سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار رقیه نجدی با عنوان "تطهیر" در گالری اُ، نمایشگاه مجسمه‌های بیژن نعمتی‌شریف در گالری شیرین، نمایشگاه مجسمه فخرالدین کاکاوند با عنوان "وهم حیوان" در گالری نگاه و نمایشگاه آثار طاهر پورحیدری با عنوان "تلوار" در گالری هما سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

گذری در نگاتیوها

نمایشگاه آثار رقیه نجدی با عنوان "تطهیر" در گالری اُ برپاست. نجدی در آثار خود به موضوع انسان پرداخته است، اما در بیشتر تابلوها آنچه نخست به چشم می‌آید گل‌های رنگارنگ و بزرگی هستند که در پیش‌زمینه قرارگرفته‌اند. این گل‌ها به شکلی طبیعی و با ظرافت و حوصله به تصویر کشیده شده‌اند، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد هدف از کشیدن این تابلوها، پرداختن به طبیعت و زیبایی‌های آن بوده است.

اما آنچه معنای اصلی آثار را در بر دارد، در پس‌زمینه و با فاصله‌ای دورتر قرار گرفته است. آدم‌های خاکستری که گویی از نگاتیوهای قدیمی خارج شده‌اند، در میان شاخ و برگ گل‌ها و در ابعادی بسیار کوچک‌تر از آنها دیده می‌شوند. این تصاویر گاه به شکلی مستند لحظه‌ای از زندگی آدم‌ها را نشان می‌دهد و گاه افراد مختلف در مقابل دوربینی قرار گرفته‌اند تا یادگاری از خود ثبت کنند. اما آنچه در این فیگورهای بی‌رنگ و مبهم قابل‌شناسایی است، تعلق آنها به دوره‌ای متفاوت از امروز است.

نمایشگاه آثار رقیه نجدی در گالری اُ

نوع پوشش و ظاهر آنها نشان‌دهنده نسل گذشته مردم ایران است و صحنه‌های ثبت شده در تصاویر نیز کاملا یادآور مقطعی خاص از تاریخ کشور است. رزمندگان جبهه‌های دفاع مقدس، اصلی‌ترین شخصیت‌های موجود در این نگاتیوها هستند. آنها گاه در حال وداع با خانواده یا هم‌رزمان خود دیده می‌شوند و گاه در حال حمل مجروحی در جبهه هستند. زمینه سیاه تابلوها با فیگورهای سفید و خاکستری پوشیده شده است، فیگورهایی مبهم و ناشناس که مرزهای آنها در زمینه حل شده است و بُعدی غیر زمینی به آدم‌هایی می‌دهد که بسیاری از آنها دیگر در این جهان حضور ندارند. این پس‌زمینه در تضاد با طراوت و تازگی گل‌های رنگارنگی است که روی آدم‌ها را گرفته است و درعین‌حال که می‌تواند تجلیل و گرامیداشتی از آنها باشد، مانند حائلی میان گذشته و حال عمل می‌کند.

نمایشگاه آثار رقیه نجدی تا 2 دی در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.

 

عروسک‌های بالغ

نمایشگاه مجسمه‌های بیژن نعمتی‌شریف در گالری شیرین برپاست. نعمتی‌شریف هنرمند مجسمه‌ساز، نقاش و تئاتر عروسکی بود که آثار متنوعی در این زمینه‌ها خلق کرد. در این نمایشگاه مجموعه از آثار نعمتی‌شریف به نمایش درآمده است که به خوبی نشان‌دهنده پیوند میان آثار مختلف اوست. در واقع تفاوت مدیا برای این هنرمند، امکانی برای تنوع بخشیدن به آثار و استفاده از نهایت امکانات موجود برای بیان مفاهیم مورد نظرش است. نقاشی، مجسمه یا عروسک‌سازی، هرکدام ویژگی‌های خاصی را در اختیار هنرمند قرار داده‌اند تا او بتواند همه تصاویری که در ذهن دارد را به تجسم درآورد.

نکته قابل توجه آن است که نعمتی‌شریف بعضی از المان‌ها یا فرم‌ها را با مدیوم‌های مختلف به اجرا درآورده است. بنابراین آنچه در یک تابلوی دوبعدی دیده می‌شود می‌تواند به صورت حجم درآمده و دارای بُعد سوم نیز باشد. در این نمایشگاه شاهد چیدمان‌هایی هستیم که تابلویی روی دیوار قرار گرفته و اثر حجمی معادل آن نیز در مقابل تابلو قرار دارد. به این ترتیب مخاطب می‌تواند به خوبی با نوع نگرش هنرمند به تصویر آشنا شود و درعین‌حال به مقایسه امکانات موجود در رسانه‌های مختلف بپردازد.

نمایشگاه انفرادی حجم بیژن نعمتی شریف در گالری شیرین

آثار حجمی نعمتی‌شریف با تعریف رایج مجسمه تفاوت‌هایی دارند. در این مجسمه‌ها با درخشش برنز، زنگ‌زدگی آهن، یا چوب‌های تراش‌خورده مواجه نیستیم، بلکه حجم‌هایی ساده و بی‌تکلف را می‌بینیم که رنگ‌های تند و زنده آنها، انرژی زیادی را به بیننده منتقل می‌کند. این حجم‌ها که اغلب فرم‌هایی ناشناخته دارد یا شکلی فانتزی و خیالی از یک شیء آشنا هستند، برآمده از فعالیت نعمتی‌شریف به عنوان طراح و سازنده عروسک‌های نمایشی است. عروسک‌هایی که برای ارتباط با کودکان باید ساده و بی‌پیرایه باشند، تاثیر خود را بر مجسمه‌های این هنرمند گذاشته‌اند و آنچه در این مجموعه دیده می‌شود اگرچه از مفاهیم کودکانه به دور است، اما صراحت و صمیمیت موجود در آثار باعث می‌شود مخاطب به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند.

نمایشگاه مجسمه‌های بیژن نعمتی‌شریف تا 23 دی در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

حرکت در ثبات

نمایشگاه مجسمه فخرالدین کاکاوند با عنوان "وهم حیوان" در گالری نگاه برپاست. مجسمه‌های این مجموعه با الهام از فیگورهای حیوانی ساخته شده‌اند، اما به ندرت اشاره‌ای آشکار به یک حیوان و شبیه‌سازی آن دیده می‌شود. در واقع کاکاوند با الهام از نوع حرکات و پیچش‌های بدن حیوانات، به حجم‌هایی رسیده است که گاه فرمی ساده شده از یک حیوان هستند و گاه فرمی انتزاعی را شکل داده‌اند.

این آثار بیش از آنکه دارای حجمی سه بُعدی باشند، به ورقه‌های ضخیم فلزی شباهت دارند که به شکل فرم‌هایی منحنی و مثلثی برش خورده‌اند تا تداعی‌کننده موجودات جاندار باشند. در این مسیر با ساده‌ترین خطوط و فرم‌ها می‌توان یک ماهی، گاو یا پرنده را در میان پیچ‌وخم‌های فلز  شناسایی کرد.

نمایشگاه انفرادی حجم فخرالدین کاکاوند در گالری نگاه

سطح صیقلی برنز که باعث انعکاس نور و اعوجاج تصویرهای مقابل می‌شود، از ویژگی‌هایی است که در بیشتر مجسمه‌های این مجموعه به کار رفته و باعث تاکید مضاعفی بر پیچش‌های موجود در فرم‌ها است. همین تاکید بر حرکت و دور شدن از فرم‌های تشکیل‌دهنده اجزای بدن باعث شده است تعدادی از آثار این مجموعه کاملا از فرم‌های حیوانی رها شده و مانند ماده‌ای روان به نظر بیایند که با وجود ثبات روی پایه، دارای حرکت و سیال در فضا است.

نمایشگاه مجسمه فخرالدین کاکاوند تا 3 دی در گالری نگاه برپاست. گالری نگاه در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 644 واقع شده است.

 

رویای تاریخی

نمایشگاه آثار طاهر پورحیدری با عنوان "تلوار" در گالری هما برپاست. پورحیدری در چند سال گذشته به نقاشی از فضاهای شهری پرداخته و اغلب به بافت‌های فرسوده شهر و معماری دهه‌های گذشته توجه داشته است. او در این آثار به بازنمایی واقع‌گرایانه معماری و خانه‌هایی پرداخته که زیبایی و اصالت آنها جلب توجه می‌کند و در تضاد با معماری ساختمان‌های امروزی است. پورحیدری در مناظر شهری خود جلوه‌ای زیبا، گرم و صمیمی از شهر تهران را نمایان می‌کند و معماری فراموش شده شهر را مورد توجهی دوباره قرار می‌دهد.

اما در مجموعه جدید این هنرمند توجه به معماری و شهر، جنبه‌ای دیگر یافته است. او با عبور از شهر تهران و ساختمان‌هایی که متعلق به چند دهه پیش هستند، به دل تاریخ رفته و بناهایی با قدمت چند قرن را به تصویر کشیده است. در آثار جدید او دروازه‌ها، مناره‌ها و مقبره‌ها با همه پشتوانه تاریخی و فرهنگی خود به سطح تابلو آمده و فضایی متفاوت از آثار قبلی این هنرمند را به وجود آورده‌اند.

طاهر پورحیدری

پورحیدری در این آثار نیز همچنان توجهی ویژه به معماری دارد و باز هم با دقت و حفظ جزییات به بازنمایی سوژه موردنظر خود پرداخته است. این ساختمان‌های پرهیبت و با عظمت که زخم دوران را بر خود دارند، در فضای متروک و برهوتی قرار دارند که اغلب نشانه‌ای از حیات در آنها نیست. همین مسئله باعث ایجاد فضایی فرا واقعی و غیر زمینی می‌شود که مخاطب را به عالم خیال می‌برد و جغرافیایی بی‌زمان و ابدی را پیش چشم او می‌گذارد. گویی این بناها از ابتدا تا ابدیت به همین شکل بوده‌اند و انسان هیچ‌گاه حضوری در آنها نداشته است.

اگر عدم حضور انسان در مناظر شهری پورحیدری، کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسید و مخاطب گهگاه انتظار دیدن موجود زنده‌ای را در میان ساختمان‌های شهر داشت، در این مجموعه به نظر می‌رسد انسان هیچ جایی برای حضور ندارد. این بناها اگرچه در حافظه تاریخی مردم حضور دارند، اما در ذهن آدم‌هایی که آنها را می‌بینند، مانند رویایی هستند که نه ابتدا و نه انتهایی در تاریخ دارند.

نمایشگاه آثار طاهر پورحیدری تا 9 دی در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.