سرویس تجسمی هنرآنلاین: سیزدهمین حراج تهران با آثاری از هنر مدرن و معاصر ایران، پس از چند بار تاخیر به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، ۲۶ دی‌ماه ۹۹ به صورت آنلاین برگزار شد. این حال برای اینکه خریداران فرصت دیدن این آثار را از نزدیک داشته باشند و بتوانند بهتر برای خرید آنها تصمیم بگیرند، نمایشگاه آثار حراج به مدت سه روز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هتل پارسیان آزادی برپا شد. این دوره حراج تهران شیوه متفاوتی را نیز تجربه کرد و برای اولین بار، دو حراج آثار هنر مدرن و آثار معاصر ایران در کنار هم برگزار شدند. بر همین اساس در این حراج ۱۱۰ اثر از هنرمندانی در رده‌های سنی متفاوت ارائه شد، به‌گونه‌ای که مسن‌ترین هنرمند این حراج یعنی محمدحبیب محمدی متولد ۱۲۸۳ و جوان‌ترین آنها عادل یونسی متولد ۱۳۶۴ است.

در این حراج ۱۱۰ اثر از ۹۷ هنرمند عرضه شد و آیدین آغداشلو، پروانه اعتمادی، نصرالله افجه‌ای، ژازه تباتبایی، محمدعلی ترقی‌جاه، پرویز تناولی، فریده لاشایی، رضا درخشانی، مهدی سحابی، ابوالقاسم سعیدی، بهجت صدر، مسعود عربشاهی و منصور قندریز هنرمندانی بودند که با دو اثر در این حراج حضور داشتند.

آیدین آغداشلو

تابلو "خاطرات امید" اثر آیدین آغداشلو، گران‌ترین اثر فروخته شده در حراج تهران

 

۲۲ اثر میلیاردی شدند

در سیزدهمین حراج تهران ۲۲ اثر به رقمی بالای یک میلیارد تومان به فروش رسیدند. گرانترین اثر این دوره از حراج تابلوی نقاشی دو لته‌ای "خاطرات امید" اثر آیدین آغداشلو بود که با قیمت پایه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شد و به قیمت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

در رتبه دوم مجسمه‌ای از پرویز تناولی با عنوان "استاد و شاگرد" قرار گرفت که شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

رتبه سوم به تابلوی حسین زنده‌رودی با عنوان " دی‌جی‌ای- دی‌جی‌آ- دی آیو" اختصاص داشت که شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

در رتبه چهارم تابلوی نقاشی خط محمد احصایی از مجموعه "نجوای عشق" ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قرار گرفت.

این چهار آثار رکوردهای قبلی حراج را که به اثر از سهراب سپهری با قیمت ۵ میلیاردی اختصاص داشت، شکستند.

رتبه پنجم حراج سیزدهم  نیز به اثر آینه کاری منیر شاهرودی فرمانفرماییان با قیمت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

پرویز تناولی

مجسمه "استاد و شاگرد" پرویز تناولی دومین اثر گران‌قیمت سیزدهمین حراج تهران

تابلوی "نقشه ایران" فریده لاشایی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر رضا درخشانی با عنوان "سواران صبحگاه" ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد. مجسمه فلزی ژازه تباتبایی با عنوان "کجاست؟ آن قدر می‌گردم تا پیدا کنم" ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تومان فروش رفت. اثری از پرویز کلانتری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثری از مسعود عربشاهی و تابلویی از سهراب سپهری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی دو لته‌ای رضا درخشانی و تابلویی از محسن وزیری مقدم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند. تابلوی "اسب مهاجر" اثر واحد خاکدان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثری از شهریار احمدی با عنوان "کرمان تا خراسان از مجموعه خاطرات قرن اول هجری" و اثر مارکو گریگوریان با عنوان "دو جریب زمین، پوزیتیو- نگاتیو" یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.

تابلویی از ابوالقاسم سعیدی و تابلوی نقاشی از صادق تبریزی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

 اثری از نصرالله افجه‌ای یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش رسید و اثر حجمی تیمو ناصری با عنوان "پیون" یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد. تابلوی بدون عنوان منوچهر یکتایی و اثری از فریده لاشایی نیز یک میلیارد تومان فروخته شدند.

حسین زنده رودی

تابلوی "دی‌جی‌ای- دی‌جی‌آ- دی آیو" حسین زنده‌رودی سومین اثر ذی‌قیمت حراج سیزدهم تهران

 

 ۱۷ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان  

تابلوی "گلفروشان" ناصر اویسی ۸۵۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری از بهجت صدر و اثری از نصرالله افجه‌ای  ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شدند. اثری از ناصر عصار و تابلویی از  پروانه اعتمادی ۷۵۰ میلیون تومان چکش خوردند.

عکسی از عباس کیارستمی از مجموعه "سفید برفی"، تابلویی از علیرضا اسپهبد با عنوان "تشنگی"، تابلویی از حسین کاظمی، اثری از بهجت صدر و اثری از  مسعود عربشاهی نیز ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شدند. تابلویی از سیراک ملکونیان و اثری از  محمدعلی ترقی‌جاه ۶۵۰ میلیون تومان چکش خوردند.

تابلوی چهار لته‌ای بدون عنوان از مجموعه "راز نهان" صداقت جباری و اثری از  آیدین آغداشلو با عنوان "خوشنویسی ساقط" ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شدند.

اثری از حسین کاظمی با عنوان "منظره انتزاعی"، اثری از  پرویز تناولی و مجسمه‌ای از کامبیز صبری از مجموعه "تا جایی که به یاد دارم" به مبلغ  ۵۵۰ میلیون تومان چکش خوردند.

محمد احصایی

تابلوی نقاشی‌خط  "نجوای عشق" محمد احصایی  چهارمین اثر گران‌قیمت حراج تهران

 

۵۶ اثر بین ۱۰۰  تا ۵۰۰ میلیون تومان

اثری از مهدی ویشکایی و تابلویی از منصور قندریز ۵۰۰ میلیون تومان و اثر عبدالرضا دریابیگی با عنوان "سطح آب" ۴۴۰ میلیون تومان فروخته شدند.

تابلویی از منصوره حسینی، مجسمه‌ای از بهمن دادخواه با عنوان " گروگان" و اثر حجمی توکل اسماعیلی (مش اسماعیل) از مجموعه "بزها" و تابلوی قاسم حاجی‌زاده با عنوان "تکچهره اردشیر محصص"۴۲۰ میلیون تومان فروش رفتند.

 تابلویی از رضا مافی، تابلویی از گلناز فتحی و اثر لیلی متین دفتری و تابلویی از محمدابراهیم جعفری ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شدند.

تابلوی نقاشی بدون عنوان از منوچهر نیازی ۳۶۰ میلیون تومان فروش رفت و مجسمه‌ای از بیتا فیاضی از مجموعه "محله ما" ۳۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثری از غلامحسین نامی با عنوان "مبارزه با بی‌سوادی از مجموعه سپید و سه بعدی"، تابلوی نقاشی‌خط محمود زنده‌رودی و مجسمه برنزی بهروز دارش ۳۲۰ میلیون تومان چکش خوردند.

 تابلویی از افشین پیرهاشمی ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. اثری از حسین محجوبی با عنوان "آرامش و سکوت عمیق در طبیعت پاک" و تابلوی نقاشی "تعجب" ژازه تباتبایی و اثری از  منوچهر معتبر ۲۸۰ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلویی از جلال شباهنگی و اثری از جعفر روح‌بخش ۲۶۰ میلیون تومان و تابلوی نقاشی "اندرونی" از مجموعه شکارگاه اثر میترا کاویان ۲۴۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری از هانیبال الخاص و تابلوی نقاشی ابوالقاسم سعیدی ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثری از علی شیرازی و تابلویی از شهرام کریمی با عنوان" آرامش آبی" و اثر بدون عنوان پروانه اعتمادی، اثری از نیلوفر قادری‌نژاد با عنوان "درخت خون سیاوشان"، تابلویی از مهدی سحابی با عنوان "پرسنلی فوری-۳۱" و مجسمه‌ای از مونا پاد با عنوان "دیوار و جوانه" ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفتند.

تابلوی "عاشورا" اثر صادق تیرافکن و اثر سیامک عزمی از مجموعه "عروسک‌ها" ۱۹۰ میلیون تومان چکش خوردند. اثری از رضا بانگیز با عنوان "الله اکبر"، اثر حجمی علیرضا آستانه از مجموعه "عملکرد گل‌ها" ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شدند.

اثری از محمدعلی ترقی جاه ۱۷۰ میلیون تومان و تابلویی از کریم نصر  ۱۶۰ میلیون تومان چکش خوردند. اثری از پری‌یوش گنجی با عنوان "پنجره‌ها از مجموعه قرمز"، تابلویی از همایون سلیمی از مجموعه "بیا تا گل برافشانیم"، اثری از طلیعه کامران، تابلویی از ایرج اسکندری، تابلویی از گارنیک در هاکوپیان و تابلوی "فیلسوف" اثر حمید هادی‌نژاد که با قیمت پیشنهادی ۲۵ میلیون تومان عرضه شده بود، ۱۵۰ میلیون تومان فروش رفتند.

تابلوی هادی جمالی، اثری از مهدی حسینی، تابلوی بدون عنوان از احمد اسفندیاری، تابلوی رضوان صادق‌زاده با عنوان "عبور" و اثری از جمشید سماواتیان ۱۳۰ میلیون تومان فروخته شدند.  

آثاری از حسین شاه‌طاهری، داور یوسفی، مهدی سحابی، احمد امین‌نظر، جلال‌الدین مشمولی و احمد وکیلی  ۱۲۰ میلیون تومان فروخته شدند و اثری از کیومرث هارپا با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان چکش خورد.

منیر فرمانفرمائیان

اثر منیر شاهرودی فرمانفرماییان پنجمین اثر رکورددار حراج سیزدهم تهران

۱۵ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان

عکسی از رضا کیانیان با عنوان "دیگر مپرس از من نشان" و تابلوی نقاشی طاهره صمدی‌طاری از مجموعه "بی‌ثباتی"، تابلوی نقاشی "پرده سفید" محمدحبیب محمدی، اثری از  شیده تامی و عکسی از سعید صادقی با عنوان "والفجر" ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شدند.

اثری از محسن کیانی با عنوان "در جستجوی سیمرغ" ۹۵ میلیون تومان و اثری از حمیدرضا اندرز و تابلویی از جواد نوبهار با عنوان "خنجرها سایه ندارند" ۹۰ میلیون تومان چکش خوردند.

تابلوی نقاشی "نبرد ضحاک و شیر ایرانی" از مجموعه اسطوره‌های خاموش اثر علی ندایی ۸۵ میلیون تومان فروش رفت.

تابلویی از عادل یونسی با عنوان "میدانچه یخ‌زده" ۸۰ میلیون تومان و تابلویی از قربانعلی اجلی ۷۰ میلیون تومان فروخته شدند.

اثری از آرمان یعقوب‌پور از مجموعه "طبیعت مینی‌مال" و نقاشی چهره مصدق اثر محمدرضا منزه ۶۰ میلیون تومان فروخته شدند.

تابلویی از ابراهیم صاحب اختیاری ۵۰ میلیون تومان و اثری از علی خسروی از مجموعه "زنان خنیاگر" ۴۲ میلیون تومان چکش خوردند.

همچنین  اثری از  منصور قندریز در این حراج به فروش نرفت.