیگری در این موزه جذاب کودکانه است. اکنون هم آموزش تکنیک‌های مختلف هنری به کودکان، نمایشگاه‌های مجازی و اخبار مربوط در وب‌سایت موزه در دسترس همه است.

علاقه‌مندان به دیدار از موزه مجازی هنر کودک می‌توانند به نشانی Www.ir.childrenartsmuseum.com مراجعه کرده و کودکان علاقمند می‌توانند آثار خود را به آدرس زیر ارسال کنند:

Childrenartsmuseum@gmail.com

نمایشگاه قصه فرش من تا یکشنبه ۲۴ اسفند در تالار آبی کاخ موزه نیاوران دایر است.