سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه مسابقه عکاسی "روایت سرباز" در پاسداشت نام و یاد سپهبد شهید قاسم سلیمانی روز ۲۰ دی‌ماه در تالار وحدت برگزار شد. در آیین اختتامیه این مسابقه که به همت بنیاد رودکی در اولین سالگرد معراج این شهید برگزار شد، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی افضلی مدیر بنیاد رودکی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حمید فروتن، دبیر این رویداد به بیان گزارشی از این مسابقه پرداخت و گفت: در طول قرن‌ها آدمی نیاز شدیدی برای اطلاع‌رسانی داشته و این نیاز در طول سال‌ها افزون‌تر شده است. امروزه مردم بیش از پیش به افراد، ابزار و دستگاه‌هایی متکی هستند که اطلاعات دیداری و شنیداری را به روز و به لحظه تهیه می‌کند. عکاس در مرکز همه این ارتباطات قرار دارد و مدرسان و پژوهشگران از عکس برای یاد دادن و یادگرفتن بهره می‌برند. عکس حاوی حقایق زمان گذشته برای آیندگان است و عکاس قادر است با دوربین خود برشی از زمان و مکان را برای همیشه ماندگار کند. عکس بیش از یک قرن و نیم است که به عنوان سندی از واقعیت مورد پذیرش و اعتماد بوده است.

 فروتن ادامه داد: از این رو بنیاد رودکی در پاسداشت یاد و راه سپهبد شهید قاسم سلیمانی اقدام به برگزاری مسابقه عکس خبری با عنوان "روایت سرباز" کرد تا ادای دین جامعه هنری کشور به این شهید والامقام باشد. عکس‌های ثبت شده با محوریت حاج قاسم سلیمانی بخشی از گنجینه تصویری ارزشمند آمیخته با تاریخ جهاد و شهادت ملت بزرگ ایران است. به همین منظور در آستانه اولین سالگرد شهادت ایشان مدیران بنیاد رودکی با تشکیل یک شورای سیاست‌گذاری متشکل از اساتید ارتباطات، فرهنگ و هنر و به ویژه در حوزه عکاسی، رویکردها و سیاست‌هایی را جهت برگزاری بهتر این رویداد کم‌نظیر تدوین کردند.

او با بیان اینکه به علت استقبال بیش از حد عکاسان، دبیرخانه این رویداد مجبور به تمدید زمان ارسال آثار شد، افزود: در نهایت تعداد ۱۰۹۹ عکس از ۱۳۶ عکاس و نیز ۵۰ فریم عکس از دبیرخانه بیت رهبری به دبیرخانه ارسال شد. پس از دو مرحله داوری در نهایت ۸۳ عکس از ۵۲ هنرمند برای برگزاری نمایشگاه و انتشار کتابی نفیس انتخاب شد. ویژگی‌ای که این رویداد به همراه داشت، موقعیت نظامی، امنیتی و شخصیت متواضع شهید سلیمانی بود. من تاکید می‌کنم که باید در تمام شرایط فرهنگی، هنری، نظامی و امنیتی، تیم‌های مختلف تصویری و مستندساز حرفه‌ای بدون هیچ محدودیتی به تولید و ثبت و ضبط تصاویر در لوکیشن‌های مختلف بپردازند و تنها در مرحله انتشار این آثار است که باید مدیریت و وسواس دقیقی وجود داشته باشد. به امید اینکه در سال‌های آینده جایزه عکس بنیاد رودکی با توجه به وقایع مهم همان سال تداوم بیابد و در برگزاری رویدادهای هنری پیشتاز باشد.

پس از آن فرهاد سلیمانی، رئیس هیئت داوران جایزه عکس "روایت سرباز" به قرائت بیانیه هیات داوران به این شرح پرداخت، که در بخش‌هایی از آن آمده بود: عکاسان خبری سال‌هاست بدون وقفه تمامی رویدادهای کشور را به تصویر کشیدند و در این مسیر چه افراد با ارزشی که فدا شدند. از دوران انقلاب اسلامی تا هشت سال دفاع مقدس و ثبت رویدادهای به ظاهر ساده زندگی روزمره مردم این کشور، این رسولان خبر بارها مورد عتاب و خطاب یا مهر و ملاطفت قرار گرفتند، اما همچنان به راه خود ادامه دادند. در میان هنرمندان، عکاسان خبری بیشترین شهید را دادند چراکه همیشه در مواجهه با خطر بودند. به امید اینکه برگزاری چنین جوایزی آگاهی عمومی را نسبت به منزلت این افراد و دشواری کار آنها بالاتر ببرد.

 در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت عرض می‌کنم و همچنین گرامی می‌داریم یاد شهدای کرمان که در تشییع سردار دل‌ها حضور داشتند و همچنین شهدای هواپیمای اوکراینی که داغی بر دل ملت ایران بود. تشکر می‌کنم از همکاران عزیز در بنیاد فرهنگی هنری رودکی، هیئت‌داوران و مجموعه عزیزانی که در این روایت حضور داشتند و توانستند در این جشنواره گوشه‌ای از دلدادگی مردم ایران به این سردار را نشان دهند. زوایای مختلفی از این دلدادگی در همین عکس‌هایی که در نمایشگاه دیدیم به نمایش گذاشته شده است. یکی از پرسش‌های قابل توجه این است که رمز این محبوبیت در چیست و چگونه این سردار با اینکه حضور رسانه‌ای زیادی نداشت، اما با شهادت خود چنین شوری را ایجاد کرد. منظرهای مختلفی در پاسخ به این پرسش وجود دارد که یکی از آنها رابطه او با مردم است. شهید سلیمانی نسبت خاصی با مردم برقرار کرده بود و همین مسئله باعث علاقه و ماندگاری او در جان مردم است.

صالحی ادامه داد: عکاسان خبری به عنوان کسانی که دوربین را برای ثبت لحظه‌ها استفاده می‌کنند، فرصتی داشتند برای ثبت این موج انسانی. سپاسگزار همه کسانی هستیم که با ثبت این امواج انسانی، انسانیت انسان‌ها را به آیندگان نشان می‌دهند. با درود به شهدای عزیزمان در طول تاریخ.

در پایان، چهار عکاس تقدیر شده و سه عکاس برگزیده به رای فرهاد سلیمانی، سعید فرجی و روح الله وحدتی به این شرح معرفی شدند.

جواد میرحسینی از استان گیلان، پویا بازارگرد از استان گیلان، مجید عسگری‌پور از استان تهران و احمد بلواسی از استان خوزستان تقدیر شدگان اولین جایزه عکس بنیاد رودکی بودند که لوح تقدیر به همراه یک میلیون تومان جایزه نقدی را دریافت کردند.

 جایزه سوم شامل تندیس، لوح تقدیر و ۵ میلیون تومان جایزه نقدی به سعید قاسمی از آذربایجان شرقی تعلق گرفت. جایزه دوم شامل تندیس، لوح تقدیر و هفت میلیون تومان به حسین یار احمدی از استان کرمان اهدا شد. جایزه اول شامل تندیس، لوح تقدیر و ۱۰ میلیون تومان به مهدی قاسمی از تهران تعلق گرفت.