سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی با عنوان "نور" در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه آثار بیتا فیاضی با عنوان "دایناسور دست و پایش را گم کرده" و نمایشگاه آثار مجید بیگلری با عنوان "احتمال تجربه پذیری زندگی حقیقی" در گالری محسن سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

در جست‌وجوی نور

نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی با عنوان "نور" در گالری طراحان آزاد برپاست. در این مجموعه تابلوهایی دیده می‌شود که فضای یکسانی دارند، رنگ آبی بر همه کادرها غلبه دارد و در کنار آن خاکستری و سیاه و سفید نیز دیده می‌شوند. فضای سرد تابلوها با فرم‌های هندسی و تقسیم‌بندی‌های گوناگون پر شده است و در اغلب آنها هیچ عنصر شناخته‌شده‌ای به چشم نمی‌آید.

آن‌طور که از نام نمایشگاه برمی‌آید، نقاش در این آثار به دنبال نمایش بصری و مفهومی از نور است. نور که در آثار نقاشی با رنگ سفید نمایش داده می‌شود، در این آثار نیز گاه از میان شکافی بیرون زده و گاه مانند گوی درخشانی به چشم می‌آید. اما چنین برخورد مستقیمی در همه آثار وجود ندارد. گاه با تقابل نور و تاریکی مواجه هستیم و حجم‌های سیاهی که در برابر فرم‌های نورانی قرار گرفته‌اند، نمادی از این تقابل هستند. این حجم‌ها گاه سراسر یک فضای بسته را پر کرده‌اند و گاه مانند حفره‌ای در فضا به چشم می‌آیند.

نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد

در بیشتر تابلوها با فضایی مکعب شکل مواجه هستیم که دارای عمق است و حجم‌های چندبعدی درون آن قرار دارند. در این آثار اگرچه نور و تاریکی حضور پررنگی ندارند و سراسر فضا با تنالیته‌ای از رنگ آبی پوشیده شده است، اما ابعاد این حجم‌های معلق در فضا، تنها با تابش نور از یک منبع نامشخص قابل دیدن است.

اگرچه در این آثار به ندرت با حضور انسان مواجه هستیم، اما در یک تابلو با فضای متفاوتی روبه‌رو می‌شویم. این بار برخلاف سایر آثار، فضای قالب به رنگ سیاه و خاکستری است و درون مکعب یک دایره سیاه بزرگ قرار دارد که داخل آن حفر شده و درون آن پیکره سیاه انسانی دیده می‌شود. اما آنچه جلب توجه می‌کند رنگ آبی درون دایره است و به نظر می‌رسد انسانی که از سیاهی خود و محیط پیرامونش به تنگ آمده است، راهی به درون این فضا حفر کرده است تا به نور داخل آن برسد و در آن فضا قرار بگیرد.

نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی تا 9 دی در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

 

انقراض حیات

پروژه‌ همکاری-محور بیتا فیاضی با عنوان "دایناسور دست و پایش را گم کرده" در یک ساختمان مسکونی برپاست. فیاضی در این مجموعه با کمک گرفتن از چند هنرمند، حجم‌ها و چیدمان‌هایی را به وجود آورده است که نشانه‌هایی از طبیعت را در خود دارند. دایناسورها سوژه اصلی این مجموعه هستند و مخاطب می‌تواند با گردش در نمایشگاه آنها را مشاهده کند، اما هنرمند به جای ساخت حجمی یکپارچه از دایناسور، قطعات مختلف بدن او را در گوشه و کنار سالن قرار داده است.

عبارت "دست و پایش را گم کرده" که در زبان فارسی به معنای مضطرب و سراسیمه شدن است، در این مجموعه بازخوانی تصویری داشته و با جانوری مواجه هستیم که اجزای بدنش از او جدا شده و در اطراف پراکنده‌اند. اما انتخاب موجودی که قرن‌ها پیش منقرض شده و جز در داستان‌ها وجود ندارد، شاید اشاره‌ای به همین چندپاره شدن و عدم امکان ادامه زندگی باشد.

نمایشگاه گروهی

نکته قابل‌توجه در ساخت این مجسمه‌ها استفاده از ظروف سرامیکی شکسته است. فرم‌های بزرگ سر، دست و پای دایناسور با کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی ظروف با لعاب‌های سبزرنگ ساخته شده‌اند. این شیوه در ساخت موجودات دیگر نیز به کار رفته است و حتی در یک اثر با توده از ظروف شکسته سفید مواجه هستیم که درون جعبه‌ای شیشه‌ای قرار دارند و فرم قرارگیری آنها یادآور دود حاصل از انفجار اتمی است.

در بخش‌های دیگر این نمایشگاه با فرم‌های حیوانی و گیاهی مواجه هستیم که به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از آنها متعلق به دنیای امروز نیستند و همگی در طول زمان و شاید حوادثی مانند انفجاری بزرگ از میان رفته‌اند.

پروژه‌ همکاری- محور بیتا فیاضی در مجموعه‌ نمایشگا‌ه‌های بیرون از دستان، تا ۲۶ دی به نشانی خیابان حافظ، نرسیده به چهارراه کالج، نبش کوچه بامشاد، پلاک ۴۰۹ برپاست.

 

بررسی احتمالات

نمایشگاه آثار مجید بیگلری با عنوان "احتمال تجربه‌پذیری زندگی حقیقی" در گالری محسن برپاست. بیگلری در این مجموعه چند دسته از آثار حجمی را ارائه کرده است که هرکدام ویژگی خاصی دارند. در بخشی از این آثار حجم‌هایی مانند یک خانه یا مکعب بر روی پایه‌ای فلزی و بلند دیده می‌شود. این حجم‌های فلزی در هر اثر تغییر شکل داده و به فرمی متفاوت درآمده‌اند و به‌این‌ترتیب امکانات ساخت فرم‌های مختلف از یک فرم مشخص را نشان می‌دهند.

یکی از نکات مهم در آثار این مجموعه، عنوان آنهاست. در واقع هر مجموعه از آثار نامی را بر خود دارند که مفهومی مشخص و آشنا را به فرمی ناشناس و شاید بی‌ربط، پیوند می‌دهد و به‌این‌ترتیب برای مخاطب تصویری ذهنی ایجاد می‌کند. آثاری که در این مجموعه "پرچم" نام گرفته‌اند، از ورقه‌ای استیل ساخته‌شده‌اند که در میان یک چهارچوب فلزی قرار گرفته است. اثری که با عنوان "خون" ارائه شده است در واقع کتابی است که با پارافین مذاب قرمز، پوشیده شده و درون محفظه‌ای شیشه‌ای قرار گرفته است.

مجید بیگلری

مجموعه "یادواره" نیز چنین حالتی دارد. این یادواره‌ها هیچ شباهتی به بناهای یادبود و مجسمه‌های ساخته شده به احترام یک شخص ندارند. آنها می‌توانند حجمی مستطیل شکل از فلزی زنگ‌زده باشند، یا کتاب‌هایی تغییر شکل یافته که در قابی قرار دارد و یا ورقه‌های کاغذ که بی‌هیچ نقش و نوشته‌ای به چارچوب کشیده شده‌اند.

نمایشگاه آثار مجید بیگلری تا 17 دی در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 برپاست.