سرویس تجسمی هنرآنلاین: «چشم‌انداز خیابان در مونمارتر» بخشی از یک مجموعه بسیار نادر است که منطقه مولین دلا گالت در تپه‌های مشرف به پایتخت فرانسه به تصویر می‌کشد. نقاش نامدار هلندی این تابلوها را در دو سالی خلق کرده بود که همراه برادرش تئو در یک آپارتمان در خیابان قدیمی لپیک زندگی می‌کرد.

یک مجموعه‌دار فرانسوی این تابلو را که سال ۱۸۸۷ کشیده شده بود، در ۱۹۲۰ خرید و این نقاشی ارزشمند در بیش از یک قرن اخیر در همان خانواده دست به دست شد و با وجود قرار گرفتن تصویری در هفت کاتالوگ هنری، هرگز به نمایش عمومی درنیامد. قرار است «چشم‌انداز خیابان در مونمارتر» ابتدا در لندن، آمستردام و پاریس روی دیوار برود و سپس در ماه مارس در حراجی ساثبیز با قیمت تقریبی پنج تا هشت میلیون یورو فروخته شود.

مسئول بخش هنر امپرسیونیست و مدرن حراج‌خانه ساثبیز در فرانسه معتقد است از مجموعه آثار مربوط به خیابان مونمارتر ون‌گوگ فقط چند اثر انگشت‌شمار دست مجموعه‌داران خصوصی باقی مانده و دیگر آثار در اختیار موزه‌های معتبر گوشه و کنار جهان است. استاد نقاش در این تابلو تصویر یک آسیاب بادی را هم کشیده که سال ۱۹۱۱ ویران شده و از بین رفته است و از این رو، «چشم‌انداز خیابان در مونمارتر» یاد آن آسیاب بادی را هم زنده می‌کند.

دو سال زیستن ون‌گوگ در پاریس بین ۱۸۸۶ تا فوریه ۱۸۸۸ پایه‌های سبک منحصر به فرد او را بنیان نهاد و استاد هلندی را در معرض تاثیر امپرسیونیست‌هایی چون کلود مونه و کامیل پیسارو و همچنین نسل جوان هنرمندان از جمله پل سینیاک، امیل برنار و آنری دوتولوز-لوترک قرار داد.