سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. راضیه (مژگان) باوکی از شرکت‌کنندگان این رویداد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره سابقه فعالیت هنری خود گفت: رشته سفال و سرامیک را در هنرستان آموختم و لیسانس گرافیک دارم، اما سال‌هاست که به صورت مستقل و حرفه‌ای در زمینه سفال و سرامیک فعالیت می‌کنم.

او درباره اثری که با عنوان "چهارشنبه هجده دی نود و هشت" به نمایش گذاشته است گفت: صبح روز 18 دی 98 وقتی که به کارگاه رسیدم و رادیو را روشن کردم خبر ناراحت‌کننده سقوط هواپیمای اوکراین را شنیدم و حسی که داشتم شبیه واژگونی همه اجزای کارگاه بود. بنابراین همین حس را به تصویر کشیدم. قفسه‌های فلزی جزئی از وسایل کاربردی کارگاه است که لوازم خود را روی آن می‌گذاریم و من آن را به صورت معکوس و آسیب‌دیده، در حالتی قرار دادم که کاربرد خود را از دست داده است.

باوکی افزود: بر روی این قفسه‌ها به صورت واژگون شده ۱۷۶ نماد از درخت سرو دیده می‌شود که تک‌تک آنها را با چرخ کار کردم و از قالب‌گیری خودداری کردم، زیرا هر شخصی که در آن هواپیما بوده است برای خود فردیتی متفاوت داشته و من هم از قالب استفاده نکردم تا این سروها شبیه هم نباشند. در زمینه لعاب‌کاری هم مدت‌ها آزمون و خطا انجام دادم و همه تکنیک‌هایی که قبلا تجربه کرده بودم را امتحان کردم تا به نتیجه دلخواه برسم. سرانجام از تکنیک احیا استفاده کردم که اتفاق‌هایی پیش‌بینی نشده را در کار به وجود می‌آورد.

باوکی درباره برگزاری دوسالانه سرامیک گفت: فاصله زیادی که میان دوسالانه‌های دهم و یازدهم ایجاد شده بود آسیبی برای حوزه سرامیک بود. بنابراین برگزار شدن این دوسالانه حتی در شرایط فعلی، اتفاق خوبی است. اگرچه نمایشگاه آثار بازدیدکننده کمی داشت و بیشتر بازدیدها به صورت مجازی بود، اما در نهایت اتفاق مثبتی بود. شخصاً با دیدن نمایشگاه احساس کردم که آثار در سطوح و کیفیت‌های مختلفی هستند، اما در مجموع نمایشگاه خوبی شکل‌گرفته است.

گفتنی است، بازدید مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک از طریق این لینک قابل‌دسترسی برای عموم است.