سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. وحید علی محمدی که از مشهد در این دوسالانه شرکت دارد، کارشناس صنایع‌دستی و کارشناس ارشد هنرهای اسلامی با گرایش سرامیک از دانشگاه هنر اسلامی تبریز است. علی محمدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اثری که در دوسالانه سرامیک ارائه کرده است گفت: این اثر "عنصر بیستم" نام دارد که همان کلسیم است. آنچه در ذهن داشتم این بود که روند زندگی انسان از زمان شکل‌گیری تا حال و آینده متأثر از یک جبر انکارناپذیر است و یک نظام طبیعی را طی می‌کند. نگاه من به این داستان این است که وقتی انسان می‌میرد و درون خاک قرار می‌گیرد آنچه از او باقی می‌ماند یعنی کلسیم، جذب خاک شده و باعث می‌شود از این خاک گیاهانی برویند. این گیاهان خوراک حیوانات شده و بار دیگر وارد بدن انسان می‌شوند. این چرخه حیات است که شکل می‌گیرد و انسان دوباره از گذشتگان خود تغذیه می‌کند.

علی محمدی ادامه داد: بر روی استخوان‌ها بارکدهایی خورده است که بر روی آنها نوشته شده است "ساخت زمین". یعنی ما با مرگ خود زمینه حیات موجودات دیگر را فراهم می‌کنیم. انسان در خانواده، جغرافیا و شرایطی به دنیا می‌آید که هیچ انتخابی در آن ندارد. او زاده انسان‌های گذشته است و چرخه حیات به‌این‌ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

علی محمدی افزود: نگاه دیگری که به این مسئله داشتم این بود که استخوان‌ها تمام ماحصل زندگی بشر است. هر استخوان می‌تواند نماد انسانی باشد که فرصت اندکی برای زندگی دارد و به دلیلی می‌میرد. اما چگونه است که در همین فرصت کوتاهی که برای زندگی وجود دارد او جان انسان‌های دیگر را می‌گیرد و در حق دیگران ظلم می‌کند.

او درباره دوسالانه سرامیک گفت: من به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت نتوانستم برای دیدن نمایشگاه به تهران بیایم. اما آثار شرکت‌کننده را در عکس‌های مختلف دیدم و احساس می‌کنم این دوسالانه نسبت به آخرین دوسالانه‌ای که سال‌ها پیش برگزار شده بود بسیار موفق‌تر است، زیرا هنرمندان خیلی بیشتر به خودشان پرداختند. فارغ از تکنیک که هر شخصی می‌تواند آن را یاد بگیرد، مهم این است که اثر زاده ذهن و تخیلات هنرمند باشد و در این دوسالانه چنین اتفاقی دیده می‌شد.

گفتنی است، بازدید مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک از طریق این لینک قابل‌دسترسی برای عموم است.