به گزارش هنرآنلاین، سید محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از کارگاه نقاشی "در رثای سیمرغ تجلی" دیدار کرد. وی با اشاره به آثار تولیدشده در حوزۀ دفاع مقدس و ارادت هنرمندان در این وادی، بیان کرد: "از گنجینه‌های ایران معاصر، می‌توانیم به اتفاقاتی که در نهضت انقلاب اسلامی افتاد، آثاری که در دفاع مقدس تولید شد و همین‌طور ادوار مختلفی که پشت سر گذاشتیم، اشاره کنیم. اتفاقاتی هم که در یک سال گذشته افتاد و به‌خصوص شهادت سپهبد بزرگ ایران، سردار قاسم سلیمانی، دست‌‎مایه‌ای بود برای هنرمندان در رشته‌های مختلف و حتی در توان‌های مختلف هنری که ارادتشان را نشان دادند. این رخداد، یعنی رخدادِ توجه به قهرمانان، پهلوانان و اسطوره‌های یک سرزمین، امر منحصربه‌امروزی نبوده است و البته متوقف هم نخواهد شد."

وی در ادامه به تجلیل اثر هنری خلق‌شده پرداخت و گفت: "اینکه یک استاد نامدار، یک نقاش صاحب‌نام و چیره‌دست، یک‌دفعه در ابعادی متفاوت و با یک نگاه دیگر، خلق یک اثر متفاوت را آغاز می‌کند، نشان‌دهنده اهمیت ماجراست و اینکه خانواده هنرمندان ایران، چقدر نسبت به مسائل کشورشان و عزت وطنشان پابندی دارند. آنچه که استاد صادقی در این چند روز به تصویر درآورده‌اند و ان‌شالله در آینده ادامه خواهد داشت، یک مروری است بر آنچه که ایرانی امروز، در ذهنش مرور می‌شود. مروری بر داشته‌های ما از گذشته‌های تاریخی دور، میراث معنوی سرشاری که داشتیم و این دلاوری که برآمده از معنویت و میهن‌دوستی توأمان است و تجلی آن در روزگار ما، به‌عنوان یک میراث ارزشمند، در دست و وجود قهرمانی چون سردار سلیمانی قرار می‌گیرد."

حسینی در پایان سخنان خود با اشاره به بازتابِ تاریخ در آیینۀ هنرِ چهل سال گذشتۀ ایران گفت: "یکی از وجوه هنر، آیینگی است که به مثابه یک آیینه عمل می‌کند. شاید تاریخ در تاریخ‌نگاری و در روایت تاریخ‌نگارانه، دچار حشو و زوایدی بشود و قصه‌هایی به آن افزوده و یا قسمت‌هایی از آن برساخته شود. اما بازتاب تاریخ در آیینه هنر همیشه بی‌دروغ است. تصویری که هنر از یک جامعه و از دوره‌ای ارائه می‌دهد تصویر تمام و کمالی است که می‌شود به او پرداخت و از آن طریق، متوجه راستی‌های یک دوره تاریخی شد. امروز ما برای مطالعه تاریخ ادوار گذشته کشور خودمان و یا هر کشور دیگری، می‌توانیم به آثار هنری‌اش مراجعه کنیم. آنچه که مانده، می‌تواند مبنای داوری صمیمانه‌تر و راستین‌تری از گذشته باشد. در چهل سال گذشته، هنرمندان تلاش کرده‌اند تا این نقش آیینگی را، نسبت به دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنند نشان بدهند. نتیجه‌اش هم آثار متعددی است که خلق شده و امروز از آن‌ها، در گنجینه‌های ایران معاصر نگهداری می‌شود."

کارگاه نقاشی در "رثای سیمرغ تجلی" تا شنبه 20 دی‌ماه به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید و 20 تابلوی نقاشی 2.50*2 متر مربع، در چهار پرده روایت توسط استاد حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر به تصویر خواهد کشید.