سرویس تجسمی هنرآنلاین: سال 2020 احتمالاً همان چیزی نبود که انتظار داشتیم، اما مشکلات اغلب منجر به خلاقیت می‌شود. بیماری همه‌گیر COVID-19 به طور چشمگیری بر چگونگی زندگی ما تأثیر گذاشت و برای بسیاری از ما، زندگی به حالت تعلیق درآمده است. با این زمان اضافی بعضی افراد دست به خلاقیت زدند و از هنر به عنوان راهی برای پاسخگویی به بحران استفاده کردند.

در ادامه این گزارش 19 پروژه خلاقانه که بسیاری از آن‌ها پیام امید، حمایت و انعطاف‌پذیری را به همراه دارند مرور می‌کنیم.

خانه بزرگ ما

ارین سالیوان (Erin Sullivan) که به عکاس در سفر معروف است و به  ثبت تصاویر از منظره‌های خاص یا مردم کشورهای مختلف می‌پردازد. با بسته شدن مرزها و پرواز‌های محدود او به خلاقیت جدیدی دست زد. این عکاس ماهر با ایده ایجاد صحنه‌های کوچک در فضای باز با مجسمه‌های اسباب‌بازی، غذا و سایر اشیا خانگی مجموعه‌ای را با عنوان "خانه بزرگ ما" را خلق کرد. این مجموعه به طرز چشمگیری هیجان اکتشاف طبیعت را بدون ترک خانه ثبت کرد.

نوزده اثر

پرواز

عکاس حیوانات مارک هاروی (Mark Harvey) به خاطر پرتره‌های اسب مشهور است، زمانی که قرنطینه شروع شد، او به دنبال سوژه جدیدی نزدیک خانه‌اش بود. او شروع به عکاسی از پرندگان از جمله کلاغ، سینه آبی اوراسیا و سارها در بیابان مجاور خانه‌اش در نورفولک انگلیس کرد. او عکس‌های نفس‌گیر با یک دوربین با فرمت متوسط گرفت. مارک هاروی گفته است: "شکی نیست که همه‌گیری ما را وادار به اتخاذ روند بسیار کندتری از زندگی می‌کند. من که بیش از 20 سال در نورفولک زندگی می‌کنم، در فصل بهار از این فرصت استفاده کردم تا وقت بیشتری را در طبیعت بگذراندم. به طور قطع ارتباط نزدیک با طبیعت حس خوبی از آرامش و نزدیک‌تر شدن را برای ما به ارمغان می‌آورد.

نوزده اثر

عکاسی از فردوگاه

 تام هگن (Tom Hegen) عکاس هوایی آلمانی به خاطر عکس‌های انتزاعی مناظر از بالا، از جمله حوضچه‌های نمک و مزارع لاله معروف است. در زمان شیوع کرونا او این زمان غیرمعمول و تاریخی را با عکاسی از هواپیماهای زمین‌گیر شده در 6 فرودگاه آلمان ثبت کرد. ترکیبات چشم‌نواز و متقارن، هواپیماهایی را نشان می‌دهند که از دید یک پرنده در باندهای فرودگاه پارک شده‌اند. مجموعه‌ای از 100 عکس که با تصویری از وضعیت موجود جهان که ذهن و فکر ما را به اندیشیدن به ضرورت سفر وا‌می‌دارد.

نوزده اثر

تقویم مینیاتوری

هنرمند ژاپنی تاناکا تاتسویا (Tanaka Tatsuya) حدود 10 ساله در حال ساخت صحنه‌های مینیاتوری از اشیا روزمره است، اما در این دوران او دست به ابتکار جالبی زده است. در این مجموعه از ماسک‌های صورت یک‌بار مصرف، دستمال توالت و سایر موارد ضروری بهداشتی و ایمنی به عنوان وسایل مخصوص در صحنه‌های ماجراجویی مینیاتوریش در فضای باز با مجسمه‌های ریز استفاده کرده است.

نوزده اثر

 کلاژ پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها

ناتان ویبرن (Nathan Wyburn)، هنرمند مستقر در کاردیف با الهام از کسانی که خستگی‌ناپذیر در خط مقدم کار می‌کنند، یک عکس ترکیبی از کارکنان بیمارستان کار کرده است. این اثر از 200 عکس از پزشکان و پرستاران NHS ساخته شده است. او درباه این اثر گفته است: "این اثر برای تشکر از شما برای سخت‌کوشی، تلاش و شجاعت شما در این دوران سخت است.  شما همه ابرقهرمان هستید."

نوزده اثر

نقاشی های دیواری با الهام از ویروس

های‌جک (HIjACK) اثری با عنوان "زمان مهم" را از طریق نقاشی‌های دیواری خیابانی خود ثبت کرد. او در مورد این آثار با عنوان "عشق در زمان قرنطینه" گفته است: "این مجموعه یک تفسیر اجتماعی است شش فوت فاصله باعث علاقه یا سرکش شدن می‌شود."

نوزده اثر

طرح دست زدن برای کارکنان پزشکی

 ایان بری، هنرمند ساکن لندن، با پسر 6 ساله‌اش الیوت همکاری کرد تا یک پیام قدرتمندی برای حمایت از کارکنان ضروری در خط مقدم جبهه همه‌گیر کووید-19 ایجاد کند. او برخلاف همیشه تصمیم گرفت این اثر هنری را به‌صورت ساده و دیجیتال خلق کند. پسرش از کف زدن دست‌های او عکس گرفت. سپس تصاویری را در سراسر جهان به نمایش گذاشت و از دیگران دعوت کرد تا با گفتن اینکه هر شب برای چه کف می‌زنند، شرکت کنند.

نوزده اثر

هنر غذا

بسیاری از ما از زمان بروز همه‌گیری زمان بیشتری را در آشپزخانه سپری کرده‌ایم. هانا معلم تاریخ دبیرستان با پختن نان‌های مختلف به خلاقیت زیادی دست زد.

نوزده اثر

موزه مینیاتوری

بی‌حوصلگی اغلب می‌تواند کاتالیزور ایده‌های خاص و خلاقیت باشد، یک زوج مستقر در لندن دست به خلاقیت زدند. فیلیپو لورنزین (Filippo Lorenzin) کیوریتو موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و هنرمند ماریانا بنتی (Marianna Benetti) در روزهای قرنطینه، موزه هنر مینیاتوری برای حیوانات خانگی خود ایجاد کردند. این گالری کوچک از مقوا، کاغذ و چوب ساخته شده است و دارای نسخه‌های از آثار هنری معروف، از جمله "دختر با گوشواره مروارید" و "جیغ" به علاوه، بسیاری از جزئیات دیگر است.

نوزده اثر

خزندگان در گالری جیل یانگ

جیل یانگ (Jill Young)، هنرمند مستقر در دالاس، با الهام از موزه مینیاتوری نسخه اختصاصی خود را به نمایش گذاشته است. او در این نمایشگاه از حیوانات خانگی از جمله مارمولک‌ها در این نمایشگاه استفاده کرده است.

نوزده اثر

 چالش موزه گتی

بسیاری از موزه‌ها امسال مجبور به تعطیلی شده‌اند، اما موزه گتی (Getty Musume) راهی برای جلب طرفداران با چالش "بازآفرینی یک اثر هنری با اشیا" ارائه داد. دوستداران هنر شروع به بازآفرینی نقاشی‌های معروف با اشیا مختلف انجام دادند و نتایج بسیار باورنکردنی بوجود آمد.

نوزده اثر

بازآفرینی نمادهای موسیقی

 از زمان شیوع ویروس کرونا، یک خانه سالمندان در انگلیس برای حفظ روحیه کارکنان و سالمندان، آنها را تشویق کردند که عکس‌های با نمادهای موسیقی ارائه دهند. آنها جلد آلبوم‌های معروف را بازآفرینی کردند.

recreated-album-covers-1

سرزمین عجایب

 از آنجا که ما وقت زیادی را در خانه‌های خود می‌گذرانیم، احتمالاً تغییراتی در دکوراسیون خود ایجاد کرده‌ایم. اما ناتالی لته (Nathalie Lété) هنرمند فرانسوی، در طول قرنطینه خانه روستایی خود به یک سرزمین عجایب گلدار و رنگارنگ تبدیل کرد. او تقریباً همه سطوح را با گل‌های جذاب نقاشی کرده است.

نوزده اثر

خاطرات تصویری

ویکتوریا هنرمند معروف سرامیک وقتی در قرنطینه بود دست به ابتکار جالبی زد. او یک دفتر خاطرات تصویری روی دیوار نقاشی کرد. او در 113 روز این خاطرات روزانه‌اش را کشید.

این هنرمند گفته است: من هر روز روی آن کار کردم بدون اینکه بدانم چند روز طول می‌کشد تا آن را تمام کنم  و بعد از 113 روز سرانجام کار تمام شد. این روش بسیار خوبی برای حفظ تمرکز و مشغولیت در هنگام قرنطینه است.

نوزده اثر

تقویم

ایرینا بلوک (Irina Blok) تصاویری را قبل و بعد از کرونا خلق کرده است. او در این نقاشی‌ها نشان می‌دهد همه چیز بعد از بروز همه‌گیری تغییر کرده است. ایرینا گفته است: شاید در اوج کشمکش‌ها روزانه این نقاشی‌ها به ما این امکان را می‌دهد که با خیال راحت به تغییرات قبل و بعد از همه‌گیری توجه کنیم.

نوزده اثر

ماسک‌های سه بعدی

در حالی که اکثر مردم ماسک صورت پارچه‌ای و ساده را انتخاب می‌کنند، هنرمند ژاپنی تاکاهیرا شیباتا (Takahiro Shibata) ماسک سه‌بعدی را خلق کرد که به نظر می‌رسد شما نیمی از کاسه سوپ را روی صورت خود گذاشته‌اید.

نوزده اثر

ماسک خلاق

جیمز صنعت‌گر چرم یک ماسک شگفت‌انگیز با الهام از فیلم "بیگانه" طراحی کرده است. این طرح که با دست دوخته شده دارای هشت پایه بلند، انگشت مانند و یک دم خزنده و مانند ستون فقرات است.

نوزده اثر