سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار چاپ چوب پروین هانی طبایی با عنوان "پری هانی" در گالری آرتیبیشن برپاست. هانی طبایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در تمام کارهای این مجموعه به درخت و طبیعت پرداخته است، گفت: در دوره‌های مختلفی که کار کردم به مرور حسی که راجع به طبیعت داشتم وارد کارهایم ‌شد و با توجه به این که سفرهای زیادی می‌رفتم، به طبیعت توجه بیشتری یافتم. آنچه برایم اهمیت پیدا کرد ساده کردن فرم‌ها و رسیدن به محتوایی بود که سکون و سکوت در آن وجود داشته باشد.

هانی طبایی ادامه داد: این ساده کردن هم با تکنیکی که مورد استفاده قرار می‌دهم ارتباط دارد و هم از نظر بصری برایم جالب است. چوب بافت‌هایی دارد که با آن ارتباط زیادی پیدا کردم و همیشه سعی می‌کنم چوبی را انتخاب کنم که مناسب طرح من باشد زیرا چوب‌های مختلف بافت‌ها و رگه‌های متفاوت دارند که می‌تواند حالت‌های مختلف طبیعت را در آثارم ایجاد کند. چوب سخت برای طرح‌هایی با ظرافت بیشتر و چوب نرم برای آثاری با ظرافت کمتر به کار می‌رود و درعین‌حال گاهی از سطح چوب بدون حکاکی استفاده می‌کنم و از بافت چوب به شکل مستقیم بهره می‌گیرم.

او درباره شکل‌گیری علاقه خود به چاپ چوب گفت: در حدود سال‌ ۶۳  که دانشجوی نقاشی بودم در کلاس‌های چاپ از چاپ چوب خوشم آمد و مدتی به این شیوه کار کردم و نمایشگاهی از آثار خود برگزار کردم که با استقبال مواجه شد. همین مسئله باعث شد که تشویق شوم این راه را ادامه دهم و در ادامه چنان با چاپ چوب عجین شدم که حس می‌کنم دیگر نمی‌خواهم ماده دیگری را به کار ببرم، زیرا با چوب بهتر می‌توانم حرف‌های خود را مطرح کنم.

هانی طبایی درباره موضوع آثار خود گفت: در سال‌های گذشته به موضوعات مختلف پرداختم که معمولاً طبیعت در آنها حضور داشت. دوره‌ای به زندگی ترکمن‌ها پرداختم و نزدیکی این افراد با طبیعت را نشان دادم. در دوره دیگری تحت تاثیر سفری به جنوب قرار گرفتم و کارهای مرتبط با آن فضا انجام دادم. به‌طورکلی همیشه انسان و طبیعت با هم در کارهایم حضور داشت اما در کارهای اخیر طبیعت را به تنهایی کار کردم.

 او با اشاره به استفاده زیاد از رنگ در کارهای خود گفت: معمولاً آنچه از چاپ چوب دیده می‌شود متعلق به دورانی است که هنرمندان آثار سیاه و سفیدی انجام می‌دادند که متاثر از زمان و وقایع اطراف آنها بود، مانند هنرمندان آلمانی پس از جنگ جهانی. برای آنها بافت چوب مطرح نبود و بیشتر به انتقال مفهوم توجه داشتند، اما من از بافت چوب استفاده زیادی کردم.

هانی طبایی  ادامه داد: تفاوت کارهای من با بسیاری از هنرمندان دیگر که با این شیوه کار می‌کنند این است که بعضی از کارهایم گاه تا 10 کلیشه دارد و ابعاد آنها بزرگ است. کمتر پیش می‌آید که هنرمندی چاپ چوب را با این وسعت و تعداد رنگ انجام دهد، زیرا دشواری‌های زیادی دارد. فکر می‌کنم این نوع برخورد با چوب کمتر دیده شده است، مگر در چاپ چوب ژاپنی که آنها هم به شکل وسیع و با رنگ کار می‌کنند و از بافت چوب هم بهره می‌گیرند.

این هنرمند افزود: تعداد کلیشه‌های آثارم بستگی به طرحی دارد که می‌خواهم پیاده کنم. تعداد ادیشن کارها نیز بستگی به شیوه انجام آنها دارد. کارهایی که ابعاد بزرگ و کلیشه‌های متعدد دارند معمولاً دو ادیشن دارند، اما کارهای کوچکتر که تعدادی کلیشه آنها کمتر است بیش از 20 ادیشن دارند.

هانی طبایی ادامه داد: متاسفانه شناخت کمی نسبت به چاپ وجود دارد و اگر هم حمایتی از آثار چاپی می‌شود بیشتر در زمینه چاپ فلز است و موقعیت‌های بهتری برای هنرمندان آن شاخه وجود دارد. البته من پافشاری روی توجه به تکنیک ندارم و فکر می‌کنم چاپ هم مثل هر متریال دیگری است که در نهایت در خدمت بیان ایده و موضوع است. اما در آثار چاپی بیشتر افراد ابتدا به وجه تکنیکی کار توجه می‌کند، درحالی‌که در سایر آثار هنری ابتدا سوژه و مفهوم درک می‌شود و پس از آن به تکنیک توجه می‌کنند. به نظر من باید به دو طرف توجه داشت و تکنیک و بیان مفهوم را به یک اندازه مورد توجه قرار داد.

نمایشگاه آثار پروین هانی طبایی تا 12 بهمن در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن(کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک 6 برپاست.