سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار نریمان گران‌مایه با عنوان "مدار آشفته"، نمایشگاه آثار عذرا عقیقی بخشایشی با عنوان "خلاصه" در گالری هما، نمایشگاه آثار نقاشی و چاپ نگار مرتضوی‌زاده با عنوان "بی‌سرزمین" در گالری والی و نمایشگاه آثار سام سمیعی با عنوان "گلگون خاک" در گالری دستان+2  سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

جهانی از خطوط

نمایشگاه آثار نریمان گران‌مایه با عنوان "مدار آشفته" توسط گالری مژده برگزار شد. آثاری که گران‌مایه در این مجموعه ارائه کرده است همگی حول یک محور شکل گرفته‌اند و در عین اشتراک در موضوع و شکل، تفاوت‌های جزیی در آنها وجود دارد. در همه این تابلوها شاهد وجود تعداد بی‌شمار خطوط منحنی هستیم که به شکل نامنظم و در جهت‌های مختلف بر سطح بوم قرار گرفته‌اند. هرکدام از آنها از قسمتی وارد شده و از سویی دیگر خارج می‌شوند و حضور آنها به قصد شکل دادن هیچ فرم خاص یا حرکت جهت‌داری نیست. خطوطی که در سراسر تابلو پخش شده و توازن آن را حفظ کرده‌اند، جریان انرژی و حرکت مداومی را ایجاد می‌کنند که هیچ هدف مشخصی ندارد.

نمایشگاه آثار نریمان گرانمایه در گالری مژده

اما نمایش خطوط در تابلوهای مختلف به شکل‌های متفاوت انجام شده است. در تعدادی از آنها خطوط توسط رنگ‌ها ایجاد شده‌اند و حرکت قلم همراه با رنگ‌های زنده و پرانرژی بر سطح بوم، این فضای سیال را به وجود آورده است. اما در تعداد دیگری از تابلوها بر روی زمینه سیاه، خطوط منحنی توسط نوارهای باریکی به وجود آمده که روی بوم چسبانده شده و اغلب آنها نیز تیره هستند و گاه به رنگ‌هایی مانند قرمز و آبی درآمده‌اند. برجسته بودن این خطوط و چندلایه شدن آن روی یکدیگر باعث ایجاد عمقی در تصویر شده و سیاهی زمینه را مانند گودالی تاریک نمایان می‌کند.

در آثار کوچک‌تر این مجموعه به جای خطوط رنگی با سطوح و تنالیته‌ها مواجه هستیم. تغییر متریال در این آثار باعث شده است نقاش با ایجاد سایه‌روشن‌ها، فضای میان خطوط منحنی را پر کرده و به آنها بُعد بدهد. برخلاف آثار قبلی، در این بخش با فرم‌های هندسی یا تصاویری مانند ماه و خورشید نیز مواجه می‌شویم و کارها بیشتر به سمت تصویرسازی و ارائه مفهوم حرکت کرده‌اند.

 

از کلمه به سطح

نمایشگاه آثار عذرا عقیقی بخشایشی با عنوان "خلاصه" در گالری هما برپاست. عقیقی در ادامه کارهای قبلی خود، این بار هم تابلوهایی با استفاده از خوشنویسی ساخته است، اما به جای اینکه خط در این آثار خودنمایی کند و جایگاه شاخصی داشته باشد، به زمینه‌ای برای ظهور فرم‌ها و سطوح دیگر تبدیل شده است.

او همانند خوشنویسی که در حال سیاه‌مشق کردن است، به تکرار چندین‌باره حروف و کلمات پرداخته است و آنها را منظم و حساب شده در کنار هم قرار داده است تا فرم خاصی را ایجاد کند. این فرم می‌تواند گردش دورانی کلماتی باشد که از نقطه مرکزی در اندازه‌های کوچک شروع شده و به سمت بیرون، بزرگ‌تر می‌شوند و یا قرارگیری کلمات در خطوطی که مانند شعاع از یک نقطه مرکزی خارج شده‌اند. اما قرار نیست حروفی که با دقت و ظرافت نوشته شده‌اند، چندان به چشم مخاطب بیایند، بنابراین روی آنها با سطوح بزرگی از رنگ غلیظ و سیاه پوشیده شده و تنهایی بخش‌هایی از نوشته‌ها باقی می‌ماند.

نمایشگاه آثار عذرا عقیقی بخشایشی در گالری هما

استفاده از خط کوفی در آثار عقیقی، از نکاتی است که باعث تفاوت کارهای او با سایر آثار نقاشی‌خط می‌شود که اغلب از خطوط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق استفاده می‌کنند. درعین‌حال رنگ نیز یکی از عناصر مهم و چشمگیر در اغلب آثار نقاشی‌خط است، اما عقیقی با حذف رنگ و اکتفا کردن به سیاه و سفید، جذابیت‌های بصری را کنار گذاشته و بر قدرت و استحکام خطی تاکید کرده است که با تکرار و انسجام، تبدیل به سطوح شده و در نهایت توسط سطوح بزرگ‌تری پوشیده شده است که خود می‌تواند دربردارنده تعداد بی‌شماری از حروف و کلمات باشند.

نمایشگاه آثار عذرا عقیقی بخشایشی تا ۲۳ دی در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.

 

سرگشته در لامکان

نمایشگاه آثار نقاشی و چاپ نگار مرتضوی‌زاده با عنوان "بی‌سرزمین" در گالری والی برپاست. سوژه اصلی آثار مرتضوی‌زاده در این مجموعه، طبیعت و زنان هستند. آنچه در وهله اول توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند ابعاد کوچک تابلوها است. تابلوهایی که بزرگ‌ترین آنها طول حدودا 20 سانتیمتر و کوچکترین آنها طول 2 سانتیمتر دارد. نقاش در این قباهای کوچک، با دقت و ظرافت به ترسیم موضوعاتی پرداخته است که معمولا به نظر می‌رسد فضای بزرگتری برای دیده شدن نیاز دارند. مناظری با صخره‌های عظیم یا فیگورهای انسانی، به اندازه این کادرها کوچک شده‌اند، بدون اینکه به نظر برسد از کیفیت آنها کاسته شده است.

نگار مرتضوی زاده

آنچه در این آثار دیده می‌شود دنیایی بدون زمان و مکان است. مشخص نیست این دشت‌ها و صخره‌ها کجا هستند و یا انسانی که در آنها سرگردان است، متعلق به چه دوره زمانی یا چه جغرافیا و فرهنگی است. زنان سرگردانی که به‌سوی مقصدی نامشخص حرکت می‌کنند، با ردای قرمز خود در میان مناظر بی‌انتها جلب‌توجه می‌کنند. نه تنها بیننده نمی‌تواند وضعیت این افراد را تشخیص دهد، که خود آنها نیز سرگشته هستند و موقعیت خود را تشخیص نمی‌دهند. سکوت و تنهایی آنها چنان شباهتی به صخره‌ها دارد که به نظر می‌رسد آنها نیز محکوم هستند زندگی خود را همانند این سنگ‌ها بگذرانند.

مرتضوی‌زاده در این مجموعه از نقاشی، طراحی و چاپ دستی استفاده کرده و در آثار خود به شکل مجزا نیز به طبیعت و زن توجه داشته و به مطالعه این موضوعات پرداخته است. او در نقاشی‌هایش با استفاده از آبرنگ روی تخته و همچنین نورپردازی و رنگ‌هایی که به کار برده است، به نقاشی‌های کلاسیک نزدیک می‌شود و این رویکرد در طراحی‌ها و چاپ‌های او نیز قابل تشخیص است.

نمایشگاه آثار نقاشی و چاپ نگار مرتضوی‌زاده تا 30 دی در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.

 

تصاویری برای نام‌ها

نمایشگاه آثار سام سمیعی با عنوان "گلگون خاک" در گالری دستان+2 برپاست. نقاشی‌های سمیعی در این مجموعه گاه تصاویری انتزاعی هستند که ترکیبات رنگی و کنار هم قرار گرفتن آنها را مورد توجه قرار داده‌اند، و گاه آثاری برگرفته از ادبیات یا فرهنگ و تاریخ هستند که به شکل نمادین، موضوعی را نشان می‌دهند.

سمیعی در آثار خود با فرم‌های ساده و آزاد به تصویر کردن دنیایی پرداخته است که نشانه‌هایی از واقعیت را در خود دارد، اما کاملا واقعی نیست. او گاه به طبیعت پرداخته و با خطوط سیاه ساده، درختی خشک را به تصویر می‌کشد و گاه با المان‌هایی نمادین به بازگویی داستان پرومته می‌پردازد.

سام سمیعی

در نظر گرفتن عنوان برای آثار هنری از مواردی است که سال‌ها مورد بحث قرار گرفته است و هنرمندان و نظریه‌پردازان، نظرات متفاوتی در این زمینه داشته‌اند. اما در تعدادی از آثار سمیعی، عنوان اثر نقش مهمی را بر عهده دارد. در این آثار شاید مخاطب نتواند هیچ درکی از تصویر به دست آورد، اما خواندن عنوان اثر به او کمک می‌کند تا در ذهن خود تصاویر را گره‌گشایی کرده و حتی آنها را بازسازی کند. به عنوان مثال در تابلویی با یک سطح بزرگ سیاه مواجه هستیم که در اطراف آن نوارهایی با رنگ‌های زرد و قرمز دیده می‌شود. در این تابلو هیچ فرم و تصویر آشنایی وجود ندارد، اما در عنوان آن نوشته شده است "وقتی رگبار در نوروز صورت لاله را می‌شود". به این ترتیب ذهن مخاطب بدون دیدن هیچ گل لاله‌ای، آن را بازسازی می‌کند و در میان سیاهی‌ها، رنگ قرمز را می‌بیند.

نمایشگاه آثار سام سمیعی تا 26 دی در گالری دستان+2 برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 8 طبقه 2 مراجعه کنند.