به گزارش هنرآنلاین، چهارمین دوره‌ جایزه‌ هنر معاصر ویستا به مانند دوره‌هاى پیشین مى‌کوشد با تاکید بر ارزیابى فکر و ایده‌هاى امروزین هنر، شرایطى را براى معرفی، اجراى فکر و اثر برتر فراهم نماید. ایده محور بودن و اهمیت به ساز و کارها و فرآیند خلق در هنر امروز هدفى است که این جایزه فارغ از رسانه یا جنبه‌هاى زیباشناختى دنبال کرده است.

بر اساس این فراخوان شرکت‌کنندگان پس از ارائه‌ طرح و پروپوزال کتبى خویش که معیارهایى مانند درک درست از شرایط هنر امروز، ارزش‌هاى تئوریک‌، اجرایى بودن و پتانسیل‌هاى فرهنگى را شامل می‌شود، در صورت پذیرفته شدن در لیست منتخب، باید بتوانند طرح‌های خویش را براى اجرا توجیه کنند. موضوع در این دوره آزاد است و طرح‌های کوریتوریال نیز  امکان حضور دارند.

مانند دوره‌های پیشین ، اهدای نشان و لوح تقدیر ویستا به همراه وجه نقد سیصد میلیون ریالی (جهت اجرای طرح)،  جایزه چهارمین دوره است. اهداف این دوره اما : شناسایى و معرفى طرح‌های برتر و نوآورانه در هنر امروز ایران، اهمیت بخشیدن به نگارش طرح (پروپوزال، ایده‌ى هنرى، بیانیه هنرمند، فرآیند تولید اثر، برنامه‌ریزی اجرایى و برآورد بودجه)، تولید محتوا و انعکاس رسانه‌اى طرح‌هاى برتر به منظور غنى‌تر کردن محتواى اثر اعلام شده است.

مهلت دریافت پروپوزال‌ها و مدارک تا سی یکم اردیبهشت‌ماه ١٤٠٠ است، و مانند دوره‌های گذشته ابتدا ایده‌ها و مدارک تصویری، صوتی و مکتوب که در قالب پروپوزال ارائه شده توسط هیئت‌داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از برگزیدگان این مرحله برای مصاحبه و ارائه حضوری دعوت خواهد شد. در مرحله دوم، طرح‌های منتخب در نمایشگاهی شامل مدارک، متن تصویری، مکتوبات، فایل صوتی، ماکت یا روش‌های دیگر، در گالری ویستا به نمایش درخواهند آمد و سرانجام هیئت‌داوران طرح برگزیده را در مراسم اختتامیه معرفی می‌کند.

شرکت برای تمام سنین آزاد است، هر هنرمند یا  گروه مجاز به ارائه یک پروپوزال هستند و سوابق کاری و نمونه آثار پیشین هنرمندان در داوری تاثیرگذار است.

شرکت‌کنندگان می‌بایست پروپوزال‌های خود را در زمان تعیین شده به دبیرخانه به آدرس ایمیل prize99@vistaart.gallery ارسال کنند.

مرتضی عرب خزائیلی برنده نخستین جایزه ویستا در سال ۱۳۹۵ ، پیام مفیدی برنده دومین دوره و کلثوم صالحی و حمیدرضا آزاد برندگان مشترک دوره سوم بودند.