سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیش از یک سال از ورود ویروس کرونا به داخل مرزهای آمریکا می‌گذرد و در این ۱۲ ماه اقتصاد بخش فرهنگ و هنر هم مانند دیگر بخش‌ها آسیب اساسی دیده است. تازه‌ترین گزارش‌ها و آمار علمی از کاهش گسترده فرصت‌های شغلی و نیروی کار در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و هنر خبر می‌دهد و دو شهر نیویورک و لس‌آنجلس در این میان بیش از دیگر شهرهای ایالات متحده ضربه خورده‌اند.

کالج هنر و طراحی اوتیس در گزارش تازه خود درباره اقتصاد هنر در کالیفرنیا از کاهش ۱۷۵۰۰۰ نفری نیروی شاغل در بخش‌های مختلف در یک سال اخیر خبر داده است. در این میان، شهر لس‌آنجلس که هالیوود یا قلب سینمای جهان هم در آن قرار دارد، با کاهش حدود ۲۵ درصدی نیروی فعال در حوزه فرهنگ روبه‌رو شده و از نیویورک خبر می‌رسد آمار استخدام نیرو در بخش‌های نوآورانه و هنری در یک سال گذشته ۶۶ درصد افت کرده است.

بر اساس گزارش اوتیس، بین فوریه تا دسامبر ۲۰۲۰ حدود ۱۳ درصد شغل‌ها در بخش‌های هنری در سراسر ایالت کالیفرنیا از بین رفته و بیشتر آن هم مربوط به شهر لس‌آنجلس بوده است. در این ۱۱ ماه ۱۱۰ هزار نفر کار خود را از دست داده‌اند که برابر با ۲۳.۵ درصد نیروی کار می‌شود. هنرهای زیبا و نمایشی ۱۶ هزار، سرگرمی و رسانه دیجیتال ۱۲۸ هزار، صنعت مد حدود ۲۳ هزار و بخش تولید محصول نوآورانه حدود ۶۰۰۰ نیروی بیکارشده داشته‌اند.

در این میان یک دغدغه مهم وجود دارد و آن اینکه با از بین رفتن شغل و درآمد، کدام هنرمندها و سازمان‌ها دوام می‌آورند و زنده می‌مانند و چه کسانی از بین می‌روند. یک مطالعه تکمیلی از فعالان حوزه‌های فرهنگ و هنر در کالیفرنیا نشان می‌دهد از حدود ۱۰۰۰ شرکت‌کننده در نظرسنجی ۸۸ درصد تمام یا بخشی از درآمد مربوط به فعالیت در این حوزه‌ها را در زمانه کرونا از دست داده‌اند. ۴۳ درصد پاسخگویان هم گفتند اگر شرایط ادامه یابد، نمی‌دانند می‌توانند برای گذران زندگی به اندازه کافی درآمد داشته باشند یا نه.

در گزارشی مشابه در نیویورک چنین آمده است: تا دسامبر ۲۰۲۰ آمار استخدام در بخش‌های فرهنگ و هنر نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد کاهش یافته است. نیویورک‌سیتی مرکز ۹۳۵۰۰ فرصت شغلی در حوزه‌های هنر و سرگرمی و فعالیت‌های نوآورانه با میانگین درآمد ۷۹۳۰۰ دلار بوده اما نزدیک به دو سوم این شغل‌ها در یک سال اخیر عملا از بین رفته است.