گروه تجسمی هنرآنلاین: احسان گرمسیری درباره مفهوم و عناصر مجسمه‌اش که به عنوان یکی از ۱۲ مجسمه برتر ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی جزیره کیش انتخاب شده گفت: این اثر از «مجموعه تبر» انتخاب شده که الهام‌گرفته از سرتبرهای مفرغی لرستان با موضوع دوگانه انسان‌ها، یعنی بُعد خیر و بُعد شر انسان است که با هم در کنش هستند و در نهایت به تکامل انسان می‌انجامند. در این اثر تقابل فرم نرم، فرم منحنی و فرم تیز و شکننده و گوشه‌دار را به کار بردم که در نهایت به تکامل اثر می‌انجامد و اشاره به دو بعدی بودن انسان و تقابل خیر و شر دارد.

این هنرمند درباره تأثیر محیطی که مجسمه در آن نصب می‌شود بر فرم مجسمه گفت: مجسمه باید با محیط ارتباط داشته باشد یعنی بهتر است که وقتی مخاطب اثری را در یک محیط خاص می‌بیند بتواند ارتباط اثر با محیط را برای خودش تعریف کند. به عنوان مثال در یکی از همین روزهایی که در کیش مشغول ساخت مجسمه هستم، چند مخاطب کیشوند برای بازدید نحوه ساخت اثر به محل برگزاری سمپوزیوم آمدند. از آنجایی که هنوز در مرحله ساخت هستم و مجسمه به صورت افقی قرار دارد، برخی از بازدیدکننده‌‌ها برداشت‌های جالبی داشتند و مجسمه را به کشتی، قایق، ماهی یا کوسه تشبیه می‌کردند. برداشت آن‌ها از مجسمه من که هیچ ارتباطی با دریا و موجودات دریایی ندارد برایم جالب بود.

گرمسیری افزود: نظر مخاطب در مجسمه‌های شهری اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از مواردی که یک هنرمند مجسمه‌ساز هنگام خلق یک اثر باید به آن توجه ویژه داشته باشد همین موضوع ارتباط مخاطب خاص و عام با اثر است.

وی درباره اهمیت برگزاری سمپوزیوم‌ها گفت: آثار سمپوزیوم در طی یک فرآیند و در فضای باز ساخته می‌شوند و یکی از محاسن سمپوزیوم این است که مخاطب می‌تواند از نزدیک نحوه ساخت یک مجسمه را ببیند. البته شیوع ویروس کرونا باعث شد تعداد بازدیدکنندگان سمپوزیوم‌ها در یک سال اخیر کم شود. این آثار وقتی در شهر نصب می‌شوند، برای مخاطب دیدن تعداد زیادی اثر هنری جدید جذاب خواهد بود. در این آثار گاهی وحدت متریال هست و گاهی هم وحدت موضوع، که نشان می‌دهد این آثار طی یک فرایند ساخته شده‌اند.

احسان گرمسیری

گرمسیری با بیان اینکه در تهران ۹ سمپوزیوم مجسمه‌سازی برگزار شده که تمامی آثار ساخته شده در آن در سطح شهر قابل مشاهده است، درباره چگونگی امکان بازدید علاقه‌مندان از این آثار گفت: نتایج حاصل از سمپوزیوم‌ها در شهر قابل مشاهده‌اند. مثلا هنردوستان و مخاطبانی که بخواهند فرایند سمپوزیوم ششم را ببینند می‌توانند در ورودی پارک ملت آن‌ها را مشاهده کنند. باغ موزه قصر، دریاچه چیتگر و منطقه عباس‌آباد نیز از دیگر فضاهایی هستند که آثار سمپوزیوم‌های قبلی تهران در آن‌ها قابل مشاهده است. آثار برخی سمپوزیوم‌های دیگر نیز در فضای عمومی شهرهایی به غیر از تهران از جمله آبادان و کیش قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: گروه زیادی از مردم هستند که اطلاعات هنری کافی ندارند و با مجسمه‌سازی آشنا نیستند. بارها شده که مردم عادی وقتی مرا در حال ساخت مجسمه می‌بینند می‌پرسند شما سنگ‌تراش هستید؟ خیلی‌ها نمی‌دانند در دانشگاه رشته مجسمه‌سازی وجود دارد و کمتر کسی است که هنرمندان مجسمه‌ساز درجه یک مملکت را بشناسد. این‌ها بیشتر به دلیل اطلاع‌رسانی کمی است که انجام می‌شود. سمپوزیوم‌ها در سطح جهان رویدادهای بسیار مهمی محسوب می‌شوند که تبلیغات زیادی برای آن می‌شود ولی ما در ایران درباره رویدادهای هنری، اطلاع‌رسانی کافی نمی‌کنیم و اغلب برای تبلیغات به نصب چند بنر اکتفا شده است.

این هنرمند ایران را یکی از کشورهای نوپا در برگزاری سمپوزیوم‌ها دانست و گفت: با وجود این جوانی، به نظرم سمپوزیوم‌های داخلی و آثاری که در این رویدادهای هنری می‌بینید سطح کیفی بالایی دارند. ما هنرمندانی بین‌المللی هم داریم که در بهترین سمپوزیوم‌های دنیا مجسمه اجرا می‌کنند و این برای کشوری که در برگزاری سمپوزیوم‌ها، به ویژه سمپوزیوم‌هایی با متریال سنگ، نوپاست باعث افتخار است.

احسان گرمسیری

احسان گرمسیری متولد سال ۱۳۶۴ و دارای مدرک کارشناسی مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور است. او سابقه شرکت در نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، سمپوزیوم مجسمه‌سازی سنگ اروند، سمپوزیوم مجسمه‌‌های فلزی در اهواز، جشنواره ملی مجسمه‌های برفی، جشنواره ملی مجسمه‌های شنی نمکی در بیرجند، سمپوزیوم مجسمه‌سازی سنگ آبادان، سیزدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر در فرهنگستان هنر، جشنواره ملی سمفونی‌ لک‌لک‌ها در فرهنگستان هنر و همچنین ساخت سردیس مشاهیر معاصر ایران را دارد و چندین اثر شهری او در شهرهایی مانند تهران، اهواز، لرستان و آبادان نصب شده است.

ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش با متریال سنگ با همت شرکت عمران، آب و خدمات کیش از ۲۵ بهمن تا ۲۰ اسفند ۹۹ در حال برگزاری است. ریاست این رویداد را ابوالفضل طیبی بر عهده دارد و دبیر برگزاری آن نیز احسان گرایلی است. در این سمپوزیوم ۱۲ سنگ توسط ۱۲ هنرمند و ۱۲ هنرمند دستیار در حال ساخت و اجراست.