سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سوگند نبی با عنوان "هاری" در گالری فرمانفرما برپاست. نبی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه 14 اثر بزرگ و 7 تابلوی کوچک در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: این مجموعه در مدتی حدود 2 سال و نیم شکل گرفت و تکنیک آنها رنگ و روغن و کلاژ است و در بعضی از آثار نیز از چاپ‌سیلک استفاده کردم. ایده این مجموعه از سردردهای مداومی که همیشه دارم به وجود آمد. چند سال پیش اتفاقی برای من رخ داد و دچار ضربه‌مغزی شدم و به همین دلیل مدتی در کما بودم. تجربیاتی که پس از آن به دست آوردم و شرایطی که داشتم، ایده‌ای برای شکل‌گیری این مجموعه شد.

نبی ادامه داد: همیشه برای نقاشی کردن یک ایده مرا وادار به کار می‌کند اما در زمان کار به چیزهای دیگری به جز آن ایده نیز توجه می‌کنم که از مهم‌ترین آنها ترکیب‌بندی، هارمونی رنگ‌ها و... است. در درجه اول در این کارها خودم را نشان دادم اما وقتی اثری خلق می‌شود در نهایت آنچه اهمیت دارد کیفیت بصری خوب آن است، بنابراین مهم‌تر از اینکه بخواهم خودم را شبیه‌سازی کنم ایجاد یک اثر با کیفیت برایم اهمیت داشت.

او با بیان اینکه در این آثار از عکس‌های رادیوگرافی و نوارهای مغزی خود استفاده کرده است گفت: تجربیاتی که در دوره نقاهت داشتم تاثیرات خود را بر کارم داشتند. به‌عنوان‌مثال مدتی یک سمت صورت من لمس بود و زمانی که نقاشی می‌کردم متوجه شدم که در بعضی از کارهایم دو طرف چهره تقارن ندارند و این مسئله می‌تواند برآمده از همان تجربه باشد. 

نبی ادامه داد: پس از خارج شدن از کما بارها برای عکس‌های رادیوگرافی و برداشتن نوار مغزی به بیمارستان مراجعه کردم و زمانی که سیم‌ها و گیره‌ها را به سرم وصل می‌کردند، احساس می‌کردم شبیه به مدوسا شده‌ام و مارهایی از سر من بیرون زده‌اند. اسطوره مدوسا در کارهای قبلی من نیز وجود داشت و در مجموعه اولم با عنوان "من مار" این اسطوره تداعی شده بود، اما این بار دیدن چهره خود و آویزان بودن سیم‌ها از سر، باعث می‌شد که خودم را هم مدوسا ببینم و به همین دلیل این مجموعه با تمرکز بیشتری بر آن شکل گرفت. نگاه خیره مدوسا که مخاطب را سنگ می‌کند در این آثار وجود دارد و این نقاشی‌ها توصیف وضعیتی است که منجر به مرگ می‌شود اما تصویری از خود مرگ نیست. بلکه پروسه‌ای در مغز و بدن را نشان می‌دهد که در نهایت بیمار را به پایان زندگی می‌کشاند و بازگویی رنج حاصل از چیزی است که به بیمار تحمیل شده است.

او درباره عنوان مجموعه گفت: عنوان "هاری" برآمده از کلمه "هار" است که بر روی عکس‌های رادیوگرافی من بارها تکرار شده بود. در زمان حادثه مغز من التهاب زیادی داشت و هاری نیز یک بیماری است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. به همین دلیل چنین نامی را بر مجموعه آثارم گذاشتم.

نمایشگاه نقاشی سوگند نبی تا 30 آذر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.