سرویس تجسمی هنرآنلاین: هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران در تالار وحدت در حال برگزاری است. فاطمه نوروزیان از شرکت‌کنندگان این دوسالانه در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: من کارشناسی مجسمه‌سازی و کارشناسی ارشد تاریخ هنر را در دانشگاه هنرهای زیبا گذرانده‌ام و اثری با عنوان "یادآوری" را در دوسالانه مجسمه‌سازی ارائه کرده‌ام.

او با بیان اینکه حدود چهار سال است روی موضوع فرش کار می‌کند، گفت: به نظرم آن بخش از قالیبافی که معمولاً دیده نمی‌شود، عواطف و احساسات بافندگان فرش است. همیشه با خودم فکر می‌کردم بافنده‌ای که چندین ساعت مداوم پشت دار قالی می‌نشیند، در این مدت احساسات مختلف مانند شادی، غم، عصبانیت، افسردگی و... را تجربه می‌کند، اما در همه حال مشغول بافتن است تا یک قالی کامل شود. اگر این فرش می‌توانست همه تجربیات و عواطف بافندگان را ضبط کند حتما حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

نوروزیان ادامه داد: از طرف دیگر شنیده بودم که بافندگان قالی وقتی دستشان زخم می‌شود بر روی آن نمک می‌پاشند تا این زخم زودتر بهبود پیدا کند و بتوانند به کار خود بازگردند. از همین موضوع الهام گرفتم و با توجه به اینکه نمک‌سود کردن برای حفظ و نگهداری مواد گوناگون استفاده می‌شود، من نیز قطعات قالی را نمک‌سود کردم تا آنها را ثبت و نگهداری کنم و هرکدام از این قطعات، تجربیات تلخ و شیرین قالیباف را درون خود دارد.

او در زمینه مستندنگاری آثار در این دوسالانه گفت: من علاقه زیادی به ثبت لحظه به لحظه روند خلق آثارم دارم و همیشه این کار را انجام می‌دهم. این بار در دوسالانه نیز چنین رویکردی وجود داشت و هر هنرمند با یک پژوهشگر همراه می‌شد و سعی می‌کرد با حساسیت بیشتری به ثبت روند کار و چگونگی ساخت آن برسد. یکی از فواید مستندنگاری این است که ممکن است مخاطب با دیدن یک اثر احساس کند آن کار پشتوانه چندانی ندارد، اما با دیدن مراحل شکل‌گیری آثار، آزمون‌وخطاهایی که برای ساخت اثر انجام شده و... به این نتیجه می‌رسد که چه فلسفه‌ای پشت کار وجود دارد. بنابراین کیفیت آن چه در مقابل چشم مخاطب قرار گرفته است با دیدن این مسیر چند برابر می‌شود.

نوروزیان افزود: به نظرم عدم وجود تم در این دوسالانه اتفاق خوبی بود، زیرا افرادی مثل من که چند سالی است روی یک موضوع واحد کار می‌کنند و دغدغه مشخص دارند، وقتی تم در یک رویداد وجود نداشته باشد می‌توانند در همان زمینه مورد علاقه خود کار کنند و اثری ارائه دهند و مجبور نیستند که به دلیل شرکت در یک فراخوان، کار متفاوتی انجام دهند.

هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران تا 24 بهمن در تالار وحدت و پهنه رودکی برپاست.