به گزارش هنرآنلاین، کتاب در جستجوی سفال ایران اثری ارزشمند از محقق برجسته ژاپنی، پروفسور میتسوکنی یوشیدا، سفرنامه‌ای علمی درباره‌ تاریخچه و سبک‌شناسی انواع سفالینه‌های ایرانی، از دوره پیش از تاریخ تا روزگار معاصر است که بیش از پنجاه سال پیش نگاشته شده و اکنون با ترجمه کیانوش معتقدی، با حمایت موزه سرامیک فرزانه و با همکاری نشر خط و طرح  به‌طبع رسیده است.

از آن‌جایی که این کتاب از منظر یک باستان‌شناس و متخصص سفال نگاشته شده (که خود ریشه‌ای شرقی داشته و درک و برداشتی متفاوت نسبت به سایر محققان اروپایی دارد) می‌تواند منبعی مهم و قابل توجه برای علاقه‌مندان هنر ایران زمین باشد.

پروفسور میتسوکنی یوشیدا (۱۹۹۱-۱۹۲۱م.) استاد و مدیر اسبق دانشگاه کیوتو و عضو انستیتوی مطالعات انسان‌شناسی ژاپن بود. او در سال ۱۹۵۶م. نخستین سفر  پژوهشی خود را به خاورمیانه انجام داد. یوشیدا که شیفته‌ فرهنگ و تاریخ ایران بود، به عنوان یکی از اعضای اصلی در پروژه‌ تحقیقاتی و باستان‌شناسی دانشگاه کیوتو (۶۴-۱۹۵۹م.) چندبار به کشورهای ایران، افغانستان، هند و پاکستان سفر کرد.

یوشیدا پس از سال‌ها سفر به اقصی نقاط ایران، توانست با شناختی دقیق از تاریخچه و تکنیک‌های ساخت سفال در ایران، مهم‌ترین سایت‌های باستانی بازدید و یادداشت‌های فراوانی، در خلال سفرهایش از مراکز تولید و کشف سفالینه‌های ادوار مختلف تاریخی  ثبت کند.

البته علاقه‌ پروفسور یوشیدا به هنر سفال و سرامیک تنها معطوف به جغرافیای ایران آن روزگار نبود و از همان آغاز در جستجوی پیشینه‌ سفالگری در گستره‌ جغرافیای ایران فرهنگی بود، پس به همین دلیل ادامه ریشه‌های مشترک این هنرـ صنعت را در کشورهای همسایه ایران (افغانستان و پاکستان) نیز دنبال کرد، تا در نهایت کلیه‌ یافته‌های علمی خود را در قالب کتاب حاضر  در سال ۱۹۶۶م. منتشر کرد.

کتاب در جستجوی سفال ایران، به‌مثابه سفرنامه‌ای علمی و خواندنی درباره‌‌ هنری با قدمت ده هزارساله و نتیجه‌ مطالعات و تحقیقات باستان‌شناسی نویسنده آن است. این اثر نخستین‌بار به زبان ژاپنی منتشر و چند سال بعد در آمریکا (۱۹۷۲م.) توسط دکتر جان م. شیلدز، به‌زبان انگلیسی ترجمه و به طبع رسید. ترجمه‌  کتاب حاضر نیز از زبان انگلیسی به فارسی انجام پذیرفته و در انتخاب تصاویر ،علاوه بر وفاداری به اصل کتاب، تعداد بیشتری تصویر از نمونه‌های منحصربه‌فرد آثار موجود در موزه‌های ایران و ژاپن برای مطالعه و بررسی خوانندگان، به‌صورت رنگی منتشر شده است.