به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، طرح فرخ بال با نامگذاری هواپیمایی به‌نام استاد میرعماد حسنی صبح چهارشنبه اول بهمن در فرودگاه مهرآباد تهران به مرحله اجرا رسید.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران درباره طرح فرخ بال اظهار کرد: کمیسیون ملی یونسکو به عنوان نهاد ملی و مرجعی که با هدف معرفی فرهنگ و هویت ایرانی برای جهان و توجه دادن نسل جوان به گنجیه‌های ادبی و دینی فعالیت می‌کند در تفاهم با شرکت ایران‌ایر تور، طرح فرخ‌بال را به مرحله اجرا رساند.

وی با بیان اینکه امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها به دیگر کشورها گسترش یابد، توضیح داد: فرخ‌بال عنوان این طرح، از واژگانی است که از بزرگان ادب ایران اسلامی وام گرفته شده و شعار آن "ایستگاه بعدی: فرهنگ"  (The next stop: culture) است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، عنوان کرد: هدف از اجرای طرح فرخ‌بال این است کسانی که عزم سفر می‌کنند در هر پرواز و در هر فرخ‌بال، با یکی از بزرگان و مشاهیر و نام‌آوران ایران اسلامی آشنا شوند؛ آغاز سفر فرصت خوبی برای مسافران است تا با خیالی آسوده، نام یکی از بزرگان ایرانی اسلامی را ببیند که بر هواپیما حک شده و درباره آن شخصیت در زمان پرواز می‌توانند مطالب تهیه شده را مطالعه و به تماشای آثار تصویری و فیلم‌هایی بنشینند که به معرفی آن شخصیت می‌پردازد.

وی توضیح داد: هر شهروندی که نام یکی از شخصیت‌ها و بزرگان کشور را بر پیکر هواپیما می‌بیند به ایرانی بودن و مسلمان بودن و برخاستن از این آب و خاک افتخار خواهد کرد و این کار می‌تواند برای هر کسی تلنگری باشد که آن شخصیت بزرگ را بشناسد و با آثارش آشنا شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران تاکید کرد: این تفاهم مبارک در هفته گذشته بین ما و ایران‌ایر تور منعقد شد و با توجه به همزمانی این تفاهم‌نامه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم "رقص قلم" و از جایی که جمعی از اساتید و نمایندگان کشورهای مختلف به‌مناسبت این رویداد و به‌منظور رونمایی از نمایشگاه رقص قلم عازم مشهد مقدس هستند، بر آن شدیم نام نخستین فرخ‌بال را "میرعماد حسنی اسطوره نستعلیق ایران" بگذاریم.

photo_2021-01-20_10-49-36

ایوبی گفت: نستعلیق ایرانی با نام میرعماد حسنی جان گرفت و همچنان به عنوان یک اسطوره در جهان فرهنگ ایران اسلامی مطرح است. در این پرواز جمعی از خوشنویسان و اعضای انجمن خوشنویسان ما را همراهی خواهند کرد و در مشهد نیز جمعی از خوشنویسان به استقبال این پرواز خواهند آمد و خوشبختم اعلام کنم نام میرعماد حسنی را استاد امیرخانی که خود اسطوره خط نستعلیق ایرانی هستند، نگاشتند و خط استاد امیرخانی بر پیکر این هواپیما حک شد. همچنین در قالب دفترچه‌ای، زندگی میرعماد حسنی در این پرواز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در ادامه این طرح، دیگر شخصیت‌های ایرانی که در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند، انتخاب خواهند شد و نوبت به نوبت نام و تصویرشان بر پهنه هواپیماها ثبت و گزارش مختصری از اندیشه آنان در اختیار مسافران این پروازها قرار خواهد گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو یادآور شد: شعار "ایستگاه بعدی: فرهنگ" شعاری زیباست که به مسافری که وارد فرودگاه می‌شود این نگاه را می‌رساند که سفرش از ورود به هواپیما آغاز شده و این هواپیما خود یک مقصد و ایستگاه است و هواپیمایی که وسیله و مرکب بود به ایستگاه فرهنگی تبدیل شده که باید در آن لختی درنگ کرد و با شخصیتی بی‌مانند آشنا شد.