سرویس تجسمی هنرآنلاین: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه با حضور در فرهنگستان هنر از سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بازدید کرد. او درباره آثار این دوره جشنواره گفت: بخش‌هایی از این نمایشگاه را دیده‌ام و این آثار نشان‌دهنده آن است که ما می‌توانیم اتفاقات مختلفی را به‌عنوان نتیجه و کارنامه جشنواره ببینیم. البته این کارنامه به‌نوعی کارنامه هنر‌های تجسمی ایران در این سال و سال‌های قبل است و جشنواره تجسمی فجر، به‌گونه‌ای خروجی اتفاقی است که در هنر‌های تجسمی کشور رخ داده است.

صالحی افزود: نکته اول نمایشگاه در حوزه تنوع‌هاست؛ ما هرچه در هنر‌های تجسمی در سال‌های اخیر جلوتر می‌آییم، تنوع در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی دیده می‌شود. بخش اول، تنوع پدیدآورندگان آثار هنری از نظر اقلیمی است و در همین جشنواره دیدم که بخش قابل‌توجهی از پدیدآورندگان هنری مربوط به استان‌هایی غیر تهران از هستند و در استان‌ها هم از شهرستان‌های نه‌چندان مشهور شرکت کرده‌اند. هرچه خاصیت جغرافیایی هنر ایران را وسیع‌تر داشته باشیم و پدیدآورندگان آثار محدود به تهران و شهرهای بزرگ نباشند، ازآنجاکه بین تولید و نتیجه یک ارتباط وجود دارد، حتماً آثار ایرانی معنای ایرانی را بیشتر پیدا می‌کنند. هنری که الان در جشنواره‌ها می‌بینیم فقط هنر تهران یا شهر‌های بزرگ نیست؛ بلکه هنر جغرافیای ایران در وسعتی با ویژگی‌های اقلیمی و بومی است که چشم‌انداز خوبی را برای آینده هنر ایران ترسیم می‌کند و هنر مانند مویرگ‌هایی در کل اقلیم ایران جریان پیدا می‌کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: ویژگی دوم نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر، حضور نسل جوان است. هر جشنواره نسبت به دوره‌های قبل خود شاهد حضور بیشتر نسل جوان هنرمند ایرانی است و ما در جشنواره‌ها رشد جهشی را در همه شاخه‌ها می‌بینیم. کاملاً روشن است که وقتی در نسل جوان شاهد رشد جهشی باشیم، می‌توان به آینده آن هنر امیدوار بود. یکی از خطرات برای هنر، گسست نسلی است و این‌که پیشکسوتان رهرو پیدا نکنند؛ اما الان چه در حوزه هنر‌های کلاسیک و چه هنر‌های جدید، شاهد پویایی جوانان هستیم‌.

صالحی ادامه داد: ویژگی سوم نمایشگاه هم تنوع مضمون است. یک نوع خلاقیت در سوژه و آثار را به‌صورت وسیع می‌بینیم که خود باعث امیدواری به جریان هنر ایران است. در این آثار مضمون‌ها کمتر تکراری بودند و به سراغ هر تابلو که می‌رفتیم، مضمون جدیدی می‌دیدیم.

او ادامه داد: ویژگی بعدی تنوع در قالب و فرم است. یکی از مخاطرات هنر این است که سرمشق نویسی وجود داشته باشد و اساتید چیزی را به‌عنوان سرمشق ارائه کرده و هنرجویان هم آن را ادامه دهند. اما فرم‌ها و اقتباس‌هایی که در قالب و تکنیک صورت می‌گیرد، تازه و خلاقانه‌ است.

صالحی ادامه داد: به‌طور کلی ذات هنر این است که در فضای تکثر بتواند سلایق مختلف را راضی کند و این تنوع در جشنواره کاملاً محسوس است. تنوع می‌تواند امتیاز باشد، اما کیفیت آثار هنری اهمیت بیشتری دارد و چگونگی بررسی آثار از نظر استاندارد و کیفیت‌ها مهم است. در این بخش هم روشن است که آثار هنری تجسمی رو به کیفیت بیشتری حرکت می‌کنند و قطعاً داوران جشنواره، هم در مرحله پذیرش و هم انتخاب نهایی، گرفتار این پرسش اساسی شدند که کدام اثر را انتخاب کنیم.

صالحی در پایان گفت: جشنواره خوبی را در شرایط کرونا شاهد بودیم و از همه دوستانی که در این جشنواره همکاری کردند سپاسگزاری می‌کنم. امسال بخش‌هایی به جشنواره اضافه شد که کیفیت آن را افزایش داد. اینکه هنر را به سمت کارآفرینی ببریم و هنر بتواند در حوزه اقتصاد هم مؤثر عمل کند، نکته مهمی است که در بخش عیدی سازی نمونه‌های آن را دیدیم و چاپ دستی فرصتی برای اتصال هنر و اقتصاد است. همچنین بخشی از افتخارات تاریخی ایران در حوزه هنر بوده و امروزه جشنواره‌ها و رویدادهای جهانی فرصتی برای معرفی آثار ایرانی هستند. اینکه آثار برگزیده جهانی در دو سال اخیر در بخش ستارگان هنر ایران به نمایش درآمده، فرصتی است تا مخاطبان با آن‌ها آشنا شوند و درعین‌حال این احساس به وجود می‌آید که این روابط هنری بخشی از دیپلماسی فرهنگی و هنری ما در جهان خواهد بود.