سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار عباس اکبری با عنوان " نقاشی ممنوع" جمعه 12 دی‌ماه در گالری طراحان آزاد برگزار می‌شود. در این نمایشگاه از کتابی در یادبود عربعلی شروه نیز رونمایی می‌شود.

اکبری در گفت و گو با هنرآنلاین درباره انتشار این کتاب گفت: کمتر علاقه‌مندی به هنر در ایران است که نام عربعلی شروه را نشنیده باشد. نام آشنای او بیش از هر چیزی به سبب ترجمه‌هایی است که او از کتاب‌های آموزش هنر به ویژه طراحی و نقاشی در برهه‌ای از تاریخ ایران کرد که رسانه‌های امروزین وجود نداشتند. کتاب‌های ترجمه شده او ساده و روان اصول اولیه و لازم فراگیری هنر را به علاقه‌مندان معرفی می‌کرد. چهار دهه پیش زمانی که هیچ‌کدام از رسانه‌های اجتماعی امروز به ویژه فضای مجازی نبود، کتاب‌های او به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گرفت و همچون گنجی بودند برای نوجوانانی که به ویژه در سال‌های آغازین جنگ هیچ امکانی برای فراگیری هنر نداشتند. برای نسلی که امروزه با فضای مجازی بزرگ شده است تصور اینکه چهل سال پیش داشتن یکی از کتاب‌های شروه چه امکانی بود غیرقابل‌تصور است.

اکبری ادامه داد: شروه اما تنها مترجم نبود، او نقاش و البته سفالگر نیز بود. مجموعه "نقاشی ممنوع" که توسط موسسه "کاشان ،خانه سفال" منتشر شده به نوعی یادآور نقش موثر شروه در آن برهه تاریخی است. این مجموعه در واقع نقاشی زیر لعابی روی کاشی است که از این منظر بازگوی دو زمینه فعالیت نظری و عملی شروه یعنی طراحی  و سفال است. "نقاشی ممنوع " در ۶۰ صفحه و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است. محتوای این مستند در واقع ضمن یادآوری اهمیت طراحی، بر گرفته از سنت‌های نقاشی قلم مشکی زیر لعابی قاجار به‌ویژه کارهای علی‌محمد اصفهانی ، نقاش، کاشی‌ساز و معمار برجسته قاجار است. این آثار در دو بخش یادمانی با رویکردی مفهومی شامل پرتره‌هایی از مشاهیر فرهنگ و هنر ایران از جمله خود شروه روی کاشی‌هایی به شکل مربع ساده است و بخش دیگر نقاشی‌هایی با مضامین مفهومی و معاصر روی کاشی‌هایی با فرم قاجاری است.

او با بیان اینکه کلیت آثار با نوع چیدمان خود و با جمله امری "نقاشی ممنوع" تا کیدی بر عمل نقاشانه است که می‌تواند روایتگر موضوعات ویژه باشد، افزود: این مجموعه می‌کوشد با وام‌گیری سنت نقاشی زیر لعابی قاجار و با تاکید به امر طراحی، بیانی امروزین از این گذشته هنری به نمایش بگذارد. هر دو این زمینه‌ها، یعنی طراحی و سرامیک حوزه‌های فعالیت نظری و عملی شروه را شکل می‌داد.

مجموعه "نقاشی ممنوع" که حدود صد کاشی زیر لعابی را شامل می‌شود توسط عباس اکبری دانشیار گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان اجرا و به پاس نقش موثر و راه گشای شروه به او تقدیم شده است. این آثار به همراه نسخه چاپی کتاب روز جمعه ۱۲ دی در گالری طراحان آزاد به نمایش درمی‌آید و تا 22 دی‌ماه در معرض دید علاقه‌مندان خواهد بود.