سرویس تجسمی هنرآنلاین: یک سال از آغاز شیوع کرونا گذشت و در این مدت عده زیادی از مردم سراسر جهان قربانی این بیماری شدند. از سوی دیگر کادر درمانی که وظیفه درمان و مراقبت از این بیماران را بر عهده داشتند از جمله افرادی بودند که بیش از سایر مردم مورد تهدید بیماری و خطر ابتلا شدن به آن قرار گرفتند. پزشکان، پرستاران، بهیاران و همه شاغلین در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، در مواجهه دائمی با بیماران کرونایی قرار گرفتند و به همین دلیل بسیاری از آنها به این بیماری مبتلا شده و عده‌ای از آنان جان خود را از دست دادند.

در سراسر دنیا از این افراد به شیوه‌های مختلف قدردانی شد و یکی از این راه‌ها، زبان هنر و خلق آثاری بوده است که نشان‌دهنده تلاش‌های کادر درمان و سپاس از زحمات آنها است. در طول ماه‌های گذشته هنرمندان زیادی در کشورهای مختلف جهان به خلق آثاری با این مضمون پرداختند. یکی از شناخته شده‌ترین این افراد بنکسی، هنرمند انگلیسی است که گرافیتی‌های متعددی با موضوع شیوع بیماری کرونا و پیام‌های بهداشتی را به صورت گرافیتی بر روی دیوارهای شهر لندن نقاشی کرده و در این میان به موضوع کادر درمان، پزشکان و پرستاران نیز پرداخته است. یکی از آثار او با موضوع پرستاران ابرقهرمان، کودکی را نشان می‌دهد که با یک عروسک پرستار که ماسک بر صورت دارد بازی می‌کند، درحالی‌که ابرقهرمانانی مثل بتمن و اسپایدرمن کنار گذاشته شده‌اند.

روز پرستار

در ایران نیز بسیاری از هنرمندان به خلق آثاری مرتبط با این موضوع پرداخته و از تلاش‌های کادر درمان قدردانی کرده‌اند. در این میان گاه با آثار هنری که توسط هنرمندان حرفه‌ای به وجود آمده‌اند مواجه می‌شویم و گاه کارهای آماتوری که افراد بر اساس علاقه و احساس قدرشناسی خود نسبت به پزشکان و پرستاران، به تصویر کشیده و در صفحات مجازی منتشر کرده‌اند جلب‌توجه می‌کند. در ادامه این گزارش به مناسبت روز پرستار مروری بر تعدادی از این آثار هنری داریم.

1636095

احمد مطیع، هنرمند اصفهانی، در یک تابلوی آبرنگ واقع‌گرایانه به نمایش پرستاری پرداخته است که در حال مراقبت از شخص بیمار است.

روز پرستار

عبدالحمید قدیریان در تابلویی با عنوان "شفا" گروهی از پزشکان و پرستاران را بالای سر یک بیمار نشان داده است، درحالی‌که فضای سبز و آبی اتاق با نوری سفید و زرد روشن شده و نیرویی روحانی به کمک آنها آمده است.

روز پرستار

اما میکائیل براتی در اثری با عنوان "برای مدافعان سلامت دست به دعا برداریم" به آسیب‌های وارده به کادر درمان پرداخته و شرایطی را نشان داده است که یکی از مدافعان سلامت خود به بیماری کرونا دچار شده و نیاز به مراقبت دارد.

روز پرستار

مالک بازیار، هنرمند ایلامی نیز خستگی و فشار وارده بر پرستاران و کادر درمان را مورد توجه قرار داده و نیاز آنها به مراقبت و تجدید قوا را یادآوری کرده است. او در این اثر با الهام از نگارگری ایرانی، تصویری مطابق با شرایط روز به وجود آورده است.

روز پرستار

حسین معینی‌فر، هنرمند شیرازی با اجرای چند نقاشی دیواری به قدردانی از مدافعان سلامت پرداخته است. در یکی از آثار او که بر دیوار بیمارستان سعدی شیراز نقاشی شده است، پرستاری را با پوشش محافظ سراسری می‌بینیم که شاخه گلی به دست دارد.

روز پرستار

علیرضا پاکدل از هنرمندانی است که کارتون‌های متعددی در ارتباط با بیماری کرونا منتشر کرده است. او در یکی از آثاری که به موضوع کادر درمان اختصاص دارد، پرستاری را در کنار بالین بیمار نشان می‌دهد که در رویا، خانواده خود را می‌بیند.

روز پرستار

حمید صوفی نیز از دیگر کارتونیست‌هایی است که آثار زیادی با این موضوع به تصویر کشیده است و در یک اثر یکی از مدافعان سلامت را نشان می‌دهد، درحالی‌که خود مورد تهاجم بیماری قرار گرفته است اما باز هم تلاش می‌کند دیگران را از خطر بیماری نجات دهد.

روز پرستار

شهاب جعفرنژاد در نقاشی دیجیتال خود تقارن شب یلدا و روز پرستار را سوژه کار خود کرده و پرستاری را با یک انار در دست نشان می‌دهد، درحالی‌که شیارهای ناشی از استفاده مداوم ماسک و عینک محافظ بر چهره او نقش بسته است.