سرویس تجسمی هنرآنلاین: احسان قاسمی یکی از مدیران گالری نگرش در شهر اصفهان، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری گفت: من به همراه علی استدلال از سال ۹۶ در گالری گمان مشغول فعالیت بودیم و پس از یک سال نام این گالری به نگرش تغییر کرد. تمرکز ما بر هنر معاصر و مدیوم‌های جدید است و سعی کردیم  اتفاقاتی که امروز در هنر معاصر دنیا می‌افتد را دنبال کنیم. با توجه به اینکه هنر معاصر در شهرستان‌ها جایگاه چندانی ندارد قصد داشتیم کاری کنیم که فعالیت ما متفاوت با سایر گالری‌ها باشد.

قاسمی ادامه داد: تمرکز خود را بر تعریف پروژه و پس از آن خلق اثر توسط هنرمندان گذاشتیم. از برگزاری نمایشگاه‌های آماده و اختصاص دیوار گالری به آثار هنرمندان فاصله گرفتیم و سعی کردیم با مطالعات کارشناسی و کارهای پژوهشی، پروژه‌هایی را تعریف کنیم که به خلق آثار مختلف منجر شود.

او با بیان اینکه نوع فعالیتی که انجام می‌دهیم کاملا تجربی است، گفت: با گذر از فعالیت‌های اولیه گالری، هر چه جلوتر رفتیم به سمت هنرهای تجربی حرکت کردیم و سعی کردیم با هنرمندان پیش رویم تا ببینیم در جریان کار چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. سال ۹۷ پروژه‌ای با عنوان «جبر محیطی» داشتیم که ۲۰۰ هنرمند در آن درگیر بودند  و آثار مختلفی در زمینه پرفورمنس، عکاسی، مولتی‌مدیا، نقاشی و تصویرسازی  به وجود آمد که هر گروه به صورت جداگانه به نمایش درآمد. همچنین ورکشاپ‌ها و رویدادهای جانبی نیز در این زمینه برگزار کردیم.

 قاسمی ادامه داد: اسفند سال ۹۸ پروژه «چگالش» را آغاز کردیم که به شعر و موسیقی اختصاص داشت، به این ترتیب که بر روی دیوار گالری اشعاری دیده می‌شد که همراه آن‌ها موسیقی‌هایی پخش می‌شد. این کار اتفاقی متفاوت با رخدادهای معمول فضای تجسمی بود. پروژه دوم چگالش نیز که هم اکنون با عنوان «رستخیز» در حال نمایش است باز هم به شعر و موسیقی اختصاص داشته اما این بار عکاسی و چیدمان نیز به آن اضافه شده است. ما به دنبال تجربه کردن در دنیای هنر هستیم و به تعامل میان رشته‌های هنری توجه داریم.

قاسمی افزود: تابه‌حال هنرمندانی از شهرهای شیراز، تهران و... در پروژه‌های ما شرکت داشته‌اند، اما با توجه به اینکه این کارها تعاملی است و هنرمندان در کنار یکدیگر و در تبادل‌نظر با هم آثار خود را شکل می‌دهند، بهتر آن است که همه هنرمندان ساکن اصفهان باشند تا بتوانند ارتباط بیشتری با هم داشته باشند. به عنوان مثال در پروژه «جبر محیطی» از میان ۲۰۰ هنرمند شرکت‌کننده بیش از ۳۰ نفر آن‌ها اصفهانی نبودند، اما در نمایشگاه «چگالش۲» چون تعامل و بحث و گفتگو بسیار اهمیت داشت و خلق اثر مدت زیادی طول کشید، برای ما امکان‌پذیر بود که فقط با هنرمندان بومی همکاری کنیم.

او درباره استقبال هنرمندان از این نوع پروژه‌ها گفت: با توجه به اینکه این رویکرد به‌ویژه در شهرستان‌ها سابقه زیادی ندارد، رفته‌رفته به این‌سو حرکت کردیم که با هنرمندان جوان‌تر همکاری کنیم، زیرا آن‌ها ذهن بازتری دارند و هنوز یک شیوه کاری مشخص برای آن‌ها شکل نگرفته است.

قاسمی درباره استقبال مخاطبان از فعالیت‌های این گالری گفت: یکی از معدود مشوقان ما در این راه وجود مخاطب است و از نظر تعداد مخاطب جزء گالری‌های سرآمد اصفهان هستیم. هر چه کار ما جلوتر رفت استقبال مخاطبان بیشتر شد و همین مسئله انگیزه ما برای ادامه دادن این راه است.

او درباره فروش آثار هنری در شهرستان‌ها گفت: در ابتدای فعالیت گالری که نمایشگاه‌هایی با مدیوم‌های معمول‌تر داشتیم تا حدودی فروش آثار را داشتیم، اما هر چه جلوتر رفتیم با توجه به مدیوم‌های جدید و اتفاقات جدیدی که شکل گرفت اغلب نمایشگاه‌ها اصلاً قابلیت فروش نداشتند. به همین دلیل فروش آثار دغدغه ما نبود و بیشتر به سمت این رفتیم که هزینه‌ها را توسط خودمان، هنرمندان و بعضی از حامیان بخش خصوصی تأمین کنیم تا بتوانیم کار را پیش ببریم.

قاسمی افزود: اگرچه ما تحت عنوان گالری فعالیت می‌کنیم اما برگزاری نمایشگاه فقط یک بخش از کار ما است و تمرکز روی حلقه‌های مطالعاتی و تجربی، ورکشاپ‌ها و... از قسمت‌های اصلی فعالیت ماست. خیلی در قید و بند روال معمول گالری‌ها نیستیم و در واقع گالری نگرش یک رزیدنسی است که از هنرمندان حمایت می‌کند و امکاناتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا کار کنند و فعالیت‌های آن‌ها به یک خروجی منتهی شود که بخشی از این خروجی می‌تواند برگزاری یک نمایشگاه باشد. بنابراین اصراری بر اینکه گالری دائماً فعال باشد و نمایشگاه‌های مداوم داشته باشد نداریم بلکه کیفیت و تطابق فعالیت‌ها با آنچه مدنظر داریم برایمان اهمیت بیشتری دارد.

او درباره جدیدترین پروژه این گالری با عنوان «رستخیز» گفت: نمایشگاه اخیر سنگین‌ترین پروژه‌ای بود که داشتیم و تعطیلات حاصل از کرونا فرصتی فراهم کرد که بر روی آن بیشتر تمرکز کنیم. این نمایشگاه شامل چیدمان‌هایی بر پایه مدیوم عکس است و پروسه چیدمانی آن چند ماه زمان برد. در این نمایشگاه شعر، موسیقی، عکس و چیدمان در کنار هم استفاده شده است و هنرمندان با ارتباط تنگاتنگ و هم‌زمان با یکدیگر اقدام به تولید اثر کردند و برآیند این فعالیت‌ها یک فضاسازی  نوآورانه درون گالری بوده است. این نمایشگاه با استقبال خیلی خوبی مواجه شود و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.