به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه انفرادی طراحی‌های سرمه عرب از ۱ تا ۱۱ اسفند در گالری ویستا برپا شد. سرمه عرب درباره همکاری خود با گالری ویستا گفت: این دومین نمایشگاه انفرادی من است و پیش از این نیز با گالری ویستا در نمایشگاه‌های گروهی همکاری داشتم و همچنین از طریق این گالری آثار من به آرت‌فرها و نمایشگاه‌های خارجی رفته و دیده شده است.

این هنرمند در خصوص نمایشگاه انفرادی قبلی خود بیان کرد: نمایشگاه "خواب شیرین" یک برداشت آزاد از سه‌گانه خسرو، شیرین و فرهاد بود و آثاری که در آن نمایشگاه ارائه شد با یک نگاه زنانه و با تکنیک رنگ و روغن و اکریلیک روی بوم به همراه کلاژ و دوخت‌های بافتنی بود.

عرب با اشاره به اینکه آثار اخیر خود را با خودکار مشکی روی مقوا کار کرده است، افزود: نمایشگاه طراحی‌های من یک رویکرد فوق‌العاده شخصی‌تر دارد. در ابتدا متأثر از نمایشگاه قبلی و همان سه‌گانه ادبی بودم اما بعد کم‌کم مسیر دیگری را پیمودم و دغدغه‌های روزمره، تنهایی‌ها، مسئله کرونا و استیصال و درماندگی انسان خودش را در کارهایم نشان داد. این در حالی است که نقاشی من فیگوراتیو نیست و از طرح‌های انسانی خیلی کمی استفاده کرده‌ام و اگر هم استفاده کرده‌ام بیشتر پرتره است تا فیگور انسان.

وی ادامه داد: کارهای نمایشگاه دو دسته‌اند؛ یک دسته از کارها متأثر از انسان‌ها و روابط میان انسان‌هاست و دسته دوم که برای خلق آن‌ها متأثر از داستان پادکست دوکو احسان عبدی‌پور، پیرامون ارتباط انسان‌ با محیط و اشیا و دیگر جانداران بوده‌ام، درباره محیطی است که نشان از انسان درمانده، مستأصل و به شدت تنها دارد.

سرمه عرب درباره بازخوردهایی که از نمایشگاه طراحی‌های خود دریافت کرده است اظهار داشت: عده‌ای از دوستان و استادان لطف کردند و در شرایط کرونا به تماشای کارهای من آمدند و ما در مورد کارها گفت‌وگو کردیم. اما به لحاظ فروش آثار در مقایسه با نمایشگاه قبلی‌ام که تقریباً تمام کارها فروخته شد این نمایشگاه این‌طور نبود. من ۲۲ کار قاب شده در اندازه‌های مختلف و نزدیک به ۳۰ کار قاب نشده در این نمایشگاه داشتم. 

عرب افزود: من تجربه برگزاری نمایشگاه طراحی انفرادی را نداشتم و نمی‌دانم آیا طراحی به اندازه نقاشی مخاطب ندارد یا پروژه من به اندازه کافی موفق نبود و یا شرایط اقتصادی و جامعه‌مان باعث شد که این اتفاق بیفتد. گرچه فکر می‌کردم باید اتفاق بهتری بیفتد. البته فروش رفتن یا نرفتن کارها نمی‌تواند ملاک درستی برای سنجش کیفیت آثار باشد. 

این هنرمند درباره تأثیری که کرونا بر روی کار او و همکارانش گذاشته است بیان کرد: ما مبتلا به هنر هستیم و کارمان را می‌کنیم. اتفاقاً کرونا باعث شد که ما وقت بیشتری برای کار کردن داشته باشیم. اگر سنگ هم از آسمان ببارد ما کار خودمان را انجام می‌دهیم. حالا ممکن است یک نفر یک دامن مروارید از این دریا جمع کند و دیگری یک مروارید. من سعی کردم مطالعه کنم و کار خلق کنم و در مرحله بعد جرئت این را پیدا کردم که کار خودم را نشان دهم.

سرمه عرب تأکید کرد: من خودم را یک نقاش تجربه‌گرا می‌دانم و مصلحت باعث نمی‌شود از چیزی که باید تجربه کنم، بگذرم. من دوست دارم تجربه کنم و کردم. نمایشگاه قبلی‌ام یک اتفاق و یک بیان جدید بود. به همان میزان که موافق داشت به همان میزان مخالف داشت. جالب اینجاست که هضم کارها برای مخالفان خیلی سخت بود و موافقان بسیار پافشاری می‌کردند که از این بیان و گفت‌وگوی جدید خیلی خوش‌شان آمده است. یعنی دو قطب کاملاً متفاوت بودند.

این هنرمند در پایان گفت: نمایشگاه اخیر در گالری ویستا هم یک تجربه جدید برای من است. به‌هرحال طراحی کاری است که دیگران قبلاً انجام داده‌اند ولی برای خود من این‌که دغدغه‌های روزمره‌ و سرگشتگی‌ها و مسائلی که در پیرامونم اتفاق می‌افتد را طراحی کنم، اتفاق جالبی بود. تجربه کردن برای من خیلی مهم است و فکر می‌کنم باید تجربه کرد و هر روز یک چیز جدید را کشف کرد.